Frihet från religion

Inlägg #1: Postat: 2005-04-04 19:19:00
Unto S
Den moderna människan borde ha lämnat den religiösa kannibalismen bakom sig för länge sedan och vänt sig till vetenskapen istället. Mänskligt liv är från och med ett embryo på tolv veckor i mammans mage t.o.m. när människan är klinisk död. Eftersom människan är den högst stående intelligenta varelse bör människans etik vara att skydda det mänskliga livet och bevara det mänskliga livet med alla medel, så länge som möjligt.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-04 19:20:00
Unto S
”Rätten till sitt eget liv, dvs samtidigt rätten till sin egen död samt den självklara friheten från religion”, skriver Clevensjö. Här hänger jag inte riktigt med utom det sista, friheten från religion. Det andra låter mer som i dessa självmordstider med plågsamma död att var och en ska ha tillgång till en cyankaliumtablet. Är du deprimerad, ta din tablett, adjö! Många tonåringar skulle säkert ta den vägen om dom hade rätt till sin egen död.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-05 11:38:00
tomster
Ja. Vi kan göra något åt deras vilja att inte leva lägga ner alla skolor t.ex. men vi kan inte ta bort rätten att döda sig själv. Du är medveten om att detta inte är förbjudet i Sverige hoppas jag? Om jag vill dö, har du rätt att hindra mig? Om jag vill dö pga enormt lidande cancer, whatever, har du rätt att hålla mig vid liv? Det låter inte alls som om alla ska ha tillgång till en cyankaliumtablett, det låter som om alla ska ha rätt till sitt liv, i det ingår döden.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-05 11:40:00
tomster
Staten, folket, kommunen, vad du nu än vill kalla det, ska inte ha ett SKIT att säga till om vad gäller individens önskan att leva dö eller bajsa sig själv i munnen. Eller hur vill du forma det här? Lagstifta mot självmord? Hur straffar man en självmördare? Jag tycker att man både kan värna om livet OCH tillåta dödshjälp. Är du emot fri abort, eftersom livet ska skyddas med alla medel? Hur kan du välja från vilken vecka ett foster är ett liv, tänk om inte jag håller med?
Inlägg #5: Postat: 2005-04-05 11:41:00
tomster
I övrigt: jänkarnas de vi ser i media etc virriga syn på sin egen kristendom, är fascinerande. De är liksom alla andra moraliska när det passar. Du skall icke döda gäller bara om man inte har rätt, typ. Deras förkärlek för mammon är också högst okristen...
Inlägg #6: Postat: 2005-04-05 14:56:00
Janne B
Unto. Vetenskapen i stället säger du. Det är denna som uppfunnit alla kärnvapen och all livsfarlig teknologi i övrigt. Vetenskapen uppfinner dagligen nya gifter som sprids ut. För våra efterkommande i tusen år.

Vetenskapen är ett tvåsidigt svärd som kan åtsatdkomma allt ont och allt gott.

Det är i huvudsak bra med IT. Men folk blir avskedade för att de sitter på jobbet och tittar på IT-porr hela dagarna. Bättre att bedja en stund på jobbet i stället.
Laddar...