Låt oss sluta helt att säga "neger"

Inlägg #1: Postat: 2005-04-01 08:39:00
sthlmjesper
Du låter som att man måste tala tyst om att någon är "neger". Indirekt säger du därmed att detta är en egenskap de borde skämmas över.
Det tycker inte jag. Alla bör vara stolta över sig själva oavsett hudfärg.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-01 09:14:00
stinal
Jag tyckte att det borde räckt att ta upp att folk blir sårade men eftersom det tydligen inte gör det skrev jag likte kort om varför folk blir sårade. Pgr. av vilka som använde ordet.

Dessutom tycker jag att du förenklar saken lite med att säga att man ska förbjuda ett ord för att en elak person användt det. Du vill alltså jämföra det med alla de år av förtryck som de afrikanska slavarna fick stå ut med?
Inlägg #3: Postat: 2005-04-01 09:14:00
stinal
Jag tycker inte att man ska tala tyst om sitt ursprung. Självklart ska man vara stolt över sitt ursprung. Min sambo t.ex. är en stolt afrikan men någon neger är han inte!!!!
Inlägg #4: Postat: 2005-04-01 21:03:00
sthlmjesper
De afrikanska slavarna har inget med detta att göra. Ordet neger är ett svenskt ord som använts helt neutralt.
Det ligger inget som helst nedvärderande i det.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-01 21:06:00
sthlmjesper
Om situationen varit omvänd och svarta tagit vita slavar och kallat slavarna för "vita", borde i detta fall ordet vit förbjudas ?
Visst kan man undvika vissa ord om man känner för det. Det är upp till var och en att avgöra.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-02 01:28:00
marcarolo
Stina, talar din pojkvän engelska? Vad tycker han då om ordet negroe? Det är väl samma ord som det svenska neger? förutsatt att din pojkvän ogillar ordet neger - kanske är det mer du stina som inte gillar det?
Laddar...