|
Inlägg #1: Postat: 2005-04-15 11:42:00
|
|
Anna Drangel |
I kategorin "avvikande" nämner du:
socialt marginaliserade,
arbetslösa,
drogmissbrukare och psykiskt sjuka,
och så slutligen dom med utländsk bakgrund.
Dessa skulle alltså vara dom som misshandlar och naturligtvis inte vanliga "socialt anpassade". Hallå, vakna upp till verkligheten. Det finns kvinnormisshandlare inom gruppen "socialt anpassade" också.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-04-15 11:51:00
|
|
Anna Drangel |
Att kvinnomisshandel är vanligare inom mansdominerande kulturer går inte att sopa under mattan. I deras kulturer är det mer en "privat sak" att du slår din fru. Ungefär som det var i Sverige förr i tiden. Kvinnomisshandel förbjöds 1864 i Sverige och det var först på 1980-talet som misshandel i hemmet föll under allmänt åtal.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-04-15 11:54:00
|
|
Anna Drangel |
Jag tror det handlar mycket mer om kultur än om något annat. Det finns säkert många arbetslösa män som skulle bli förnärmade av din "utmärkelse". Att dra in psykiskt sjuka under denna våldsparoll kan tyckas oväsentligt. Dom är lika ofta "offer". Många fall av kvinnomisshandel bottnar i svartsjuka och äganderätt det är ju en känsla som existerar även hos "socialt anpassade" män.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-04-15 11:57:00
|
|
Anna Drangel |
...OCH kvinnor för den delen. Se ex. om toppmilitären som misshandlat sin fru under längre tid. Han om någon borde väl höra till kategorin "socialt anpassade". Jag tror kvinnomisshandel är ett kulturellt och strukturellt problem snarare än att lägga för stor vikt vid att det skulle vara "de missanpassade".
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-04-15 11:59:00
|
|
Anna Drangel |
Och visst, svenska män har kommit längre inom jämställdheten än många andra länder. Det är dock inte detsamma som att det inte existerar kvinnomisshandel i "normala" svenska hem.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-04-15 12:01:00
|
|
Anna Drangel |
Jag har en japansk väninna som en gång sa till mig: "svenska killar populär i Japan." "Varför då?" undrade jag. Hon sken upp med hela ansiktet: "dom kunna diska!"
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-04-15 12:02:00
|
|
Anna Drangel |
Vad jag nu ville säga med det...:
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-04-15 12:33:00
|
|
NisseO |
Ja, nu säger jag inte utom möjligen i den korta och tillspetsade rubriken att det "bara" är män med de beskrivna avvikande egenskaperna i övrigt som misshandlar. Så jag behöver inte vakna upp till någon verklighet. Du kan väl skriva till Rikskvinnocentrum istället och skriva att de ska vakna upp till en verklighet där en förkrossande majoritet av misshandlade män är avvikande också på andra sätt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-04-15 12:34:00
|
|
NisseO |
Men det fåtal män som inte i övrigt visar upp avvikande sociala och mentala drag, visar upp det genom att misshandla sin partner, och blir just därigenom avvikande från normen för män och manlighet. Min poäng med att med fakta avfärda den feministiska myten om kvinnomisshandel som en normalitet, är att man inte hittar orsaken till att ett fåtal män misshandlar kvinnor i "könsmaktsordningen",
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-04-15 12:34:00
|
|
NisseO |
utan att orsakerna kan finnas i avvikelse från den manliga normen. Ett exempel på en "socialt välanpassad" man som misshandlat, är ju Maria Carlshamres make, och en bidragande orsak till hans misshandel var ju att han blev systematiskt misshandlad både psykiskt och fysiskt av sin hustru. I sådana fall är det inte att undra på att också "vanliga" män avviker från normen för manlighet och tar till nävarna mot kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-04-15 12:39:00
|
|
NisseO |
