Låt oss sluta helt att säga "neger"

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2005-03-31 23:09:00
megever
Jag är uppväxt med att alla sa ordet neger i positiv bemärkelse, sedan helt plötsligt fick man inte säga negerbollar utan cocosbollar åt bakverket. Jag tycker däremot att när man hör samma ord på engelska så klingar det mycket illa och det engelska ordet ska man absolut inte använda.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-01 00:06:00
AmerikaMike
Behovet att kalla något annat än ord än människor torde vara begränsat. Men om man nu ska göra det behöver man ju inte använda samma ord som rasisterna speciellt som det upplevs som nedsättande av de flesta svarta. Varför är det så viktigt att använda gamla "vackra" ord till varje pris.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-01 00:14:00
Marcus
AmerikaMike. Jag orkar ärligt talat inte argumentera med dig. Men du kan ju läsa min utförliga artikel i ämmnet Länk: sourze.se
Inlägg #4: Postat: 2005-04-01 00:16:00
Marcus
SVAR 1: att höra ordet på engelska är ju inget argument, i så fall kan vi ju inte säga Brad Pitt. efterssom Pitt betyder kuk på svenskt slang. Brad Kuk. Öl på tyska är olja , det finns hur många exempel som helst.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-01 00:48:00
AmerikaMike
Hellre fly än illa fäkta alltså, nåja det är ju det intelligentaste du kommit med på länge. Jag har läst din artikel, den var skojig. Lika skojig som dina artiklar brukar vara.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-01 05:12:00
stålis
Enligt artikel i New York Times så visade en studie av forskare på UCLA och Standforduniversitet 2002 att om en DNA-mängd från människor över hela världen sorteras av en dator utifrån genetisk likhet, så är grupperna som framträder hemmahörande i Europa, Östasien, Afrika och Australasien – mer eller mindre de stora raserna inom traditionell antropologi.
Inlägg #7: Postat: 2005-04-01 05:12:00
stålis
”. . .a 2002 study by scientists at the University of Southern California and Stanford showed that if a sample of people from around the world are sorted by computer into five groups on the basis of genetic similarity, the groups that emerge are native to Europe, East Asia, Africa, America and Australasia - more or less the major races of traditional anthropology.”

Länk: tinyurl.com
Inlägg #8: Postat: 2005-04-01 05:13:00
stålis
DNA kan bestämma en persons ”ertniska komposition”. T ex ledde DNA FBI på rätt spår när det visade sig att seriemördaren man jagade inte var den stereotype vit seriemördaren utan 85 procent afrikan-amerikan, 15 procent indian.
Inlägg #9: Postat: 2005-04-01 05:15:00
stålis
Jag vill inte vara någon glädjedödare, men för mig tycks det finnas argument för uppfattningen att "ras" är ett vetenskapligt relevant begrepp i fråga om människor liksom beträffande hundar. Tabubeläggningen av begreppet "ras" är bara moralpanik.
Inlägg #10: Postat: 2005-04-01 05:17:00
stålis
Varför skall man hitta på ett annat ord för ras när det gäller människor om det ändå står för samma sak? Varför inte acceptera det på samma sätt som när vi talar om olika djurraser?
Inlägg #11: Postat: 2005-04-01 05:23:00
stålis
Svar 4: På 80-talet fanns det en arbetsplats där en man hette Stake i efternamn och en kvinna som hette Lust. Jag vet för jag träffade dem båda.
Inlägg #12: Postat: 2005-04-01 05:29:00
stålis
P.S. Dr. Theodore Dalrymple i City Journal:
"The first duty of the modern intellectual, wrote George Orwell, is to state the obvious, to puncture "the smelly little orthodoxies . . . now contending for our souls." Orwell meant by these the totalitarian doctrines that mesmerized the intellectuals of his time and that prevented them from accepting the most obvious and evident truths about their own and other societies: but his admonition holds true even now, when fascism and communism are dead.
Inlägg #13: Postat: 2005-04-01 05:30:00
stålis
The demise of totalitarianism has led not to a more straightforward or honest appreciation of reality but merely to a proliferation of distorting lenses through which people choose to look at the world. If humankind, as T. S. Eliot put it, cannot bear very much reality, it seems that it can bear any amount of unreality."
Inlägg #14: Postat: 2005-04-01 05:38:00
stålis
P.P.S. Utläggningen här en kommentar till den artikel av sig själv som Marcus hänvisar till.
Inlägg #15: Postat: 2005-04-01 05:40:00
stålis
I den hävdar Marcus att vi "alla är negrer" och att det bara finns en människoras till skillnad från t ex hundraser.
Inlägg #16: Postat: 2005-04-01 08:32:00
Marcus
Etnisk folkgrupp är den korrekta bemänmingen. För mig är det ingen tabubeläggning. Jag bryr mig ärligt talat inte. Folk får gärna använda ord som ras och rasisst bara jag får säga Neger ;-
Inlägg #17: Postat: 2005-04-01 09:32:00
stinal
Marcus jag tycker du ska säga neger om det känns viktigt för dig, om du känner att du har vunnit din kamp då. Jag tycker du ska fråga dig själv varför det är viktigt?Tänk på att många blir sårade.
Inlägg #18: Postat: 2005-04-01 09:35:00
stinal
Det finns inte olika människoraser, olika grupper föds inte med bättre förutsättningar för att göra vissa saker än andra grupper. Däremot finns det hundraser, vissa hundraser är bättre på att jaga än andra t.ex.
Inlägg #19: Postat: 2005-04-01 09:37:00
stinal
När jag växte upp var neger ett fult ord, negerboll sa vi aldrig i mitt hem. Och även om det varit ett positivt ord när jag växt upp hade jag slutat annvända det dagen någon sa till mig att de blev sårade.
Inlägg #20: Postat: 2005-04-01 13:34:00
Jan E
Marcus, du levererar fortlöpande bevis för att du är en barnslig fåntratt. Knip om du inte har nåt vettigt att säga.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...