Apatiska barn

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-04-08 08:42:00
Beckisbarnet
Tjena Sunny!!
Känslomässig text, men det funns ju en verklighet också. Faktum är att Sverige inte kan ta emot ALLA som vill hit. Det förstår väl till och med en humanist som du?
Inlägg #2: Postat: 2005-04-08 09:42:00
Janne B
Det har aldrig varit fråga om att Sverige ska ta mot alla som vill hit.Det fanns en tid då det enligt min mening var för lätt att få stanna i Sverige.Nu får tydligen nio av tio nej.Detta har uppmärksammats av FN som kritiserat saken. Det värsta är att det tar åratal för flyktingar att få besked, de rotar sig här och ska sedan ut. Det är ett systemfel.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-08 09:48:00
Janne B
De väntar under stor oro.Många förhör, mycket papper, ofta dåligt boende i åratal, social isolering.Sådant blir man sjuk av.Under tiden rasar allt "där hemma" samman. Hade de fått snabb avvisning så hade de kanske haft något att återvända till, men inte nu. De här barnen spelar inte, de ligger i sin säng och får allt sämre blodvärden, sämre muskler etc. Sverige är medskyldigt till deras situation.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-08 16:47:00
Beckisbarnet
Jag håller med Janne om att handläggningstiden borde gå snabbare. Jag vet inget själv om de apatiska barnen, jag har bara hört och läst om dem i media. Bland annat har jag hört att de är uppe på nätterna. Kanske du Janne vet varifrån dessa uppgifter kommer?
Inlägg #5: Postat: 2005-04-08 16:48:00
Beckisbarnet
De fall som visats i TV måste ha varit de allra värsta, för där skulle jag vilja kalla barnen för djupt medvetslösa snarare än apatiska, iaf om man skall gå efter vad svenska akademiens ordlista lägger för betydelse i ordet "apati".
Inlägg #6: Postat: 2005-04-08 16:51:00
Beckisbarnet
Jag antar att det inte är alla flyktingbarn som ligger som livlösa kollin, alltså finns det antagligen grader i "apatin" hos barnen fast TV har valt att visa de allra värsta. Är det då inte bättre att man har en individuell prövning? Att alla flyktingar vars barn blir apatiska automatiskt skall få stanna verkar ju ganska oklokt. Eller?
Inlägg #7: Postat: 2005-04-08 16:56:00
Beckisbarnet
Svar #:
Det finns ju barn som lever under betydligt värre och mer pressande förhållanden ute i världen och som inte blir apatiska, hur kommer det sig att de blir så apatiska just här i Sverige? Problematiken måste ju även vara mer komplicerad än att barnen blir liggande endast beroende på Svenska myndigheters agerande, man kan väl helt sonika därav inte hävda att svenska myndigheter är skyldiga till barnens tillstånd, det verkar ju helt idiotisk påstående, eller?
Inlägg #8: Postat: 2005-04-08 17:03:00
Beckisbarnet
Jag har själv haft tillfälle att vara med vid möten på migrationsverket och där är man nog så skeptiska mot en del av de "apatiska" barnen och man är orolig för att fler barn kommer bli liggande om man ger dessa nuvarande amnesti. Folk lever i okunskap, kastar skit på migratuionsverket och myndigheter såfort vissa saker blåses upp i media. Men att låta folk bara få stanna i Sverige bara för att dom vill det är lättare sagt än gjort.
Inlägg #9: Postat: 2005-04-08 17:25:00
Sunny
Hej Beckisbarnet: Det var roligt att se dig igen!
Nej alla kan vi inte ta emot: det inser vi nog alla?
De här barnen är en liten gruppp o borde få stanna. "Baltutlämningen" kommer ständigt i mina tanker när jag läser om de här barnen. Jag kan tänka mig striktare regeler för de som begått brott i stället. I dag får de flesta stanna: de är för unga,de har bott här så länge osv.
