Skyll inte piratkopieringen på kunden!

Inlägg #1: Postat: 2005-04-19 13:01:00
Jörgen Öhlund
Vem säger att alla måste lyssna på samma sak för att det ska vara lönsamt? Sen handlar det inte om att stjäla låtar, utan om att folk hittat annat de vill lyssna på. Konkurrensen har blivit enorm nu och de annars så vinstdrivande skivbolag med i stort sett monopol i media har plötsligt tappat mark.. tiderna ändras... Sen finns det säkert tusen olika saker till att ta hänsyn till, men det får någon annan skriva en bok om istället.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-19 13:17:00
peppesson
alla behöver inte lyssna på samma sak givetvis men när kostanderna för att ge ut en skiva e så höga måste det finnas en ganska hög antal köpare av den. det räcker inte med 1000 eller nåt. Det vore trevligt med fler bilmodeller också som e lite annorlunda men tyvärr det kostar förmycket man måste tänka så också.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-19 13:23:00
Jörgen Öhlund
Klart man måste tänka så, det håller jag med om, men nu handlar det här snarare om att man måste känna att "detta är något jag vill lägga ned pengar på" och då spelar det ingen roll om alla i hela världen säger "köp den här plattan" om den inte är bra. Är den däremot något jag gillar så köper jag den självklart, men att påstå att det är synd om skivindustrin för att de inte lyckas frambringa den känslan hos nog många tycker jag känns fel. Vi är kunder, och då måste man anpassa produkten därefter.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-19 13:27:00
peppesson
Asså någonting har gått fel det kan inget förneka, skivindustrin har fuckat up sig ja, men jag tror att vi måste ha större insyn i hur de arbetar för att dömma ut de. Ingen vill att fler skivor säljs än de tror jag men det måste finnas en orsak till att de inte kunnat anpassa sig till nuvarande läget. Det kanske helt enkelt inte finns nån lösning för de.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-19 13:36:00
Jörgen Öhlund
Bokindustrin hade en riktigt dålig period också, men så kom de med billiga pocketböcker. Billigare format med hyffsat nya böcker till rejält bra pris. Mitt i allt började de sälja massor igen. Kanske inte är en fullständig lösning men helt klart något skivindustrin borde ta till sig. Men mest handlar det om att ta fram artister som folk vill ha istället för att försöka påtvinga en massa jinglar och förvänta sig att människor ska köpa det istället för The real thing.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-19 15:19:00
Biff
Pepperson, ang första inlägget. Faktum är att det går uruselt för nästan samtliga kommersiella radiokanaler i dagsläget. Så de där 80 tyder snararst på att de musikansvariga inte vet vad folk vill höra. Varför lyssna på radio när de ändå inte ger några nya musiktips, utan bara spelar musik som man redan har laddat hem?
Inlägg #7: Postat: 2005-04-20 21:04:00
Andreas Viklund
Som musikproducent och branschkännare måste jag bara inflika att Jörgen har rätt i det mesta han skriver. Den kommersiella skivindustrin styrs av egoism och dumhet, inte av möjligheter.
Laddar...