Vi kan stoppa företagsflykten!

Inlägg #1: Postat: 2005-04-12 13:43:00
Per W
Planekonomi, konfiskering av företag och höga tullmurar mot omvärlden är enda sättet att stoppa strukturomvandlingen, som kallas "företagsflykt". Vill vi ha det??
Inlägg #2: Postat: 2005-04-12 13:48:00
Per W
Och... Glöm inte den högteknologiska "företagsflykten" till Sverige. Det är mycket attraktivt att etablera sig i Sverige inom vissa områden. MEN det kan inte skapa arbeten för de som inte har utbildning. Hur kan "rätten till ett arbete" utövas av dem, JS?
Inlägg #3: Postat: 2005-04-12 19:57:00
Jan Schmidt
Svar 1: Det ENDA sättet? Bara under förutsättning att man inte ser något alternativ till kapitalismen. Svar 2: De välutbildade som jobbar i den högteknologiska sektorn behöver väl också butiker att handla sin middagsmat i, kollektiva transporter, sjukvård när de är sjuka, dagis eller skola åt sina barn, äldreboende när de blir gamla etc, etc. Om den offentliga sektorn tillåts växa efter behoven, finns det nog job även för dem som inte gått fyra år på Teknis fast nu svor jag väl i kyrkan?.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-13 12:27:00
Per W
1 Hur ser då alternativet ut utan att använda 1:a majparoller utanmed konkreta ord
2 Ja? Och? Behövs inte utbildning för de jobben du beskriver? Du nedvärderar dem!
3 Fyra år på Teknis? Jag pratar om "rätt till arbete" för dem som intet kan, utan t ex hoppats bli programledare i TV geneom att gå medielinjen t ex.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-13 12:32:00
Per W
eller försörjer sig på dokusåpor ;-
Inlägg #6: Postat: 2005-04-15 09:36:00
Jan Schmidt
Svar 4: 1 Michael Albert: Parecon med risk för att verka tjatig. Alternativen finns! 2 Det gör jag inte alls. Det är sklillnad på utbildning och utbildning. Själv har jag haft en uppsjö jobb inom servicesektorn under mitt liv, allihop med bara 9-årig grundskola i bagaget. De kräver helt andra kvalifiaktioner än dem man skaffar sig i skolan. Vad som krävs för att "de outbildade" tror jag ska skriva en roman som heter så ska få jobb är... forts
Inlägg #7: Postat: 2005-04-15 09:39:00
Jan Schmidt
forts... att arbetsgivare, arbetsförmedlare och AMS slutar tro att det krävs en ingenjörsexamen för att sitta i Konsumkassa nå, inte BARA det, men det skulle vara en bit på väg, tror jag. 3 Som sagt, om servicesektorn öppnar upp även för dem som inte skrivit sin c-uppsats, så... :-
Laddar...