|
Inlägg #81: Postat: 2005-04-20 09:07:00
|
|
Anna Drangel |
Nej, Ms.Information. Jag är fortfarande här... Vad jag vänder mig emot i Nisse O:s resonemang är i första hand att han definierar misshandlare som "avvikare". Detta är det ett farligt resonemang.
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2005-04-20 09:12:00
|
|
Anna Drangel |
Detta skulle innebära att i vissa kulturer i världen är alla "avvikare"... Jag köper inte det. Jag står fortfarande fast vid att kvinnomisshandel mer har att göra med kultur o religon mm. Visst handlar det om självkontroll också. Vem blir inte så arg att man ibland har lust att slå. Detta gäller inte bara män. Men självklart påverkar lagar o normer om hur du väljer att göra. Slå eller låta bli.
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2005-04-20 09:25:00
|
|
Anna Drangel |
Och är det så att lika många kvinnor slår sina män som tvärtom vilket NisseO påstår, lär väl framtiden utvisa. Det är ju svårt att hjälpa dessa män om de inte "vågar komma ut". Det är självklart att det finns våldsamma och mordiska kvinnor. Kvinnor är inte fromma lamm - men mäns våld både mot män o kvinnor är trots allt större. Vad detta beror på kan vi diskutera i oändlighet. Men det viktigaste är väl att få ner brottsstatistiken.
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2005-04-20 10:25:00
|
|
NisseO |
Nej, Anna, jag definierar inte kvinnomisshandlare som avvikare, utan pekar på att det blir resultatet om man undersöker saken. Det är skillnad på att definiera jorden som rund eller platt och att undersöka saken och finna att den är rund fastän vissa fortfarande inte köper det. I själva verket är det ju de jag kritiserar - feministerna - som definierar kvinnomisshandlaren som normal på tvärs med verkligheten, precis som vissa definierar jorden som platt.
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2005-04-20 10:30:00
|
|
NisseO |
Hoppsan! Sedan undrar jag över hur du resonerar när du får det till att alla i vissa kulturer är avvikare. I relation till vad? Är de avvikare i relation till vår kultur? De kan rimligtvis inte vara avvikare i sin egen kultur, då blir de ju normala. För att bringa reda i ditt resonemang kan du börja med att skilja på dem som utdelar ett enda slag en gång i sitt liv oc de som gör det regelbundet, och klargöra vilka som förtjänar att kallas kvinnomisshandlare.
|
| |