|
Inlägg #1: Postat: 2005-04-01 02:07:00
|
|
stålis |
Ibland kan dock den här lagen brytas med arrogans, i medvetande om att det är tillåtet. T ex så kan man nu ostraffat uttala sig hatiskt mot vita. Och gör det, som en medveten handling av bristande respekt. Det uttjatade, men belysande exemplet med Joanna Rytels prisvinnande AB-artikel: ”Jag vägrar att föda en vit man.”
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-04-01 02:08:00
|
|
stålis |
Således får man nu i politiskt korrekta kretsar ventilera fördomar om vita, heterosexuella män på ett sätt som påminner om tidigare tiders fördomar mot andra folk.
En total utmönstring av ord sammansatta av neger torde vara krystat. Självklart bör det inte användas i nedsättande bemärkelse. Lika lite som svenne! Men alla sådana här ordstrider
Blir lätt förvirrade, när man märker olika regler för olika grupper. White trash är inget trevligt ord, men har blivit rumsrent.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-04-01 02:08:00
|
|
stålis |
Såg en film med Kim Bodnia och har för mig att han talar om ”neger på bilden”. Hans filmer har anklagats för etnisk stereotypisering. Fast med en glimt i ökat. Föga förvånande läser jag i SvD om danska TV-programmet ”Negermagasinet”.
Länk: svd.se
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-04-01 02:10:00
|
|
stålis |
Här är en till ny infallsvinkel på det problem Stina tar upp:The New Conservatives live in urban centers where the true result of wishy-washy liberal legislation is thrown in their faces daily. They believe immigrants should assimilate and embrace their new country’s culture.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-04-01 02:10:00
|
|
stålis |
Though they are made up of all races, The New conservatives use words like nigger, paki and chink with reckless abandon. They claim politically correct words are the result of liberals trying to shape fear and guilt into meaningless syntax.
Länk: viceland.com
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-04-01 02:15:00
|
|
stålis |
Anna Eklund skriver att hon anser att svarta är vackrare än vita. Har inget problem med det. Däremot att man rimligen inte kan säga motsatsen eller att man är glad för att man är en vit europé. Alltså åter vår gamle bekant dubbelmoralen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-04-01 02:16:00
|
|
stålis |
rättelse: "glimt i ögat" ;-
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-04-01 08:40:00
|
|
stinal |
Det är självklart tråkigt med dubbelmoral. Man ska inte uttala sig hatiskt om någon. Men det blir antagligen mer accepterat att t.ex. afrikaner pratar hatiskt om vita med tanke på vad vita länge utsatte deras folk för, men självklart inte rätt!!!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-04-01 14:09:00
|
|
Per W |
Jo, det är verkligen synd om "vita, heterosexuella män". Vilket förtryck har inte de fått utstå under seklernas lopp. tillhör själv gruppen och är dessutom medelålders och välbetald; jag lider verkligen.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-04-01 14:43:00
|
|
Fowler |
Du lider inte lika mycket som stålis och jag, vi lider mest av alla ;-
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-04-01 15:44:00
|
|
megaman |
Vita svenskar har ju verkligen förtryckt världens befolkning. Och svenskar har ju haft det så fett i alla tider. Trälar, statare, slavar, livegna och annat löske har ju aldrig funnits här..Nej vi har alltid varit vita förtryckare på häst rygg, allihopa.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-04-01 15:44:00
|
|
megaman |
Stålis, jag antar att du har läst jim goads grejjor?!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-04-01 15:48:00
|
|
stålis |
Nej, inte medvetet l"läst jim goads grejor". Läser dock dagligen www.vdare.com
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-04-01 16:02:00
|
|
megaman |
Länk: jimgoad.com Mycket av vice bättre saker är just skrivet av honom. Kolla in the redneck manifesto. Handlar just om skuldbeläggningen av fattiga vita amerikanerwhitetrash etc.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-04-01 21:20:00
|
|
PH |
Tycker du alltså att man skall sluta använda ett ord för att vissa tycker det? Jag anser att detta är något personligt och individuellt. Om jag vill säga neger så ska jag få säga det. Jag pratade med min förra klasskamrat om detta han är "mörkhyade" och det han sade var att det beror helt på vem som säger det och hur.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-04-01 21:21:00
|
|
PH |
Och där tror jag han har en viktig poäng, ord är så mycket mera än just ord.
Sen förstår jag inte riktigt varför det skulle vara mer acceptalbelt för en "neger" att säga "svenne" än för en "svenne" att säga "neger" bara för vad som hänt genom historien?
Kul att du skrev om ämnet iallafall!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-04-02 01:08:00
|
|
marcarolo |
"svenne" är ett bra exempel. Det betydde ju från början ungefär "menlös bonnig svensson-typ" men har börjat användas i betydelsen "infödd svensk av vit ras". Men även i den nya betydelsen är det ju inte nödvändigtvis ett negativt ord
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-04-02 01:11:00
|
|
marcarolo |
förtydligande:
Men även om "svenne" i den gamla betydelsen var negativ så är det ju inte nödvändigtvis ett negativt ord
i den nya betydelsen. Det beror helt på vad den som använder ordet lägger för värderingar i det.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-04-02 16:37:00
|
|
stålis |
Håller helt med PH:s "ord är så mycket mera än just ord". Å andra sidan kan säkert p g a därav missförstånd uppstå och makten tabubelägga ord för att försvåra diskussion om sånt man inte vill ha fri debatt om t ex invandringsrelaterad brottslighet.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-04-02 16:42:00
|
|
stålis |
megaman: Lagt in jimgoad.com på favoriter för studium. Glöm inte kolla vdare.com då och då!
Googla också på "the cabbie manifesto". Brittisk populist som vill avkriminalisera droger och stoppa invandringen helt samt kastrera dömda pedofiler.
|
| |