Påvens makt - rapport från Madrid

Inlägg #1: Postat: 2005-04-14 16:11:00
Sofia Hadjipetri
Janne B - sá som jag förstár det diggar man antingen Johannes Paulus II starkt, eller inte alls, vare sig man är religiös eller ej. Han har jämförts med Moder Teresa och med Gandhi och man har kallat honom en av de viktigaste personer i modern tid. Andra tycker han är mossig. Hursomhelst sá är det svárt att bilda sig en uppfattning genom att enbart följa svenska medier.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-14 16:21:00
Sofia Hadjipetri
Lika svárt att "förstá sig pá" páven är det om man bara läser det som skrivs i Spanien och i Italien. Dock kom jag över en artikel i International Herald Tribune som trycks i Paris som handlade om fransmännens ilska över att Chirac närvarade vid pávens begravning.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-14 16:21:00
Sofia Hadjipetri
I Frankrike har det ju varit en hel del rabalder angáende separationen kyrka/stat och religionsutövande. Man menar att Chirac gjorde fel i att vara i Rom. Genom att áka visade han trots allt att katolicismen är det som "gäller" och en intolerans mot andra religioner.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-14 16:24:00
Sofia Hadjipetri
Är man inte speciellt insatt och försoker finna källor frán olika häll kan man lätt bli förvirrad. Som vanligt har medierna all makt när det gäller opinionsbildning. Och det finns inget som heter objektiva artiklar. Lycka till med informationssökandet! :
Inlägg #5: Postat: 2005-04-14 18:38:00
Janne B
Sofia. Tack att du hjälpte mig en bra bit på väg. Jag anser att Katolska Kyrkan på väldigt många sätt är oerhört klandervärd, som att hitta på Skärselden och hota med den.
Kan det i toppen på en sådan organisation sitta en god och kärleksfull man??
Laddar...