Ateism kontra vetenskap

Inlägg #1: Postat: 2005-04-13 00:20:00
Johannes J
Hej! Det var verkligen kul att läsa att jag lyckats inspirera någon att tänka :- Dessutom var det intressant läsning. Och jag håller med om att det är dynamiken i tankarna som ger livet spännvidd. Trångsynthet leder sällan någonvart. Mvh /Johannes
Inlägg #2: Postat: 2005-04-13 08:34:00
Beth4020
Jag förstod att det var det du menade.....ingen fara :- /Birgitta
Inlägg #3: Postat: 2005-04-13 10:20:00
Mysan
Men man kan ju alltid tro på ödet eller att det finns synska människor.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-13 14:17:00
Mabe
INTE ATEISM
Du, har precis som alla andra fnyk-kristna, helt blandat ihop begreppen ateism och agnosticism. Ateism är förnekelse av gud och agnosticism är tvivel på det samma.
Ateister är alltså inte tvivlande kristna eller folk vilsna i ångestfantasier, utan oftast humanister och icketroende människor som gjort ett medvetet val.
Agnostiker är alla de som brottas med å ena sidan kulturarvet, och därigenom alla kristendomens lögner, kontra själens obotliga ensamhet.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-13 17:39:00
Chris.X
Intressant. Dock är det skillnad på "gudsförnekelse" och "förnekelse av Gud". Gudsförnekelse är precis vad det är. Oviljan att tro på någonting andligt, eller snarare man har övertygelsen om att någon form av gud oavsett religion inte existerar. Man tvivlar inte, utan tror på t.ex. att evolution m.m. har skapat allt. Själv är jag en tvivlare, m.a.o varken speciellt religiös, men heller inte ateist. :oP
Inlägg #6: Postat: 2005-04-14 06:25:00
Beth4020
Jag har fått en del skäll här och det är möjligt att den är befogad om man tror detta skulle vara en redogörelse för forskningsmetodik men så är det inte. Mina funderingar har varit om "sanningen" som vetenskapen säger sig stå för. Tankar om att vi kan vända på sanningar så att de passar oss, både när det gäller vetenskap och gudstro. Jag ber om ursäkt om jag klampat någon forskare på tårna /Birgitta S
Laddar...