Inlägg #41: Postat: 2005-04-01 20:45:00
|
Marcus |
Stålis, jag har aldrig sagt att ras och etnisk folkgrupp är synonymer. Jag kan ha fel men enligt vad jag har läst och hört av forskare så finns det en människoras och denna består av etniska folkgrupper. Den negoida folkgruppen, den ariska folkgruppen och den mongoliska folkgruppen med flera.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2005-04-01 21:11:00
|
sthlmjesper |
Om man växt upp där folk tycker att det neutrala ordet neger är ett fult ord, så har man växt upp bland rasister..
|
|
Inlägg #43: Postat: 2005-04-01 21:25:00
|
AmerikaMike |
För i h-e stålis, detta handlar inte om biologi eller genetik det handlar om hyfs, människor emellan. "Etnisk grupp" handlar väl dessutom om kultur och inte ras?! Jfr etnologifolklivsforskning
|
|
Inlägg #44: Postat: 2005-04-02 00:49:00
|
marcarolo |
megever, neger på engelska är negroe och som jag uppfattar det så klingar det inte mer illa än neger på svenska. Du kanske gör samma fel som många gör? Du översätter neger med ordet nigger som är något helt annat.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2005-04-02 05:18:00
|
Marcus |
Svar 42. Mycket bra iaktagelse Sthlmjesper! Där jag växte upp var det totalt orasistiskt, rasism fanns inte och vi sa neger hela tiden. Men egenheten att inte säga Neger kan också uppkomma bland hycklare och bland väna människor som vill vara politiskt korekta.
|
|
Inlägg #46: Postat: 2005-04-02 07:00:00
|
stålis |
Mikey: vidgade diskussionen en aningens p g a att Marcus så enträget uppmanade Stina att läsa hans artikel om "negrer".
Och där säger han alla de rätta sakerna man skall säga om man skall betraktas som seriös och vetenskaplig. Jag har dock via
amerikanska nättidningar kommit att tvivla på vetenskapligheten i det Marcus skriver. Och radar upp ett par argument varför. Men dessa står där okommenterade.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2005-04-02 07:00:00
|
stålis |
Naturligtvis för att det inte finns en hetare potatis än tanken än rasbegreppet
mot bakgrund av allt från slaveri till Nazityskland. Förståeligt, men ett rimligt skäl att utmönstra ett begrepp som har en del som talar för sig?
|
|
Inlägg #48: Postat: 2005-04-02 07:05:00
|
stålis |
Ooops: som så ofta ändrade jag meningsbyggnaden medan jag skrev utan att ändra allt. Skall alltså stå: ". . . en hetare potatis än rasbegreppet. . ." Är väldigt tankspridd, dock inte dyslektiker som Jan E. misstänkt - trots att han själv nyss skrev om "folkpartiets skäl" i stället för "folkpartiets själ". Två skilda saker ;-
|
|
Inlägg #49: Postat: 2005-04-02 16:25:00
|
Marcus |
Stålis! äh.. du får tycka precis vad du vill och säga vad du vill, jag uppmanar ingen att säga neger men _jag_ vill säga neger jag tycker det är finnt. Sen är jag inte särskillt mycket för vetenskap och det finns skillnader på dom olika folkgrupperna, men mig veterligen är vi en och samma ras och vi är extremt lika :-
|
|
Inlägg #50: Postat: 2005-04-02 16:28:00
|
Marcus |
Men visst är vi olika också och det beror på hur man mäter. I genomsnitt har afrikaner i afrika lägre intelligens än resten av världen men det beror inte å att dom är ointelligentare tvärt om det beror på att att "våra" dum-skallar har dött genom alla våra folkvandringar och sjukdommar. Därför är Judarna i genomsnitt intelligentare än alla andra, för där har alla dum-skallar gått åt i mänger av judeutrotningar.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2005-04-02 16:30:00
|
Marcus |
Men visst är vi olika också och det beror på hur man mäter. I genomsnitt har afrikaner i afrika lägre intelligens än resten av världen men det beror inte å att dom är ointelligentare
|
|
Inlägg #52: Postat: 2005-04-02 18:27:00
|
AmerikaMike |
Nej Marcus alla "våra" dumskallar har inte dött. Det finns åtminstone en kvar. Han tror att sjukdommar sic bara drabbar dumma personer och att personer med lägre intelligens inte är mer ointelligenta. Gissa vem jag menar: A, Marcus, B. M Ottosson, C, Författaren till svar 51? Facit: se närmaste spegel.
|
|
Inlägg #53: Postat: 2005-04-06 00:12:00
|
Marcus |
Att du bara orkar med dig själv Amerika Mike.... har du färgade glasögon? Det verkar som om du bara läser varannat ord jag skriver men du missar därefter HELA poängen... du är hopplös! ;-
|
|
Inlägg #54: Postat: 2005-04-07 12:56:00
|
Fowler |
Att judar räknas som intelligenta beror antagligen på att de har en tradition av att studera. Lite förenklat brukar man i judiska familjer säga att barnen har tre alternativ, du kan bli professor, läkare eller rabbi. Marcus svammel om folkvandringar, sjukdomar och judeutrotningar ger jag inte mycket för.
|
|
Inlägg #55: Postat: 2005-04-08 13:29:00
|
Marcus |
Det är inte mitt svamel, det är efter en forskare som heter... ja va fan hette han nu, som skrev en bok som heter superhjärnornas kamp, han var popis i TV för några år sen. Återigen, han kanske har fel. Detta var bara en parantes. Men matematiskt så stämmer det ju mycket väl! om vi tar bort dom lägst intelligenta ur en population så höjs ju medel intelligensen på gruppen utan att på något sätt höjas för doma andra.
|
|
Inlägg #56: Postat: 2005-04-08 13:30:00
|
Marcus |
alltså är vi alla lika intelligenta men i genomsnitt är några folkgrupper intelligentare men bara i genomsnitt.-
|
|
Inlägg #57: Postat: 2005-04-08 17:11:00
|
Unto S |
Ja Marcus, där åkte du i den där rasistiska fällan. Ett analfabetiskt naturfolk är lika intelligenta som det världsledande amerikanska USA folket. Hamburgare, chips och ständiga depressioner har nog sänkt USA-folkets intelligens, så kanske har du rätt ändå men då gäller det att det är självförvållat intelligenssänkning. Och det där gäller alla. Vita, svarta och liksom gula i den amerikanska kulturen.
|
|
Inlägg #58: Postat: 2005-04-08 21:48:00
|
Marcus |
ehhh va? på vilket sätt åkte jag i den rasistiska fällan? Pratar du i nattmössan?
|
|
Inlägg #59: Postat: 2005-04-08 21:50:00
|
Marcus |
Jaa alltså efterssom Amerikanarna käkar så taskig mat, så bör ju naturfolken vara intelligentare. Vi vet redan att Naturfolken ofta är längre och friskare än många folkslag som idag lever. Kanske har intelligensen sjunkigt också
|
|