|
Inlägg #1: Postat: 2005-04-01 02:37:00
|
|
AmerikaMike |
Nu är det väl ingen som säger att man nödvändigtvis är rasist för att man använder det ordet. Inte heller tror jag de som känner till något om forskare och akademiker förväntar sig att de nödvändigtvis ska ha något "vett". Om de som direkt berörs inte tycker om uttrycket tycker jag att det räcker för att låta bli det. Det handlar om vett och hyfs.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-04-01 04:41:00
|
|
stålis |
Rubrik ur artikeln NisseO hänvisar till:
"Vad är en neger?
Negritude, essentialism, strategi"
Ett citat ur artikeln:
"Ordet negritude lyfte fram det alla svarta fransmän inklusive alla koloniserade hade gemensamt oavsett huruvida de tillhörde den mest privilegierade gruppen av färgade människor hommes de couleur, en medelklass bland svarta, les noirs, eller räknades till de mer eller mindre vilda ociviliserade negrerna les nègres. "
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-04-01 04:45:00
|
|
stålis |
Sett till sammanhang och syfte är språkbruket här inte åtalbart.
Ett annat klassiskt exempel är Agatha Christies detektivroman "Tio små negerpojkar". Och kallas inte afrikan-amerikanen i Huckelberry Finn "Neger Joe"?
Skall sånt redigeras för att inte väcka anstöt?
Det heter inte afro-amerikan i USA längre, som Stina skriver.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-04-01 04:47:00
|
|
stålis |
I Håkan Nessers "Kim Novak badade inte i Genesarets sjö" används ordet "negerkuk" mot en vit man av en annan vit man. Och i porrnoveller och sexannonser är det uttrycket inte ovanligt.
Hur skall man se på det? Åtalbart eller inte?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-04-01 14:26:00
|
|
Per W |
Varför dra in "hets mot folkgrupp" och censur och revision av litteratur i debatten?
Ingen har väl krävt det? Retoriskt villospår av stålis.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-04-01 14:28:00
|
|
Per W |
Det är så enkelt som Mike skriver: Varför kalla någon för något som denne finner anstötligt eller nedsättande och som dessutom är oprecist och svårdefinierat, men det är en bisak i sammanhanget.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-04-02 00:59:00
|
|
marcarolo |
Hur ska man veta om en "afroamerikan" blir ledsen av att man säger neger? Jag har en kompis som är neger och bög. Och han blir inte ledsen av att kallas vare sig det ena eller det andra.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-04-02 13:23:00
|
|
NisseO |
Visst är det viktigt, som marcarolo gör, att se till individ och inte grupp. Någon finner neger anstötligt, medan en annan tycker det är helt ok. Därför ska inte den som använder ordet beskyllas för något. Den som inte vill bli kallad neger kan säga ifrån bara. Något generellt informellt stopp, som artikeln efterlyser, behövs inte.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-04-05 12:17:00
|
|
tomster |
Ja, jag håller med AmerikaMike. Den som hör ordet är den som avgör. Gillar man inte att kallas ful, fet, finnig, neger, mager, jude, bögjävel eller neger så ska man självklart slippa. Men orden kommer vi aldrig slippa.
|
| |