Den muslimska fredagsbönen

Inlägg #1: Postat: 2005-03-23 23:03:00
Calle Z
Helt rätt! Ska pingstpastorn Green åtalas för HMF? Så borde rimligen alla imamer stå på tur för en tur till domstolarna för HMF!
Inlägg #2: Postat: 2005-03-24 00:05:00
Calle Z
Man kan ju undra vad herr mickrofilosofen Kyreus har för åsikter i denna frågan? Karlen är väl ändock präst i svenska kyrkan? Tolerant och fredlig....
Inlägg #3: Postat: 2005-03-24 00:18:00
stålis
Undrar snarare när Sourze politiske redaktör skall ge sig in i den här debatte. Han är en mästare på att ställa frågor om islam som är retoriska. Det vill säga: man fattar att han anser att det muslimska bönerummet inte är könsdiskriminerande. Att könsdiskriminering ibland är bra, även om det för det mesta inte är det. Eller nåt sånt.
Inlägg #4: Postat: 2005-03-24 00:47:00
Calle Z
Stålis. Var nu inte taskig mot herr politiske redaktören....:
Inlägg #5: Postat: 2005-03-24 02:25:00
stålis
Kl. 02:30 och fortfarande ingen skymt av Sourze politiske redaktör.
Antagligen njuter han den rättfärdiges sömn.
Inlägg #6: Postat: 2005-03-24 09:33:00
Johannes J
Stålis: Men är det inte skillnad på att vilja separera män och kvinnor vid bön och att propagera hat mot homosexuella?
Inlägg #7: Postat: 2005-03-24 09:37:00
Johannes J
Det som skapade Greens rabalder var att någon spelade in en av hans predikningar. I det här fallet sitter du, och flera andra, och gastar om hur hemska muslimerna är. Men är det någon som varit och lyssnat på en fredagsbön i exempelvis Stockholm och har belägg för sina påståenden?
Inlägg #8: Postat: 2005-03-24 14:19:00
tomster
Word, Johannes. Den muslimska synen på kvinnan ger jag inte mycket för, men det kommer mer av dumheten i att lyda dekret från osynliga gudomar förtjänstfullt tolkade genom ett prästerskap. Gäller all religion alltså. Jag ska ta en tur förbi moskén på söder, snarast. I fear nothing, jag kan lika gärna gå in där som i en kyrka, jag är ju likgiltig till vad andra tror.
Inlägg #9: Postat: 2005-03-24 15:26:00
stålis
Brukar kalla mig - till vissa invandringsmotståndares ogillande -
för "mestadels nyliberal" är ju radikalt "knarkliberal", varför jag inte kan misstänkas för hyckleri om jag säger mig instämma i följande uttalande av nyliberala Frihetsfronten:

"I ett fritt och demokratiskt samhälle får man inte sätta folk i fängelse på grund av deras åsikter eller tro. Därför bör lagen om hets mot folkgrupp avskaffas."
Inlägg #10: Postat: 2005-03-24 15:26:00
stålis
Detta säger Frihetsfrontens ordförande Henrik Alexandersson, i en kommentar till att Hovrätten i Jönköping i dag tar upp fallet med pingstpastor Åke Green.

"Pingstpastor Green är förvisso en trångsynt galenpanna. Men han har rätt att vara just en trångsynt galenpanna. Yttrandefriheten är bara värd något om den även omfattar sådant som är kontroversiellt och stötande."
Inlägg #11: Postat: 2005-03-24 15:27:00
stålis
"Yttrandefriheten är en av grundpelarna i vårt demokratiska samhälle. Den får inte offras för det som för tillfället anses vara politiskt korrekt."

"Lagen om hets mot folkgrupp är olycklig. Den omfattar grupper som politikerna för tillfället vill värna eller hålla sig på god fot med. Detta öppnar för ett godtycke som är farligt."
Inlägg #12: Postat: 2005-03-24 15:27:00
stålis
"Man får inte utöva eller verka för att våld skall utövas mot andra människor. Om en person anser sig kränkt av någon annans uttalande, då är det en fråga om förtal. Detta täcks redan av annan lagstiftning - utan att det behövs några subjektiva hetslagar."

Länk: frihetsfronten.se
Inlägg #13: Postat: 2005-03-24 15:31:00
stålis
Sen ville jag bara lyfta fram hyckleriet i att propagera för att muslimer skall få könsdiskriminera i moskén medan kristna samfund inte får vara motståndare till kvinnopräster och homosexuella präster. Det är ju märkligt att du JJ anser att könsdiskriminering inte är könsdiskriminering, när ordet rasdiskriminering står för fysisk rasåtskillnad.
Inlägg #14: Postat: 2005-03-24 15:34:00
stålis
Jag antar att du nu svarar att det är den diskriminerade som avgör om hon el. han känner sig diskriminerad, och att ordet numera står för kränkande behandling, inte enbart påtvingad fysisk åtskillnad p g a fysiska, medfödda olikheter.
Inlägg #15: Postat: 2005-03-24 15:36:00
stålis
Om du vill att muslimer skall få ha sin fysiska åtskillnad mellan kvinnor och män, så kan jag bara svara att det gör jag också. Liksom jag anser att det inte angår dig eller mig om t ex ett kristet samfund enbart vill ha manliga, heterosexuella präster. Håller du med?
Inlägg #16: Postat: 2005-03-24 16:55:00
Ropixdaniel
stålis: Hade du inget att säga om livet och humanism i kommentarerna till min text? Det känns som att det finns mer att diskutera.
Inlägg #17: Postat: 2005-03-25 15:13:00
stålis
Jo, det gör det, men har alldeles för många bollar i luften och kastruller på spisen. Har inte tid.
Laddar...