För Guds skull somalier, sluta döda varandra!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-03-27 23:14:00
Calle Z
Å andra sidan så har jag fått lära mig att det finns inget folk som man kan benämna som sitt folk. Alla är vi världsmedborgare. Så då kan jag inte heller benämna ett land såsom mitt! För vem kan äga ett land? Sålunda så kan ju inte mitt land, vilket det nu är, vara ett paradis i fel händer? Eller?
Inlägg #2: Postat: 2005-03-27 23:29:00
Calle Z
Vem kan då göra anspråk på att kalla ett land för sitt? Ett folk för sitt folk osv? Vi lever ju numera i en mångkulturell värld! Då skall man väl inte vara så inskränkt så att man sitter och kallar ett folk för sitt? Det kan tas för att man stöder rasbiologi i värsta fall! Så se där ..Jag känner inte längre någon hopplöshet för mitt folk eller mitt land! För jag har ingen rätt att benämna något som Mitt land eller Mitt folk.
Inlägg #3: Postat: 2005-03-27 23:49:00
Calle Z
Det som slår mig med häpnad! Det är att här på Sourze så finns det personer som ser rött och aldrig försitter en chans att påtala för Somliga att det finns inga folkslag, det finns inget land som man skall kalla sitt! Deras tystnad nu. Vad beror den på nu? Alla dessa världsmedborgare borde ju gå i taket när någon talar om sitt folk och sitt land? Deras tystnad är pinsam.
Inlägg #4: Postat: 2005-03-27 23:57:00
Calle Z
Detta var bara lite tankar sent på påskdagen. Jag fick liksom inte det att gå ihop med ord så som "mitt land eller mitt folk?" Jag personligen i ett mångkulturellt land där jag aldrig skulle ha mage att skriva något liknande. Förövrigt så Om jag skulle ha gjort det så skulle väl åtalen ha haglat in? Eller :
Inlägg #5: Postat: 2005-03-28 00:06:00
Calle Z
Jag Lever personligen i ett mångkulturellt land skall det stå... Personligen om nu någon är intresserad av att veta? Så är jag tacksam över detta faktum! Gud vad inskränkta vi annars skulle vara? För att inte tala om vilka tråkiga middagar vi skulle få äta! Så jag kan personligen känna att jag tar illa upp, när man börjar tala och skriva om sitt land och sitt folk! Förövrigt så tror jag att Schmidt stödjer mig i detta mitt resonemang?
Inlägg #6: Postat: 2005-03-28 05:39:00
Jan Schmidt
Jag avstår ifrån att ta upp den kastade handsken, för jag tycker att ditt inlägg är så jävla smaklöst. Hur kan du ha mage att ta en sådan artikel som utgångspunkt för ditt invandrarfientliga dravel?!? Skäms!
Inlägg #7: Postat: 2005-03-28 05:45:00
Jan Schmidt
F ö kan jag inte minnas att jag någonsin har påstått att det inte finns några "folkslag" eller att det inte finns något "land som man kan kalla sitt". Men i "ditt land" pågår inget inbördeskrig, i "ditt land" går inte tolvåringar omkring med automatvapen och skjuter blint på allt och alla, så du ska enbart hålla käften på dig i de sammanhagen, tycker jag!
Inlägg #8: Postat: 2005-03-28 06:34:00
Evy
Callez lr hur du nu än kallar dig, sympatin för dina "världsmedborgare" lyser i dina kommentarer,
Själv känner jag mig ärad och stolt av att säga MITT land Sverige . Trots att i mina ådrer flyter min chilenska temperament och i mitt hjärta brinner längtan efter Spanien , Det e svårt att beskriva känslan men antar att vilka ord jag än använder blir nog oförståelig för din trångsynhet.
Inlägg #9: Postat: 2005-03-29 23:31:00
Calle Z
Invandrarfientligt? Jag skrev ju att jag är tacksam över att få bo i ett mångkulturellt land? I mitt land råder tack o lov inte något inbördeskrig men beväpnade tonåringar rånar, misshandlar och våldtar! Du förstår inte min poäng! Om tex jag hade skrivit en artikel där jag skrev om mitt folk, mitt land osv. Får man det? Vad jag vile komma till..det är att skulle tex jag ha skrivit så, så kan jag redan se kommentarerna framför mig! Vad är ett folk? Vad är ett land? Kan inte du?
