|
Inlägg #1: Postat: 2005-03-23 07:03:00
|
|
Lena Katharina |
Detta menar du förstås även ska inbegripa svenskfödda finländare som begår brott. Visst?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-23 07:09:00
|
|
Lena Katharina |
Hur länge hade du tänkt det skulle ta innan någon kan räknas som "svensk"? Två generationer? Tre generationer? Kanske fler?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-23 08:21:00
|
|
Per W |
Vi ska inte ha två "klasser" av svenskt medborgarskap,
ett som man kan "återkalla". Blir personen statslös då?? och ett som är "för evigt". Är man svensk medborgare så är man. Skall vissa personer ha ett hot om "återkallelse"
hängande över sig? Och hur länge ska det hotet finnas?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-23 08:52:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Du har inte läst på ordentlig avseende Danmark. En av sensationerna var just att de utvisades efter avtjänat straff. Något som är ytterst ovanligt i Danmark.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-23 09:56:00
|
|
Unto S |
Danmark har blivit rasistisk. Eller dom har kanske alltid varit det. Under andra världskriget stupade fler dankar i kampen för nazismen än mot nazisterna. I motståndskampen fanns det nästan enbart kommunister. Borgarna festade med nazisterna och 500 judar dödades.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-23 10:17:00
|
|
Mysan |
Spelar nog ingen roll vilket land de kommer ifrån.Frågan är om de inte är svenska medborgare och begår stränga brott så ska de inte kunna ansöka om medborgarskap efteråt eller?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-23 13:43:00
|
|
Redliner |
så tänker den primitiva människan: klumpa ihop, utvisa, gasa ihjäl. med en falsk rättrådighet i stämman bullrar nu nationalisterna till storms mot "ohyran i landet". här skall rensas upp! låt oss marschera i takt och kasta ut ondskan ur vårt samhälle! tum tu-rum tum tum!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-23 14:00:00
|
|
Redliner |
apropå huset som brinner ner. får jag också göra en liknelse? föreställ dig ett uteställe med fem biffiga, svenska vakter. stället domineras av svenskar, och det är extremt svårt för mörkhyade människor att komma in.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-23 21:28:00
|
|
Emma |
John Järvenpää: En bra men något lång artikel, jag tror inte kritikerna orkade läsa igenom den ordentligt med tanke på deras intetsägande svamlande kommentarer om judar och gasning samt tyskland.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-24 12:10:00
|
|
Unto S |
Järvenpää är flitig skribent på Sverigedemokraternas nättidning. Vad innebär det? Att han har starka nazistiska/rasistiska passioner?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-24 19:42:00
|
|
Fowler |
kan vi inte utvisa nynazister som begår brott, de kan ju uppenbart inte följa svenska normer och värderingar och har därmed förverkat sin rätt som medborgare. jag föreslår ngn liten ö i norra ishavet.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-25 20:46:00
|
|
Emma |
Stålis och ni andra som säkert undrade varför Aftonbladet undvek att lämna signalement på våldtäktsmännen i deras artikel för några dagar sen:
Länk: aftonbladet.se
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-26 20:27:00
|
|
Franklin |
Att utvisa människor som är födda i landet är en synnerligen sadistisk, inhuman och vidrig handling. Är man svensk medborgare så ska man inte utvisas bara för att ens föräldrar kommer från ett annat land. Man ska över huvud taget inte utvisas om man har svenskt medborgarskap.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-28 22:14:00
|
|
YP |
John: Jag fascineras av din inledande metafor. Bara den, definierar problemet till: hur jag själv skulle ha reagerat. Vem vill ha en grannei sitt hem, som inte kan ta seden dit de kommer? Då spelar det alltså ingen roll om deras hus har blivit nerbrända. Sedan är det - som jag själv påpekat i en artikel - en nyansskillnad mellan att utvisa en icke medborgare till sitt hemland och att låta en landsman ta sitt straff till samhället. En bra artikel.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-03-29 14:05:00
|
|
Chris.X |
Bra artikel! Till de som kritiserar; Jag har fortfarande inte fått, något bra argument varför man INTE ska utvisa människor som begått grova brott och som INTE har svenskt medborgarskap.
|
| |