Påvens makt - rapport från Madrid

Inlägg #1: Postat: 2005-04-14 20:42:00
Lars Nilsson
Att den nu avlidna Påven hade en stor och välorganiserad Fanclub bland ungdomar i trasiga jeans och som gillar hårdrock kan kanske stämma de protestantiska biskoparna till viss eftertanke. När får vår ärkebiskop en Fanclub?
Inlägg #2: Postat: 2005-04-15 09:49:00
Janne B
Det väcker respekt när en Kyrka står för sin tro och sina åsikter i över tusen år. Den är inte en vindflöjel i tidens stormar. Den står dock för vissa saker som är omöjliga i vår tid. Moderna katoliker vet detta och bortser från preventivmedelsförbud och annat.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-15 09:51:00
Janne B
Påvarnas uppfinning Skärselden tror jag inte heller dagens katoliker går omkring och fruktar. Då KK inte är en sekt kontrollerar de inte medlemmarnas efterlevnad. KK är i huvudsak en öppen och inbjudande kyrka, trots mystiska ordnar etc. ute i marginalerna.PÅven har erkänt historiska brott som korståget mot det kristna Bysans.Min förhoppning är en ännu öppnare kyrka med avveckling av hemliga sällskap etc. Mindre hopp har jag för Sv. Kyrkan.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-15 09:55:00
Janne B
Sv.Kyrkans framtoning med ärkebiskop Hammar i spetsen är i huvudsak humanistisk.Behovet av organiserad humanism är stort, men det borde inte vara Hammars uppgift. Sv. Kyrkan gör många bra saker men saknar o dag nästan helt stora erkända Predikare,Ledare, Visionärer osv.Det lyser verkligen inte om Sv. Kyrkan. Så Folket har svårt att engagera sig där.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-17 07:19:00
Uno Hansson
Det är märkligt att det är så många intellektuella i Sverige som inte verkar använda sig av det kristna budskapet även om man inte anser sig vara religiös. Att låta de s.k. religiösa ha monopol på det som Jesus enligt Bibeln har uttalat sig om är ungefär som att låta nazisterna få monopol på den svenska flaggan. Jag har på gamla dar i varje fall upptäckt att ursprunglig kristen etik är ganska användbar i förhållande till andra filosofier.
Laddar...