Neger - kort o gott. Eller...?

Inlägg #1: Postat: 2005-04-03 15:52:00
stålis
Fast du får säkert applåder från Sofia, Shima, Unto, Redliner, J. Schmidt, Jan E och alla andra "oförutsägbara" typer.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-03 19:28:00
Anna Drangel
Jag kallar verkligen inte killar över 40 för gubbar. Men "ni kvinnor" kanske gör det... Och om "svenne" liksom "blatte" blir ord som kan användas utan fördomar - inte mig emot.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-04 00:30:00
marcarolo
stålis, att du kan jämnställa orden "svenne" och "blatte" kan jag absolut inte förstå. "svenne" och "neger" är ok för mig men "blatte" är ju ett rent skällsord vilket jag inte tycker de andra orden är. Men vi kanske alla tolkar ord olika beroende på var vi är uppväxta och i vilka grupper vi umgås?
Inlägg #4: Postat: 2005-04-04 00:35:00
marcarolo
Själv har jag aldrig sett "svenne" som något direkt skällsord. Snarare fanns det ett behov av ett ord för "infödd svensk med svenska föräldrar" eftersom det inte var PK att benämna dessa med ordet "svenskar" längre.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-04 01:34:00
stålis
Jag upplever det som ett hån att
vi har olika regler för olika grupper - att de som ses som offer för rasism själva tillåts vara rasistiska. För det är så jag upplever ordet "svenne". Det är nedsättande.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-04 01:37:00
stålis
Sen har vi väl olika åsikter om vilka ord som är rasistiska. Jag anser att neger tangerar gränsen, du gör det inte. Fine. Jag minns att Sven Wolter & Thomas von Brömsen i
"Mannen från Mallorca" kallar en invandrarbrottsling för "blatte". Tycker du det tyder på att de herrarna är rasister? P.S. Jag skulle aldrig kalla någon blatte annat än möjligen som medveten förolämpning i ett gräl.
Inlägg #7: Postat: 2005-04-04 01:45:00
stålis
Vet inte namnet på artisten, men det var en kille som sjöng på radio för ett par år sen "kalla mig inte blatte, kalla mig inte svenne" - och sen kanske kalla mig inte hora, kalla mig inte bög. Vad tycker du om det budskapet? Visar det inte att den killen satte likhetstecken mellan blatte & svenne?
Inlägg #8: Postat: 2005-04-04 05:23:00
stålis
Annas vackra hypotes om att "svenne" inte är fördomsfullt motsägs av klangen i AMF-reklamens omdöme om Magluf som ”värsta svennestället”. Om någon sa ”du svennetjejen” till henne, skulle hon le befriat då eller bli sur?
Inlägg #9: Postat: 2005-04-04 05:23:00
stålis
Magaluf :-
Inlägg #10: Postat: 2005-04-04 08:13:00
djpjgj
Kaah heter artisten.. bra låt
Inlägg #11: Postat: 2005-04-04 10:34:00
Marcus
Självklart har stålis rätt här.... Det är inte ordet i sig som är rasistisk utan vilken känsla vi lägger bakom det. Således kan Svenne vara både rasisikt och inte rasistisk, lika så blatte lika så Neger. "Svarting" kan ju också vara rasistik, ändå uppmanas vi nu att säga svart man. Svart-skalle kan ju också vara rasistisk.
Inlägg #12: Postat: 2005-04-04 14:03:00
stålis
Tack "djpjgj". För ngt år sen var det en charmig video med Kaah - några ungdomar yngre vuxna som dansade väldigt bra.
Inlägg #13: Postat: 2005-04-04 20:21:00
marcarolo
Visst, att exakt gradera hur pass nedsättande ett ord är, är omöjligt - det kan vi nog komma överens om. Jag anser att varken "neger" eller "svenne" är nedsättande i alla lägen utan också kan användas som neutrala ord.
Inlägg #14: Postat: 2005-04-04 20:32:00
marcarolo
att vi har olika regler för olika grupper är helt galet. Jag håller helt med dig. Men det som retar mig mest är hur man i vårt land letar ej politiskt korrekta utryck och ord. Och det gäller både ger" och "svenne". Jag gillar inte riktigt att du hakar upp dig på "svenne" samtidigt som du argumenterar mot den PKheten. Du motsäger dig själv där även om jag naturligtvis förstår vad du menar och var du vill komma.
Inlägg #15: Postat: 2005-04-04 20:34:00
marcarolo
gäller både "neger" och "svenne"
Inlägg #16: Postat: 2005-04-04 20:37:00
marcarolo
Att man i "Mannen från Mallorca" kallar en invandrarbrottsling för "blatte" förvånar mig. Jag kanske måste revidera det uttrycket också. Som sagt, ord tolkas olika beroende på vilken erfarenhet vi har av dom. Själv jämställde jag "blatte" med "nigger". Kanske har jag fel. Kanske ska man jämställa "blatte" med "neger"?
Inlägg #17: Postat: 2005-04-04 20:39:00
marcarolo
Det faktum att ord tolkas så olika visar i vilket fall att ingen kan bestämma över våra huvuden vilka ord som är "rätt" och vilka som är "fel". Det hela handlar om fingertoppskänsla och det är väl tyvärr den som ofta saknas.
Inlägg #18: Postat: 2005-04-04 20:43:00
marcarolo
jag korrigerar svar 4
jälv har jag aldrig sett "svenne" som något direkt skällsord.
ska vara
jälv har jag aldrig sett "svenne" som något direkt rasistiskt skällsord.
Inlägg #19: Postat: 2005-04-04 20:52:00
marcarolo
"kalla mig inte blatte, kalla mig inte svenne" - Han ställer invandrare och infödda svenskar mot varann. Vilket jag anser skapar rasism. Men för den skull blir inte "svenne" lika rasistiskt laddat. Givetvis pga att jag själv har något slags omvända rasistiska fördomar/lärt mig att det bara är blattar som råkar ut för rasism.
Inlägg #20: Postat: 2005-04-05 00:39:00
Marcus
*Om jag inte minns helt fel så var det i filmen "I lagens namn" eller Björneborgarnas mars som Sven Wolter kallar en invandrarbrottsling för Blatte, varvid Ernst Gunter som spelar en högre polis säger "Välj dina ord Jarnebring, "Blatten" här är Polis och inlånad från Malmö.
Laddar...