Kvinnomisshandlare är avvikare

Inlägg #1: Postat: 2005-04-13 10:39:00
Per W
Det är ju en viss fysisk skillnad, så konsekvenserna borde ju bli olika beroende vem som slår eller viftar eller örfilar. Blir t ex lika många män ihjälslagna av kvinnor som kvinnor av män?
Inlägg #2: Postat: 2005-04-13 10:44:00
NisseO
Hur våld definieras eller rättare: efterfrågas står på sidan 3: "Physical Abuse Scale Participants were asked if they had in the past year: Physically twisted your partner’s arm, Pushed, grabbed, or shoved your partner, Slapped your partner, Physically forced your partner to have sex, Shaken your partner, Thrown or tried to throw your partner, Thrown an object at your partner, ...
Inlägg #3: Postat: 2005-04-13 10:46:00
NisseO
Choked or strangled your partner, Kicked, bit, or hit your partner with a fist, Hit or tried to hit your partner with something, Beaten up your partner, Threatened your partner with a knife or gun, Used a knife or gun on your partner. Om det där med skadorna har jag skrivit tidigare i min första artikel och den mest trovärdiga siffran är att män får 38 av skadorna och kvinnor 62. I Sverige dödas varje år 16 kvinnor och 4 män av partnern. I USA anges fördelningen vara 60/40.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-13 10:49:00
NisseO
I fotnot 12 i Dunedin-studien kan du läsa vilka kriterier man ställt upp för grovt våld "severe violence": Severe physical abuse was defined as the CTS items likely to cause injury: kicking, biting, hitting with a fist, hitting with an object, beating up, choking, strangling, threatening
with a knife or gun, or using a knife or gun.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-13 12:39:00
Per W
Tack NisseO för initierad information.
Utan att vara alltför fördomsfull kanman ju gissa sig till vilket av könen som står för "pushed" och "slapped" resp "forced your partner to sex" och "beaten up your partner" och "hit your partner with a fist".
Inlägg #6: Postat: 2005-04-13 12:41:00
Per W
I ett tidigare förhållande för länge sen blev jag knuffad av min flickvän under ett gräl utan att jag ramlade omkull. Blev jag utsatt för våld då av henne enligt beskrivningarna ovan?????
Inlägg #7: Postat: 2005-04-13 13:18:00
NisseO
Ja, det finns alltför många som hyser den könsfördomen att kvinnor bara örfilar, medan männen utövar det grövre våldet, men seriösa undersökningar visar som regel att kvinnor använder minst lika grovt våld som män, bl a med hjälp av vapen. Så varför gissa? Det är faktiskt riktigt sexistiskt och inskränkt att fördela förövar- och offerroll resp. godhet och ondska efter könstillhörighet.
Inlägg #8: Postat: 2005-04-13 14:45:00
stålis
Inlägg #9: Postat: 2005-04-14 07:34:00
Per W
Svar 7: 16 kvinnor dödade av sin partner resp 4 män av sin under ett år säger väl en del. Om den fysiska förmågan t ex. Vad gäller resp köns ondska och godhet har jag inga förutfattade meningar.
Inlägg #10: Postat: 2005-04-14 07:39:00
Per W
Och problemet med våld inom äktenskap och partnerskap blir ju inte mindre för att kvinnor också står för en hel del av våldet. Men analysen blir ju förstås en annan än FI:s. Men jag har aldrig känt mig speciellt störd av att avkrävas "kollektiv skuld". Analysen är så uppenbart tokig
Laddar...