|
Inlägg #1: Postat: 2005-03-24 00:29:00
|
|
stålis |
Sen har vi ju olika krav på kvinnors och mäns fysiska styrka i uttagningen till polisen. Män som är lika svaga som kvinnor blir alltså diskriminerade. Varför inte sänka fys-kraven för båda könen?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-24 00:30:00
|
|
stålis |
De måste ju vara för högt ställda på män, om det går bra att kvinnliga poliser inte springer lika snabbt som manliga eller - som en del vill för att öka
"jämställdheten" i brandförsvaret - att kraven för kvinnliga - men inte manliga - brandsoldatsaspiranter skall sänkas. Att kalla ett sånt förslag för krav på ökad jämställdhet är antingen hyckleri el. tecken på stor dumhet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-24 00:31:00
|
|
stålis |
Så lägg ner hela det här jämställdhetstjafset!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-24 04:39:00
|
|
stålis |
Den här webbadressen har inte mycket med fredagsböner att göra kanske, men väl med jämställdhet och likhet inför lagen.
Länk: expressen.se
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-24 09:31:00
|
|
Johannes J |
Men vad har det du kallar för "könssegregering" med jämställdhet att göra? Människor kan vara olika och ändå ha samma värde.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-24 09:55:00
|
|
Mine |
Svar 5 : visst det tycker jag också.Men dessa frågor grundar sig nog snarare i att :det inte finns lika lön för samma arbete och att kvinnors arbete inte värdesätts och värderas lika högt som mannens och att vissa arbeten ska vara gratis,villket gör att kvinnor måste slåss för sin självständighet och egen försörjning för att få ekonomisk frihet.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-24 10:12:00
|
|
Mine |
Forts. resultat blir då ,att mycket går äran förnär och spårar ur.Alla måste ju ha en egen försörjning.somliga vill ha motsatta könet på arbetsplatserna somliga inte,ibland passar det mindre bra.Somliga finner det stimulerande att allt ska vara sexualiserat och dessa har naturligtvis det svårare för att höra Guds röst och förstå Guds ,tankar,ord,handlingar och gärningar.Villka mål och ideal har vi då för människan.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-24 10:36:00
|
|
Mysan |
Hörde av en journalist att vi ha r världens mest segregerade arbetsplatser. Kvinnor har världens sämsta löner i sk skitjobb. Men däremot är det inte så ovanligt att män har råd att bo i en villa med bil och barn efter skilsmässan.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-24 13:48:00
|
|
Lermannen |
Kapitalism leder till jamstalldhet vad galler loner. Ju mer profit sugna foretag blir desto mer maste dom optimera sina anstallningar osv osv. Kvinnor kommer kunna konkurrera direkt med man och fa lika loner savida dom inte presterar samre vilket givetvis galler vice versa ocksa. Ett samhalle som med patvingad "jamstalldhet" kan ju knappast vara jamstallt per definition?!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-24 14:26:00
|
|
tomster |
Stålis, ibland tar du till superinfantila argument. "Vi har inte gemensamma toaletter så därför kan det aldrig bli jämställt så därför ska vi inte prata om det, eller försöka uppnå det på något plan". Hmm? Lite skarpare får du nog vara, för det där var ett jävligt stort icke-argument.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-24 14:27:00
|
|
tomster |
Mysan: kan inte du mejla mig lite med din livshistoria? Din bitterhet är fascinerande.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-24 14:28:00
|
|
tomster |
Mine, vad fan har Gud och Guds röst med det här att göra? Lider du av en psykos och hör röster? Damnit!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-24 14:36:00
|
|
stålis |
tomster: och på vilket sätt var det ett icke-argument? Påvisa den bristande logiken!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-24 14:41:00
|
|
stålis |
Kvinnor och män hålls åtskilda i vissa sammanhang vilket naturligtvis inte är likabehandling/könsneutralitet. Och om man med jämställdhet menar könsneutral behandling, så kan man inte helt plötsligt säga att just ifråga om t ex omklädningsrum på badhus, så skall inte lika behandling råda.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-03-24 14:42:00
|
|
stålis |
Då gör man avsteg från principen om likabehandling i lika hög grad som om man hade olika omklädningsrum för vita och färgade. Och därmed menar jag att det är hyckleri att tala om jämställdhet mellan män och kvinnor om man förespråkar skilda omklädningsrum.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-03-24 14:43:00
|
|
stålis |
Och är man inte för total jämställdhet, så är man inte för någon jämställdhet alls. Det är som att säg att man är emot skattefusk, men betala hantverkare som gör jobb i villan svart. En nog så vanlig dubbelmoral.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-03-24 14:48:00
|
|
stålis |
Det lustiga är att kvinnor får gå in på herrarnas på nattklubbar och dylikt, men det blir ett ramaskri om herrar går in på damernas. Samma sak med badhus. Kvinnliga vakter får in gå på herrarnas, men jag tror knappast manliga vakter får in gå på damernas.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-03-24 14:51:00
|
|
stålis |
På detta sätt vidmakthålls kopplingen nakenhet sex. I ett nudistläger torde dock den kopplingen försvagas. Så genom att sexualisera kvinnlig nakenhet så
vidmakthålls den rådande könstrukturen och omöjliggörs sann jämställdhet. Men detta är feminister i allmänhet helt ointresserade av att ändra på - eftersom då skulle feminismen helt förlora betydelse och feminismen är en alldeles för luktrativ affärsverksamhet för många.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-03-24 14:54:00
|
|
stålis |
Så, bäste tomster, jag är inte infantil annat än från den manliga och kvinnliga och småborgerliga härskarteknikens synvinkel obs. ironi!. Jag är det därför att jag är logiskt konsekvent och radikal i mitt tänkande, och då avslöjas dubbelmoralen i samhället i stort.
Den behövs ju inte minst för spelet mellan könen, vilket jag helt är för.
Leve dubbelmoralen!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-03-24 14:57:00
|
|
stålis |
Och så en sak till: Mysan är förmodligen Muhammed Höst. Som förmodligen är en anarkistisk tidigare Sourzeskribent som faktiskt var ganska rolig - ibland bara ett stort äckel mobbade stackars Birgitta Stiefler. Skriv Horace Engdahl i sökrutan och studera sedan likheterna i humorn!
|
| |