Kvinnomisshandel förbjöds i Sverige inte 1864, utan av Birger Jarl på 1200-talet. I många av de länder från vilka invandrare kommer till Sverige läs: Mellanöstern har man inte ens kommit så långt i fråga om kvinnofrid som man gjort i Sverige redan på medeltiden.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-04-15 13:16:00
|
|
NisseO |
Svar 3: Vidare har jag på intet sätt pekat ut alla arbetslösa eller psykiskt sjuka som kvinnomisshandlare, utan skulle hävda att över 90 av dem inte gör detta. Arbetslöshet och psykisk sjukdom är dessutom inget man födds till, utan upplever under kortare perioder, och därför förstår var och en som inte har taggarna utåt att poängen är att ...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-04-15 13:16:00
|
|
NisseO |
personer, som under normala omständigheter aldrig skulle bära hand mot en kvinna, under sådana påfrestande perioder kan låta sin frustration och sitt missnöje gå ut över andra. Detta kan hända också TILL SYNES välanpassade män OCH kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-04-15 13:18:00
|
|
NisseO |
Men lika tydligt som jag INTE pekar ut någon särskild grupp som genom födsel eller inte kollektivt skyldig till partnervåldet, så gör just ledande feministiska genusakademiker just detta - de utdelar kollektiv skuld till oss som fötts till män, på samma sätt som nazisterna gjorde judarna kollektivt skyldiga till allsköns ont i samhället.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-04-15 13:24:00
|
|
NisseO |
Påståendet att "jävligt många män ... är avvikande i vårat samhälle" får du lov att ange en källa för, eftersom det inte stämmer med vad seriös forskning i ämnet visar. Om du hänvisar till Slagen Dam, så kan jag förstås enkelt avvisa tanken, att 50 av alla män misshandlar kvinnor, som rena dumheter.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-04-15 13:24:00
|
|
NisseO |
Men å andra sidan så finns det ju med ditt resonemang - och kunskapen att kvinnor misshandlar lika mycket - "jävligt många" inte avvikande kvinnor som misshandlar sina män. Vilket påminner mig om att jag fortfarande väntar på din utlovade artikel där du - mot all expertis - ska visa att kvinnor misshandlas mer än män av sin partner.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-04-15 13:31:00
|
|
NisseO |
Men det där du skriver i svar 3 om att partnermisshandel kan bero på svartsjuka och en känsla av äganderätt, kan säkert stämma. Ett exempel på det är detta: Länk: expressen.se Känsliga varnas! Men din sexistiska vinkling till att det främst skulle gälla män, är förstås onödig och just ... sexistisk.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-04-15 13:32:00
|
|
Anna Drangel |
Birger Jarl låg bakom en idéer om lagstiftning mot kvinnovåld, men det dröjde till 1980-talet innan en dom mot misshandel inom hemmet föll - alltså 700 år senare. Du kommer förstås mena på att det inte har skedde några fall av kvinnomisshandel däremellan:
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-04-15 13:41:00
|
|
NisseO |
Varför skulle jag påstå att det inte skedde några fall av misshandel däremellan, när jag har en bekant som hängde sig i ett uthus på 70-talet efter år av systematisk misshandel i hemmet. Han slog säkert någon gång tillbaka mot hustrun som plågade både honom och resten av byn. Men jag undrar förstås fortfarande när vi kommer så långt i jämställdhet så att vi också får mansfrid och män, som funderar på att hänga sig för att slippa misshandeln, kan få hjälp av åtminstone polisen.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-04-15 13:42:00
|
|
Anna Drangel |
Din s.k. expertis som visar att lika många män blir misshandlade av sina kvinnor som kvinnor av män. Kan du ge lite svenska länkar med dom resultaten? En litet test: om man söker på kvinnomisshandel på nätet så får man 43.000 träffar. Om man söker på mansmisshandel får man 506 träffar. Men det är väl dom där dumma feministerna som bluffar och hittar på - eller hur!!!
|
| |