Den muslimska fredagsbönen

Inlägg #1: Postat: 2005-03-23 21:57:00
AmerikaMike
Att kvinnor inte får bli imamer är naturligtvis en negativ diskriminering av de kvinnor som vill bli imamer. Men så länge det är frivilligt att tillhöra en religion spelar det ingen roll. Tyvärr är ju avfällingar och konvertiter som lämnat Islam hotade med dödsstraff, det är ett betydligt allvarligare problem.
Inlägg #2: Postat: 2005-03-23 22:09:00
Calle Z
Exakt! Alla borde sätta sig in i vad religionen islam står för och vad deras synsätt är. Det är ingen tolerant religion som media och diverse maktlojala islamkännare ständigt påstår! Tvärtom vill jag påstå.
Inlägg #3: Postat: 2005-03-23 22:24:00
Calle Z
Som stålis var inne på i tråden nedan. Varför ställs det inte samma krav på islam som det görs på kristendomen? Låt oss få se en imam stå och viga ett homosexuellt par i en moské! Låt oss få se kvinnliga imamer! Om nu islam är så tolerant som media påstår så borde vi i en snar framtid få se sådana scener? Eller?
Inlägg #4: Postat: 2005-03-24 13:38:00
Lermannen
Samma krav? Varfor inte arbeta for att forsoka forbattra dom egna leden och framsta som ett gott exempel for de som ej tagit till sig samma varderingar istallet for att idka pajkastning? Argumentet vi ska fa vara lika javliga kanns underligt.
Inlägg #5: Postat: 2005-03-24 14:22:00
tomster
Hupp hupp. Alla inom islam är inte bindgalna, det är ju det som är ett problem också, precis som inom kristendomen. Eller representerar Åke Green alla kristna nu? De krav som ställs på kyrkan homoäktenskap har de ju inte gått med på, eller? Så visst, vi kan ställa de kraven på muslimerna också, men... de ska väl få neka, som svenska kyrkan? En kyrka skild från staten ska få göra som de vill.
Inlägg #6: Postat: 2005-03-24 14:24:00
tomster
Men staten ska givetvis inte få reglera vem jag får älska, dela mitt liv med och vilka lagar som ska gälla den relationen. Att giftermål är reglerat i lag är egentligen löjligt, att det stänger ute vissa människor ännu löjligare. Men om jag var bög skulle jag aldrig vilja gifta mig i en kyrka / moské. Jag skulle starta min egen kyrka, naturligtvis.
Inlägg #7: Postat: 2005-03-25 16:00:00
stålis
Alexander Bard var inne på starta-bög-kyrka i en DN-artikel. Han tog avstånd från RFSL-maffian "el nåt" f-n man kan väl inte komma ihåg allt! och tyckte den var lika inskränkt som "homofoberna".
Bard är väl anhängare av en gammal persisk religion?
Inlägg #8: Postat: 2005-03-25 16:00:00
stålis
Hursomhaver, så träffade han huvudet på spiken, när han meddelade att kristendomen liksom övriga semitiska religioner var explicit negativa till bögäktenskap. Så varför tvinga dem till perestrojka? Det blir som att dricka körsbärsöl. Varken öl eller körsbärsvin. Låter inte det som Dr. Johnson i "Svarta Ormen"?
Inlägg #9: Postat: 2005-03-25 16:02:00
stålis
Som gammal svensk så är man pavlovskt anti-etatistisk, varför locktoner om att privatisera äktenskapet är förföriska. Men innan jag blir förförd, måste jag ha lite betänketid!
Laddar...