|
Inlägg #1: Postat: 2005-04-08 04:40:00
|
|
AmerikaMike |
"A quarter of a century ago, the political consensus in Ireland was that an economy based on high taxation and generous welfare state outlays created a more inclusive, cohesive society. The outcome was not so much income as outgoing: we spent most of the 1980s exporting our labour into economies where the much loathed principles of “neo-liberal capitalism” were practised, and Britain and the US accordingly prospered using the workforce we had educated. "
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-04-08 04:41:00
|
|
AmerikaMike |
"In our case, “social cohesion” and “inclusion” meant other countries socially and cohesively including the talent we had created into their economies. We learnt our lesson, and we are now the model neo-liberal capitalist country in Europe - which is why at least 80,000 east Europeans and perhaps as many Chinese have come to find work here, and why we have growth rates that exceed just about anywhere else in the EU. "
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-04-08 04:42:00
|
|
AmerikaMike |
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-04-08 09:30:00
|
|
Jan Schmidt |
Bara för att EN metod fungerar, behöver det inte innebära att andra metoder inte fungerar. Bara för att EN metod fungerat i ETT eller i ett antal fall, behöver det inte innebära att samma metod fungerar i alla fall.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-04-08 09:32:00
|
|
Jan Schmidt |
En ökad demokratisering av näringslivet är en hittills oprövad metod. Vem kan säga att den inte skulle visa sig vara exakt den vitamininjektion som det svenska näringslivet tycks behöva?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-04-08 10:41:00
|
|
Unto S |
En bra tanke. Irland sänkte skatten och stoppade företagsflykten inte hela sanningen, säger Amerika Mike. Bra recept, alla skall sänka skatterna. Vad händer med den irländska konkurrenskraften när andra länder har bättre övriga förutsättningar? På adertonhundratalet flyttade 2/3 av den irländska befolkningen till USA undan svälten, den chansen finns inte idag.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-04-08 10:42:00
|
|
Unto S |
Sänk skatt är en av orsakerna för en viss förbättring av irländsk levnadsstandard, men den största är väl alla EU-bidrag som har pumpats i den irländska ekonomin plus andra EU förmåner.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-04-08 10:47:00
|
|
tobias |
Irland har blande de lägsta skatterna i Europa och är dessutom fortfarande ett land med låga löner, dvs skillnaden vinsten skulle inte bli lika stor med en företagsflytt. Man bör även ta en titt på deras sociala välfärdssystem och fråga sig om de verkligen är en förebild.
kolla in detta:
Länk: sozialarbeit.de
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-04-08 13:04:00
|
|
Per W |
"En ökad demokratisering av näringslivet är en hittills oprövad metod" säger JS.
MBL, LAS, löntagarrepresentation i styrelser mm mm är väl precis det. Beror kanske på vad man menar med att "öka" något som är ett absolut begrepp.
Så "lite" demokrati har vi alltså på arbetsplatsena JS????.
jmfr med "Ökad jämlikhet" som var sossarnas motto på 70-talet.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-04-08 14:34:00
|
|
AmerikaMike |
Sv 8, Sverige är idag relativt företgarvänligt i alla fall mot stora och medelstora företag. Svårighterna för små och nyetablerade företag speciellt i tjänstesektorn är dock betydande pga regleringar och skattekilar. naturligtvis skulle sänkta skatter ha en effekt i landet med världens högsta skattetryck.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-04-08 14:37:00
|
|
AmerikaMike |
Din argumentationsteknik går i princip ut på att "hitta på" stora positiva effekter av dina egna förslag och bortförklara effekter av andra saker med argument typ: "det löser inte hela problemet så det är meningslöst"
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-04-08 14:39:00
|
|
AmerikaMike |
Det intressanta i jämförelsen mellan Irland och Sverige är väl inte bara var de befinner sig idag utan i vilken riktning de rör sig.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-04-08 14:49:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 10: Sverige har inte världens högsta skattetryck, det är en borgerlig myt, som borde avföras från dagordningen omgående. Men f ö kan jag hålla med om att det kunde vara lättare att vara småföretagare i det här landet. Men varför föreslår inte borgerligheten åtgärder som skulle leda till det, då? Högerns hela politik går ju ut på att göra det ÄNNU lättare för stora och medelstora företag!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-04-08 14:51:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 11: Om det där är riktat till mig får du ursäkta att jag inte tar åt mig. Jag känner helt enkelt inte igen min argumentationsteknik på din beskrivning. Det gör det lite svårt för mig att gå i svaromål...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-04-08 14:55:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 12: Kan jag i och för sig också hålla med om, men det är inte det mina inlägg handlar om. Jag framförde bara att ett förslag som var "rätt" för Irland fast det vet man ju inte; var åtgärderna "rätt" för Irländska arbetstagare? För Irlands miljö? inte nödvändigtvis måste vara lika rätt för Sverige. Dessutom framförde jag åsikten att man inte bör dissa alternativ som man varken har prövat eller ens försökt undersöka effekterna av...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-04-08 15:08:00
|
|
Jan Schmidt |
Ursäkta, jag missade Per W:s inlägg 9: MBL är en chimär. Den medger inget verkligt inflytande utan kan i princip reduceras till rätten till att bli informerad och rätten att framföra sin åsikt. LAS är jättebra, men handlar inte om medbestämmande på något sätt. Arbetstagarrepresentanterna i en styrelse har i och för sig rösträtt, men FÅR inte enligt lagen vara i majoritet. Så jag hävdar nog fortfarande att näringslivet inte är särskilt demokratiskt.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-04-08 15:16:00
|
|
AmerikaMike |
Sv 14, Nej det var riktat till tobias och syftar på argumentationen i hans artikel och i kommentaterna.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-04-08 15:21:00
|
|
AmerikaMike |
Sv 13, Ok Kuba och Nordkorea har högre "skattetryck" och större offentlig sektor i andel av ekonomin. Sverige ligger dock i topp bland OECD länderna.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-04-08 16:20:00
|
|
Chris.X |
Jan Schmidts svar 13 tar priset. Nähä, men vi har BLAND världens högsta skatter. Så om tre andra länder har högre skatter än oss så är det lugnt? Över 50 skatt, känns det bra? Inräknat inkomstskatt, arbetsgivaravgift och moms på varorna vi köper. Cirka 50 skatt, att folk kan vara så lättlurade..
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-04-08 16:24:00
|
|
Chris.X |
Ekonomin i sverige går på knäna, företagen flyttar ut, vårdköerna blir längre, man skär ned på skolorna, arbetslösheten ökar... Kom igen, vi höjer skatterna lite till, och ser vad som händer. Om landet går åt h-e med dagens skattetryck, vad händer om vi höjer skatterna lite till? Någon, räck upp en hand...
|
| |