Vi kan stoppa företagsflykten!

Inlägg #1: Postat: 2005-04-09 00:14:00
tobias
Tyvärr tror inte vissa på individens frihet över sitt eget liv. Den individuella frihet de säger sig förespråka verkar bara gälla vissa priviligerade personer.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-09 06:08:00
AmerikaMike
Jo ditt budskap gick fram klart och tydligt men dels tar du upp problemet med företagsflykten och då är det inte konstigt om man diskuterar grundorsakerna till den.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-09 06:09:00
AmerikaMike
Sedan vill du m.e.m avskaffa äganderätten som är en av grundpelarna i den liberala demokratin. Av någon outgrundlig anledning kan du tydligen inte tänka dig att det har några negativa konsekvenser.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-09 06:13:00
AmerikaMike
Sv 1. Uppenbarligen är det du som anser att aktieägare och entreprenörer som byggt upp egna företag inte ska ha rätt att besluta om sin egendom och inte ska behandlas lika inför lagen.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-10 17:11:00
Jan Schmidt
Det är så här, Tobias, att Sourze-högern har en uppsättning argument som de alltid kör mot vänstern, oavsett ämne. I denna uppsättning ingår de höga skatterna som en viktig del. En annan viktig del är Kuba och Nordkorea, att inte tala om Sovjetunionen, salig i åminnelse. Det är alltså inte du som har uttryckt dig oklart, det är dina meningsmotståndare som inte kan ta till sig vad du skriver.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-10 17:14:00
Jan Schmidt
Svar 3-4: Men måste ägande vara detsamma som makt? Jag menar, vi äger alla saker som vi har begränsad makt över. Äger jag en bil, får jag inte köra den hur fort som ehlst, den måste hålla en viss standard och jag får inte parkera den var som helst. Äger jag ett hus, får jag inte bygga om det hursomhelst utan att fråga kommunen om lov, om det är ett hyreshus är det egentligen ytterst lite jag får göra utan att fråga någon om lov. forts
Inlägg #7: Postat: 2005-04-10 17:15:00
Jan Schmidt
Så varför ska ägande av produktionsmedel vara undantaget? Varför ska det vara så att om jag äger ett företag, ska ingen kunna komma och kräva något av mig?
Inlägg #8: Postat: 2005-04-10 17:20:00
Jan Schmidt
De flesta aktieägare har ju ingen reell makt över de företag de äger i alla fall. Den har de överlåtit till fondförvaltare, företagsstyrelser och VD:ar. För de flesta aktieägare skulle det förmodligen inte märkas någon skillnad om även företagets anställda fick vara med och bestämma över företaget, och de skulle hur som helst vara mer intresserade av aktiernas värde än av vvad som händer i själva företaget - liksom de är redan i dag!
Inlägg #9: Postat: 2005-04-10 17:23:00
Jan Schmidt
P.S. Aktieägare har mycket sällan varit med om att "bygga upp" företag. De har köpt en bunt aktier i akt och mening att sälja dem med god förtjänst. Själv har jag svårt att förstå att den opersonliga och ansvarsbefriade ägandeform som kallas aktieinnehav ska berättiga till så förbaskat mycket makt! D.S.
Inlägg #10: Postat: 2005-04-12 13:34:00
Per W
Svar 6: Du får i alla fall sälja bilen till vem du vill!
Svar 7: Skattelagen, arbetstidslagen, arbetarskyddslagen, aktiebolagslagen, miljölagen, kollektivavtal mm mm är alltså inga krav?
Dålig argumentering!
och jag tillhör definitivt inte "sourzehögern". Sossar har alltid värnat näringslivet
Inlägg #11: Postat: 2005-04-12 19:41:00
Jan Schmidt
Svar 10: Bäste Per W! Visst ställs det krav, det har jag inte förnekat. Inlägget var riktat till "Sourzehögern", som inte tycker att det ska få ställas några krav på dem som äger företag, just p g a den heliga äganderätten. Jag kan f ö inte minnas att jag räknat in dig i "Sourze-högern" men till "Sosse-högern" hör du nog. Och det är alldeles pinsamt uppenbart att sossarna alltid värnat näringslivet, ofta t o m på bekostnad av sina egna väljare!
Inlägg #12: Postat: 2005-04-13 12:53:00
Per W
Jag tror inte ens "Sourzehögern" vill skippa krav på företag. F ö är den "heliga" äganderätten motorn i samhället, vars kuggar smörjs bäst av en effektiv och omfattande offentlig sektor, en privat servicesektor se på S:t Görans Sjukhus och välutbildad personal.
Inlägg #13: Postat: 2005-04-15 09:41:00
Jan Schmidt
Svar 12: Ja, men det är ju bara för att vi har ett kapitalistiskt samhälle som den heliga äganderätten är motorn... börjar det inte bli lite rundgång i diskussionen nu?
Laddar...