Inlägg #10: Postat: 2005-04-08 17:26:00
Sunny
Jag vill inte skicka iväg snattare men begår man grova brott våldsbrott, våldtäkt,rån eller dråp o mord tycker jag att man har förvärkat sin rätt till beskydd här.
Inlägg #11: Postat: 2005-04-08 18:48:00
Beckisbarnet
Kul att se dig igen också Sunny!
Själv har jag inget emot att dessa barn får stanna. Problemet är bara att det finns så många som "vet" hur det är såfort det blir ett mediadrev. Plöstligt kommer alla goda och kärleksfulla människor fram, alla dom som är så otroligt medmänskliga och hjälpsamma och som tycker myndigheterna är så elaka..
Inlägg #12: Postat: 2005-04-08 18:51:00
Beckisbarnet
..men vem ska ta hand om alla dessa? Ge dem jobb när inte ens svenskar kan få jobb. Ge dem bidrag när ekonimin är så ansträngd? Vill alla de hjälpsamma som klagar själva bo i de segregerade invandrarförorterna? Nej! Vill de själva ha en utlänning till granne? Nej! Föressten, baltutlämningen var väl en helt annan sak än detta, eller?
Inlägg #13: Postat: 2005-04-08 18:53:00
Beckisbarnet
Det går så bra att kräva omhändertagande sålänge man själv slipper att omhänderta, så länge man själv slipper tulla på sin egen bekvämlighet. Ungefär som dom som gärna vill ha en 3G-telefon men som inte vill ha 3G-masten berdvid sitt eget hus, men gärna någonannanstans.
Inlägg #14: Postat: 2005-04-08 21:59:00
Sunny
BB: Du har rätt i det.
För egen del har jag även handlat: Dvs haft inneboende som varit illegala flyktingar.
Jag bor gärna med en salig blandning av folk men jag inser att medelsvensson inte gör det.
Inlägg #15: Postat: 2005-04-09 13:42:00
Beckisbarnet
Du är en ärans människa Sunny!
Inlägg #16: Postat: 2005-04-09 14:38:00
Sunny
Ren egoism. Det är så mycket ROLIGARE att dela hus med människor från olika kulturer.
Inlägg #17: Postat: 2005-04-10 10:41:00
Beckisbarnet
Vid mina möten med migrantionsverket framkom även att man tyckte att kyrkan och andr5a som "gömmer" flyktingar helt ovenatdes ofta förstör mer än de hjälper. Bye the way, Sunny, jag är också galen i olika kulturer!
Inlägg #18: Postat: 2005-04-10 10:43:00
Beckisbarnet
Igår cyklade jag ut till den stora invandrarförorten utabför min ort och jag kände liksom "fan, här skulle jag tänka mig att bo!" Jag hörde skön musik från olika kulturer komma ut genom öppna fönster, sköna tjocka gamla arabtanter min benämning som vaggade runt här & där, en samling av härliga gamla gubbar... utlänningar är så sköna på nått vis. Det kändes så internationellt!!
Inlägg #19: Postat: 2005-04-10 10:45:00
Beckisbarnet
Att jag ifrågasätter är INTE att jag är mot invandrare eller är rasist- utan för att jag vet förljderna av en dålig invandrar- och intergartionspolitik. Hur mycket vi än gillar dem, så är ju det faktum att vi alla har gett dom rollen som andra klassens medborgare och det är väl inte rätt??
Inlägg #20: Postat: 2005-04-10 12:37:00
tobias
Det är uppenbart att beckisbarnet inte är speciellt insatt i frågan, vilket du medgav själv. Det finns ingen expert eller sakkunnig som tvivlar om att de fejkar eller låtsas. Det är inte heller något unikt för Sverige. De enda som tror att de fejkar och hävdar att de fejkar och att det är unikt för Sverige är politiker som knappt har någon sakkunskap i frågan. De utgör ju också en väldigt liten del av alla flyktningar som kommer hit.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...