Lite mer Pax Americana, tack!

Inlägg #1: Postat: 2005-04-14 20:10:00
Daniel Wijk
FN, itne USA, ska gå in och se till att freden kan återkomma till ett land i inbördeskrig elelr mellan två nationer. FN;s problem 8vilket alla vet är ju att det alltid finns ett eller två länder soms tälelr sig på tvären. USA har ställt sig på tvären så fort FN vill tvinga Israel att göra någonting och andra länder ställer sig emot andra lösningar.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-14 20:12:00
Daniel Wijk
Det är Fn som måste moderniseras inte USA som ska åka omkring och kriga i världens alla hörn eftersom dom har egna intressen. FN är en gammal koloss och det tar sån oerhörd tid att förändra någonting bara.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-14 21:10:00
AmerikaMike
Och FN eller deras medlemsländer av vilka majoriteten är diktaturer har förstås inga egenintressen. Som till exempel att undvika att diktatorer störtas.....
Inlägg #4: Postat: 2005-04-14 21:12:00
AmerikaMike
Get real Inget land ingriper med våld speciellt inte om deras egna soldater kan komma att dödas om det inte har ett "egenintresse" och FN har ingen egen "altruistisk" arme att skicka.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-14 22:13:00
Lars Nilsson
DW, förklara gärna vilket ekonomiskt egenintresse USA försvarade i det forna Jugoslavien.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-15 01:32:00
Daniel Wijk
Lars: Om du läser vad jag skrev så ser du att jag skriver nästan varje gång. Dom har dock varit inblandade i Serb-Bosnier konflikten under hela första delan av 1900-talet.
Inlägg #7: Postat: 2005-04-15 01:33:00
Daniel Wijk
Mike: Jag vet mycket väl att FN har problem, vilket jag också skrev. Dessa problem måste lösas tror jag för att vi ska kunna skapa ett nytt FN. Det gjordes när NF inte fungerade, nu behövs det göras igen eftersom länderna i säkerhetsrådet ständigt blockerar varandra i de viktigaste frågorna.
Inlägg #8: Postat: 2005-04-15 01:35:00
Daniel Wijk
Jag vill inte att ett land som torterar folk i smyg med hjälp av lydstater ska springa runt och leka polis över världen. Den enda organisation som har mandat för att vara världspolis är FN och den behöver utökade befogenheter av sina "medborgare".
Inlägg #9: Postat: 2005-04-15 13:25:00
Janne B
I dag vet ingen hur ett bättre och effektivare FN skapas. Förre statsministern Ingvar Carlsson har jobbat med frågan i åratal. Resultat? Under dessa förhållanden så fortsätter USA att gripa in på olika håll.Ibland av eget intresse och ibland för världsfreden. Vissa ingripanden ser mer förklarliga ut på sikt. Det går framåt i Afgahnistan t.ex.
Inlägg #10: Postat: 2005-04-15 13:28:00
Janne B
Jag tror att huudorsaken till att England samverkar med USA är att de i stort sett gett upp hoppet om ett bättre FN. Men de försöker vara Europas röst i Vita Huset. Men vi vet inte om det hjälper. Vilken roll avser Putin/Ryssland att spela framöver?
Inlägg #11: Postat: 2005-04-15 14:20:00
AmerikaMike
Sv 7 Visst borde man förändra eller hellre helt ersätta FN med ett "Demokratiernas förbund" men det betyder inte att det skulle bli så mycket lättare för ett så stort antal länder att agera snabbt och beslutsamt eller att egenintressen skulle försvinna.
Inlägg #12: Postat: 2005-04-15 14:24:00
AmerikaMike
Och trots allt är det nog bättre att ha en värld med suveräna stater än ett "super FN" som med m.e.m oinskränkt makt fungerar som en världsregering.
Inlägg #13: Postat: 2005-04-16 02:04:00
peppesson
Daniel: På vilket sätt skulle de ha varit inblandade i Serb-Bosnier konflikten under hela första delan av 1900-talet?
Laddar...