Kvinnomisshandlare är avvikare

Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2005-04-17 12:52:00
NisseO
Anna! Hur jag väljer att se till så att misshandlade män får hjälp avgör jag bäst själv, eller hur? Och det är förstås lika rimligt att du tar initiativ till en mansjour; vi har alla ansvar att hjälpa våra medmänniskor i behov, oavsett kön. Dessutom tror jag inte någon man som blir misshandlad skulle vilja lägga skulden på alla kvinnor och vägra bli hjälpt av en kvinna. Det synsättet är förhoppningsvis unikt för feministiska kvinnojourer.
Inlägg #62: Postat: 2005-04-17 12:55:00
NisseO
Ms I: Av erfarenhet vet jag att det inte spelar så stor roll hur man uttrycker sig gentemot feminister; de intar alltid en försvarsställning när deras myter ifrågasätts vilket sannolikt gäller de flesta som bygger sin ideologi på vanföreställningar. Min syftning med "sexistisk lögnpropaganda" är inte svepande, utan syftar på ett särskilt verk, vilket jag skrivit om tidigare och kallat just detta. Tack i a f.
Inlägg #63: Postat: 2005-04-18 11:11:00
Ms.Information
Anna, jag tror inte att det handlar om att kvinnor vill vara ensamma som offer. Problemet tror jag snarare beror på två faktorer, som hör ihop: De flesta som är involverade i debatten om mäns våld mot kvinnor tar hela tiden upp att det beror på strukturer, dvs könsmaktsordningen.
Inlägg #64: Postat: 2005-04-18 11:12:00
Ms.Information
Om det visar sig att kvinnor slår män lika mkt som män slår kvinnor, eller att lesbiska kvinnor är t.o.m. mer utsatta för partnervåld än heterosexuella kvinnor, och att homosexuella män i parrelationer oxå slår varandra, så faller liksom teorin om könsmaktsordninge
Inlägg #65: Postat: 2005-04-18 11:13:00
Ms.Information
Om våld är något som förekommer i alla relationer, oavset kön och sexualitet, så innebär ju det att könsmaktsordningen som förklaringsmodell är otillräcklig, våldet beror således på andra faktorer.
Inlägg #66: Postat: 2005-04-18 11:15:00
Ms.Information
Den andra faktorn som de flesta opponerar sig mot är att det inte skulle vara "vanliga" män som slår. Om det skulle visa sig att de män som slår är avvikande vilket ju Nilseriks artikel visar så faller ju också teorien om att vilken man som helst kan slå för att bibehålla könsmaktsordningen.
Inlägg #67: Postat: 2005-04-18 11:16:00
Ms.Information
Det är dessa faktorer som jag tror skapar motviljan mot att ta till sig all denna forskning som för övrigt har funnits sedan sjuttiotalet och initierades av precis samma människor som blev hyllade för att de visade hur vanligt våld mot kvinnor är, men bespottade när de visade att det är lika vanligt med våld mot mä
Inlägg #68: Postat: 2005-04-18 11:17:00
Ms.Information
, för om det visar sig att den tidigare förklaringsmodellen inte stämmer våldet beror på manlig överordning och att det är vilken man som helst som slår, så faller liksom hela den personens världsuppfattning, som ofta kan ha varit kraftigt förankrad sen typ tonåren.
Inlägg #69: Postat: 2005-04-18 11:18:00
Ms.Information
Läs här om hur Petra Östergren beskriver hur hon tänkte/upplevde det när hon började inse att hennes teorier inte höll, så förstår du kanske mer vad jag menar:
Länk: petraostergren.com
Inlägg #70: Postat: 2005-04-18 11:20:00
Ms.Information
När det gäller mansjourer är det inte bara så enkelt som att starta en. Det största problemet med våld mot män är ju precis samma som det var med våld mot kvinnor på 50-talet, ingen tror att det förekommer. Detta gör att färre erkänner det och söker hjälp för det. Det måste till en stor samhällelig förändring, inklusive spridning av fakta och information, samt dödande om myter om partnervåld, innan det kan bli jämställd på detta planet
Inlägg #71: Postat: 2005-04-18 11:22:00
Ms.Information
Läs gärna rapporten t.ex. Slagen Man, för att se hur män beskriver att de inte blir trodda, och hur de ibland kan ha svårt att ens inse/förstå vilken situation som de befinner sig, för att det inte är allmän kännedom att män kan bli slagna.
Inlägg #72: Postat: 2005-04-18 11:23:00
Ms.Information
Här finns lite info om Slagen Man:
Länk: petraostergren.com
Inlägg #73: Postat: 2005-04-18 11:25:00
Ms.Information
Kvinnor i allmänhet vill nog inte mörka överhuvud taget, men jag tror att det är så inrotat i de flesta med våra könsroller och så, att man tar till schablonmässiga förklaringar, helt och hållet baserade på steretyper, som tex. "jamen när kvinnor slår så är det därför att", eller "om man blivit förtryckt i flera år så"
Inlägg #74: Postat: 2005-04-18 11:27:00
Ms.Information
Sen finns det nog dom som verkligen vill vara offer, men det tror jag är vanligare med radikala feminister än med sådana som själv blivit slagna, såna som med alla medel förnekar och förvränger statistiken etc
Inlägg #75: Postat: 2005-04-18 11:28:00
Ms.Information
eller t.om. fejkar brott, t.ex:
Länk: dailybulletin.com
Jag tror visserligen att sådana som Dunn är i kraftig minoritet, men de märks desto mer i media...
Inlägg #76: Postat: 2005-04-18 11:30:00
Ms.Information
Det första steget till att hjälpa de män som är utsatta är att utvidga diskussionen om "mäns våld mot kvinnor" "vi måste poängtera vilka det är som begår våldet!" till att handla om partnervåld i allmänhet, och inte ligga ideologiska principer om könsmaktstrukturer etc ligga i vägen för detta!
Inlägg #77: Postat: 2005-04-18 11:31:00
Ms.Information
Vissa är så kära i könsmaktsstrukturerna se Petra Östergrens artikel igen att de inte klarar av att se andra förklaringsmodeller, vilket är ett stort problem. Det värsta är att med fel "åsikt" om problemet, kommer man inte fram till en lösning som ger resultat. Så då stjälper man t.om. de man vill hjälpa dvs kvinnorna.
Inlägg #78: Postat: 2005-04-18 17:24:00
Chris.X
Ms.Information: Otroligt bra skrivet. Tyvärr är det precis som du säger, om diverse feminister skulle erkänna att män drabbas lika mycket av partnervåld, erkänner de samtidigt att patriarkatsteorin inte håller. Så att erkänna att även män blir slagna lika mycket av sina partner är som att avsäga sig sin feministiska ideologi.
Inlägg #79: Postat: 2005-04-18 17:27:00
Chris.X
Länk: menweb.org och Länk: batteredmen.com finns hjälp och stöd för män som blir eller blivit slagna av sin partner. Tyvärr spelar det ingen roll vad man säger eller kommer med för statistiskt underlag, länkar, hemsidor eller andra källor. Jag har svårt att se att t.ex. Anna skulle helt plötsligt säga "Ok, ni har rätt, män blir slagna lika mycket...". Ungefär lika troligt som att Gudrun skulle frånsäga sig kommunismen...
Inlägg #80: Postat: 2005-04-19 12:55:00
Ms.Information
Chris X: Hmmm... I Annas sista svar 58-60 tycker jag att det verkar som hon har tagit till sig det som har skrivits... Betyder det att det finns hopp om Gudrun!? :
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...