|
Inlägg #1: Postat: 2005-04-15 10:22:00
|
|
akejansson |
Det positiva du har noterat i religiösa friskolor stämmer säkert. Emellertid stämmer det garanterat in på ett stort antal sekulära friskolor i lika hög grad. Och på oftast små välskötta kommunala skolor i "bra områden". Om vi är överens om detta är det alltså inte religionen i sig som ger dessa positiva effekter, utan snarare organisationsformen och tyvärr urvalet av elever. forts...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-04-15 10:44:00
|
|
akejansson |
Hur skall myndigheten SÖ kunna kontrollera "överdrivet religiöst nit"?
Det finns bara ett sätt: förbjud ämnet religion i alla skolor. Låt varje familj själv sköta sitt barns religiösa skolning på fritiden.
På detta drastiska sätt kan faktiskt kristna och islamiska friskolor få
finnas kvar - men de får inte ens prata om religion. Men de får
låta sin tros värderingar genomsyra skolan. Idag subventionerar staten indoktrinering. Kommunistiska friskolor, anyone?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-04-15 13:41:00
|
|
Janne B |
akej.Jag håller med dig om att det inte behöver vara religionen som avgör saken. men däremot att i och kring friskolorna finns et "Vikänsla". Vi ska göra allt för att vår skola ska bli bra. Denna känsla går också att få fram på små kommunala skolor, som jag sett flera av.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-04-15 13:45:00
|
|
Janne B |
Jag tror att både FN och europakonventionen fastslagit rätten till religion i skolan. Endast de barn som getts undervisning i religion har ju sedan en valmöjlighet. Utan kunskap blir man helt känslostyrd på detta område. Det kan inte vara bra. Bra religionsundervisning hör i hop med vår demokrati.Friskolor och kommunala skolor ska ha likartad undervisning även i detta avseende.
|
| |