Mobiltelefonsjuka - vår tids häxa

Inlägg #1: Postat: 2005-03-28 12:32:00
Anna Li
Sedan kan man ha olika teorier/uppfattningar om hur stor den påverkan är. Amalgamet som du refererar till tog det en förskräcklig massa år att visa att det var farligt. Liksom för PCB och DDT. Att vetenskapligt BEVISA att ngt är farligt tar lång tid. Det innebär inte att det är ofarligt under tiden.
Inlägg #2: Postat: 2005-03-28 13:37:00
Beckisbarnet
Vad vill du ha sagt då? Att vi ska förbjuda mobiltelefonin innan vi har bevis på att det är ofarligt? Då måste vi ju förbjuda det mesta- TVapparater, datorer, cigaretter, bilar, mijkrovågsugnar och allt vet vad...
Inlägg #3: Postat: 2005-03-28 13:39:00
Beckisbarnet
...för att inte ta aom solariemaskiner, hur många ggr ökar inte det cancerrisken? Och det är dessutom bevisat!

Vet du, du får cancer av grillar kött! Och du får cancer av fet mat och stillasittande arbete.

Varför oroa sig så mycket för mobiltelefoner?
Inlägg #4: Postat: 2005-03-28 13:46:00
Beckisbarnet
..alltså- även om mobiler GER cancer så måste det ju sättas i relation till hur stor risken är.

ALLT ger oss ju cancer i långa loppet, iaf vad jag läst i tidningarna...
Inlägg #5: Postat: 2005-03-28 14:18:00
Nähädu
Sant BeckiskB. Risken är mkt större att man får tennisarmbåde av att ständigt hålla mobilen till örat, döv på grund av ljudet eller kanske t.o.m cancer i örat på grund av värmen än att signalerna ska påverka en.
Inlägg #6: Postat: 2005-03-28 14:41:00
Beckisbarnet
Om man säger såhär- de flesta jag mött som är oroliga för strålningen har lästa det i tidningarna, men dom har inga problem själva. Jag har använt mobiler utan att ens tänka på någon strålning och jag har inte märkt något. Hur kan man förklara det?
Inlägg #7: Postat: 2005-03-30 11:26:00
Anna Li
Men hallå, vem har talat om att förbjuda något??? Vad jag vill ha sagt är att man måste ta de indikationer på problem som finns på allvar.

Man kan t ex ställa tuffare krav på TCP och SAR värden på telefonerna till att börja med att företagen kan redovisa dem.
Inlägg #8: Postat: 2005-03-30 13:10:00
Nähädu
Indikationer på problem, visst. Men är det inte bra att verkligen ta reda på vad dessa problem kommer av istället för att stirra sig blint på något SAR-värde som man ändå aldrig riktigt vet om det överhuvudtaget stämmer.
Laddar...