|
Inlägg #1: Postat: 2005-04-03 19:03:00
|
|
Janne B |
Födelsetalen i flera katolska länder är lägre än i många protestantiska.Detta tyder på att kondomer används. Kan inte förklaras med massaborter. Man kan gilla en Påve utan att orka följa alla hans bud. KK har ju ingen kontrollapparat. Var och en får ha sitt samvete.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-04-03 21:19:00
|
|
Sunny |
Ja det är hans svek emot världens fattiga kvinnor som jag har svårast för.Indirekt blir ju en sådan man skyldig till massmord.
Hiv o Aids påskyndades i Afrika därför att påven förbjöd både kondomer o abort.
Har man så stor makt så har man ett stort ansvar.
I Polen blev det en katastrof när aborträtten förbjöds. Det växte upp barnhem som svampar ur jorden till de övergivna barn som föddes.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-04-03 21:24:00
|
|
Sunny |
Jag var ett par gånger i Krakow under tiden strax efter solidaritet o såg hur man propagerade i Mariakyrkan där bilder på påven med ett runt välnärt ariskt barn i famnen satts upp vid sidan av blodiga bildera av aborterade foster! Unga kvinnor o flickor låg på knä o grät hysteriskt. Jag trodde inte jag befann mig i Europa.Det var syner jag aldrig glömmer.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-04-03 21:25:00
|
|
Sunny |
Å andra sidan vågade han kritisera Busch krig i Irak.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-04-04 00:57:00
|
|
Janne B |
Sunny. Å andra sidan...Ja jag tror det är bäddat för att vi kommer att få en mycket nyanserad bild av denne Johannes rätt snart. Säkert kommer många av hans tal och predikningar att bli tillgängliga på svenska.
Hane ekumenik bestod i kontakter med rysk-ortodoxa kyrkan, vilket inte uppskattades. Hans kontakter med judar och Islam etc gick bättre.
Men något intresse för baptister och lutheraner såg jag aldrig. Där är nyanserna..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-04-04 01:01:00
|
|
Janne B |
På många på punkter stod han kkvar vid ståndpunkter som hela den kristna kyrkan förfäktat i 1700 år. Ska han anklagas fär det så ska han inte stå ensam.
Ingen kyrka kan ändra åsikter som ett politiskt parti eller en kvällstidning.
Men varje kyrka är skyldig att handla i kärlek,det behöver inte partier.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-04-04 02:29:00
|
|
Sunny |
Man måste ställa större krav på en ledare än en enkel medlem i katolska kyrkan.Vi har ju alla ett eget ansvar men ju högre befattning desto större ansvar kan vi kräva .
Men att kalla sig för Guds ställföreträdare är andligt högmod,hybris,i mina ögon o det är ju den första dödssynden?
|
| |