Så var det det här med hemmafruar

Inlägg #1: Postat: 2005-04-06 19:04:00
slaktprod
Det är nog ett stort problem att föreställningen om modern som den "riktiga" föräldern frodas i statens institutioner. Samma krav på försörjning och omhändertagande måste ställas på båda föräldrarna, oavsett kön.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-06 19:04:00
slaktprod
Jag anser att mamman måste ha beslutet om barnet skall födas eftersom att hennes kropp kommer att påverkas, men frågan är om det verkligen behöver medföra att mamman blir den mest naturliga vårdnadstagaren? Självklart ingen enkel fråga, men jag tror att det går att förändra. Det måste det, eftersom att barn behöver sina föräldrar, kvinnor behöver sin frihet, och män behöver få knyta nära band till sina barn.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-06 20:02:00
Greg
Jag anser också att kvinnan bör ha det slutgiltiga beslutet, dock tror jag det kommer bli svårt att komma upp i 50/50 när det föds både ett och annat barn som inte skulle fötts fram om pappan hade haft beslutet i sin hand. Med det i åtanke är det ju inte helt konstigt att det finns fler pappor som drar eller ger minimalt med tid till barnet som han kanske hade blandande känslor för till att börja med.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-06 20:03:00
Greg
Det i kombination med att det finns mammor som inte ens vill veta av pappan och andra tvister gör ju det rent juridiskt svårt att få det helt lika. Är det rimligt att tro att det någonsin kommer bli helt lika under de förutsättningarna?
Laddar...