Inlägg #10: Postat: 2005-03-29 23:41:00
Calle Z
Evy. Det måste vara som du säger! Varför bemöda sig med att försöka diskutera sakligt? När man som du har gjort. Har dömt ut en annan! Nämligen som en trångsynt person! Det måste vara befriande skönt för dig? Att bara häva av sig att ..pga av din trångsynthet så bemödar jag mig inte med att utveckla mitt i eget tycke briljanta svar!
Inlägg #11: Postat: 2005-03-29 23:43:00
Calle Z
Ursäkta stavfelen..trött.
Inlägg #12: Postat: 2005-03-29 23:49:00
Calle Z
Det kan förövrigt också bero på min trångsynthet : I min trångsynhet så kan jag förövrigt inte se varför det första landet att söka asyl i pga inbördeskriget i Somalia är Sverige?
Inlägg #13: Postat: 2005-03-30 00:00:00
Calle Z
Min trångsynthet är kanske också en förklaring till att jag inte heller förstår att Somaliska barn sänds ner till Somalia av sina föräldrar.. för att gå i koran skolor? Men men är man trångsynt så är man!
Inlägg #14: Postat: 2005-03-30 17:46:00
Jan Schmidt
Nej, du har så rätt Calle, jag förstår verkligen inte poängen med att skriva just de där inläggen under just den här artikeln. Jag förstår heller inte poängen med att jämföra enstaka tonårsrån i Sverige med barnsoldaters dödande och död! i ett land i inbördeskrig. Smaklöst, kallas det i min bok!
Inlägg #15: Postat: 2005-03-31 23:25:00
Calle Z
Vad förvånad jag blir över att just Du inte förstår! Du skulle ha varit bland de första som högg om man hade skrivit om sitt folk och om en stolthet över sitt folk och sitt folks historia. Ett land i inbördeskrig, visst men detta inbördeskrig hindrar inte föräldrar att sända ner sina barn till koran skolor i Somalia. Något som bla norsk media och även svensk media tog upp för ett par år sedan. Hur rimmar det?
Inlägg #16: Postat: 2005-03-31 23:49:00
Calle Z
Ditt prat om "enstaka" tonårsrån är formidabelt i sin enfald. Sätt dig in i hur många "enstaka" tonårsrån det begås i tex Malmö! Vilka är till största delen förövare och vilka är till största delen offer? Likadant med gängvåldtäkter. Men det beror säkert på en struktuell rasism! Och i din värld så kan väl bara en rasist vara en vit hetrosexuell man? Eller?
Inlägg #17: Postat: 2005-04-01 11:50:00
Jan Schmidt
Men varför är du så upprörd över att Somaliska föräldrar sänder sina barn till koranskolor i Somalia? Det är väl egentligen inte värre än att föräldrar på Lidingö sänder sina barn att gå i skola på Östermalm? Man kan väl tycka att det är att utsätta ungarna för onödigt stor risk i båda fallen, men det måste väl ändå vara upp till de enskilda föräldrarna att avgöra. I sant liberal anda! forts.
Inlägg #18: Postat: 2005-04-01 11:53:00
Jan Schmidt
Eller är det kanske det faktum att de har RÅD att göra det? Att man som invandrare i Sverige kan tjäna tillräckligt mycket pengar för att kosta på sina barn en utbildning? Du kanske tycker att invandrare ska jobba hårt för skitlön, hålla käften och skicka sina ungar till 9 års förvaring i den svenska grundskolan? Så att inte de ungarna alltså får en chans att bli något annat än andra generationens invandrare som jobbar hårt för skitlön och håller käften?
Inlägg #19: Postat: 2005-04-01 11:58:00
Jan Schmidt
Det är du som i din enfald och enögdhet vägrar förstå mig inte för att jag hade förväntat mig det och inte för att jag bryr mig. Jag hugger inte mot den som skriver stolt om sitt folk och sitt land, däremot hugger jag gärna och hårt mot den som vill framhäva sitt land och sitt folk på andra länders och folks bekostnad och som vill förneka andra folk rättigheter som man tillerkänner sitt eget!
Inlägg #20: Postat: 2005-04-01 19:36:00
Calle Z
Schmidt. Så du tycker inte det är något konstigt med att föräldrarna sänder ner sina barn till koranskolor i Somalia? De heter ju oftast att de har fått fly sitt land för sina liv. Då tycker jag det är märkligt att man sänder ner sina barn till koranskolor! Ännu märkligare och oansvarigt blir det om man betänker att det pågår ett innebördeskrig i Somalia!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...