Låt oss sluta helt att säga "neger"

Inlägg #1: Postat: 2005-04-01 06:25:00
Banestyrelsen
Neger är fortfarande det enda ordet med tillräckligt väldefinierad betydelse, och därför används det. Neger betyder som sagt svart. Det har alltså i grunden fullkomligt neutralt, den negativa laddningen ges i dag främst bränsle av negrerna själva.

Speciellt polisen borde ha rätt att i signalement använda de mest exakta fraserna, och inte bli bakbundna i sin yrkesutövning av politisk korrekthet.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-01 08:46:00
stinal
Jag måste säga att jag tyvärr inte riktigt förstår vad du menar?Det finns massor av länder i Afrika och i så fall om man nu vill säga afrikan kan man säga vit-afrikan eller svart-afrikan. Om någon frågar mig mer var min sambo kommer ifrån han är ugandier svarar jag att han kommer från Uganda.Om någon frågar hur han ser ut svarar jag att han är lång, har bruna ögon och är mörkhyad eller svart . Kan det bli mer exakt än så. Varför ska jag säga att han är en neger?
Inlägg #3: Postat: 2005-04-01 13:12:00
megaman
Svar1: Nej det är inte i huvudsak invandrade negrer som har starta kalabaliken kring ordet neger utan pkister från övremedelklassen. Det är de som har gjort ordet till ett problem. Svar2: Säger du "neger" förstår alla direkt.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-01 13:45:00
Per W
Svar 1och svar 3: Det finns väl inga svarta människor i bokstavlig bemärkelse? De flesta mörkhyade afrikaner är väl inte alls svarta SVARTA alltså. Så "neger" är verkligen inte väldefinierat och solklart.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-01 15:26:00
megaman
Neger kommer ursprungligen ifrån ordet negro? och det betyder svart. Men som ordet neger används idag betyder inte det färgen svart utan ihuvudsak mörkhyad människa med afrikanskt ursprung med stora läppar och bred näsa och småkrulligt hår.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-01 15:31:00
megaman
Och jo det finns riktigt svarta människor.
Inlägg #7: Postat: 2005-04-02 01:19:00
marcarolo
Det vore intressant att veta när man började använda ordet "svart" för att beskriva - ni vet vad -. Kanske användes "svart" redan innan "pk-eran" 70-talet och framåt? I så fall kanske "svart" också är ett fult ord?
Inlägg #8: Postat: 2005-04-02 01:23:00
marcarolo
Stina, hur länge har din sambo lustigt notg ett annat ord för - ni vet vad - bott i sverige? Han kanske inte gillar ordet neger därför att han lärt sig att det är ett fult ord? Om han bott i sverige i hela sitt liv kanske han haft en annan uppfattning?
Laddar...