Rasism moral

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2005-03-21 14:09:00
tomster
stålis: varför tjatar du dessutom om Israeler och palestinier och kurder? Alltså, du kör långa konsekvensresonemang om det som skrivits i artikeln men de åsikter du presenterar är inga som författaren gett uttryck för. Ja, är man för upplösandet av nationalstaten man kan bevara kultur etc ändå så är man för det även för palestinier etc. Egentligen vill ju folk inte ha egna länder, de vill bestämma över sig själva.
Inlägg #42: Postat: 2005-03-21 14:15:00
Ropixdaniel
Schmidt: underbart. Viktigt svar. stålis: om du varit fattig i u-världen hade du inte värderat den kulturella upplevelsen att ta ett glas vin och titta ut över Akropolis så högt. Jag är för en extrem kvantitet när det gäller samhällsbyggande. Jag vill att så många som möjligt ska kunna samarbeta med så många som möjligt kunna komma in i länder och tjäna pengar. Jag vill ha förändring. Du vill inte ha förändring eller hur? och ditt ideal är samhällen som stänger in sig själva från omvärlden.
Inlägg #43: Postat: 2005-03-21 14:24:00
Ropixdaniel
Klart att man kan hitta problem med invandringen om man inte vill ha förändring och klart att det är lätt att ta hand om dem i landet och bevara den ursprungliga kulturen om man som Sverige knappt tar in nytt folk jämfört med USA - 300 miljoner, Swe 9 miljoner. Förresten: varför ska man dra samarbetsgränsen just vid nationsgränsen? Varför kan man inte lika gärna börja med att bara ha ekonomiska transaktioner med folk från sitt eget släktträd?
Inlägg #44: Postat: 2005-03-21 14:28:00
Ropixdaniel
Inte beblanda sig med andra än släktingar, alltså. Då skulle den kulturella förankringen bli ännu starkare. Ja, jag tycker att det är samma sak. Om man hette nåt med von/af så skulle det rulla på, men det skulle vara surare att tillhöra en white trash-släkt. Jag struntar typ i Röda korset och bistånd, mår istället bra av att förorda en världsstat. Världsstatsförslaget är inte ett dugg mer godhjärtat, jag vill bara se det hända NU!
Inlägg #45: Postat: 2005-03-21 14:36:00
Ropixdaniel
Det är kanske dags att börja debattera det som min ursprungstext handlar om: varför röstar folk på sverigedemokraterna? Folk brukar vara intresserade av såna frågeställningar, på samma sätt som när man i skolsammanhang frågar sig varför elever ställer till med bråk. Hur mycket har det att göra med moralpanik? stålis behöver inte svara på detta, eftersom han tycker att det är helt ok att folk röstar på sverigedemokraterna.
Inlägg #46: Postat: 2005-03-21 16:13:00
stålis
tomster: det finns alltid konsekvenser av de åsikter man framför. Om man som Daniel dels vill avskaffa Sverige, dels nationalstaterna, så bör han rimligen vara mot en israelisk, en palestinsk och en kurdisk nationalstat också - liksom att USA förblir en sådan. Såvida han inte hatar Sverige mer än andra länder.
Inlägg #47: Postat: 2005-03-21 16:18:00
stålis
De flesta som vill "avskaffa Sverige"
slagord inom Liberala ungdomsförbundet 2001 ryggar inför att säga "avskaffa Israel", och uppfattningen att kurder och palestinier inte skulle ha rätt till en egen stat.
Inlägg #48: Postat: 2005-03-21 16:20:00
stålis
Men jag anser att svenskarna har samma rätt till en egen stat som judar, palestinier och kurder. Fast det är inte det opportunt att säga.
Mona Sahlin har väl sagt att svenskarna inte finns som en etnisk grupp, vilket de gör i lika hög grad som judar, palestinier och kurder.
Inlägg #49: Postat: 2005-03-21 16:23:00
stålis
Schmidt: diskuterade med Brigitta Ohlsson om hur ett världsparlament skulle väljas, genom att varje land fick samma antal ledamöter eller att ledamöterna utsågs utifrån folkmängd, vilket skulle Indien, Kina och Indonesien och några andra icke-europeiska länder majoritet.
Inlägg #50: Postat: 2005-03-21 16:24:00
stålis
Ohlsson var för att man utgick från folkmängden.
Inlägg #51: Postat: 2005-03-21 16:32:00
stålis
En sak som jag inte förstår: vill ni tvinga på folkslag/nationer era världsförbättrar-reformer via EU och FN, eller skall de få möjlighet att bestämma om varje steg mot en världsstat? Anser ni att vi bör ha en folkomröstning om EU:s grundlag?
Inlägg #52: Postat: 2005-03-21 16:34:00
stålis
Diskutera varför folk röstar om Sverigedemokrater utifrån Daniels och andra anti-intellektuellas fantasier? Tänk om man diskuterade muslimer utifrån samma förutsättningar? Eller olika folkgrupper?
Inlägg #53: Postat: 2005-03-21 16:35:00
stålis
"röstar på Sverigedemokraterna"
Inlägg #54: Postat: 2005-03-21 16:37:00
stålis
Daniel har en ruskigt arrogant attityd: min pappa skall läsa hans artikel, men hans föräldrar inte min.
Vad är han rädd för? Daniel: "Jag är inte rädd för nåt, bjäbb, bjäbb."
Inlägg #55: Postat: 2005-03-21 16:40:00
stålis
Det är enkelt för den som inte vill diskutera hörsägen utan förstahandsfakta att via nätet kolla upp vad sverigedemokraterna skriver i sin nättidning

Länk: sd-kuriren.info

Men det kommer väl inte hända i detta - för att citera sign. tomster - "skitforum".
Inlägg #56: Postat: 2005-03-21 16:47:00
stålis
tomster igen. Här är vad jag finner så avskyvärt och som får mig att dra in judar, palestinier och kurder i sådana här debatter:

"Det finns viktiga skillnader mellan hur det politiska etablissemanget i Sverige och Israel uppfattar sina respektive länder."
Inlägg #57: Postat: 2005-03-21 16:47:00
stålis
"För Peres är Israel en judisk stat. Demokratiminister Mona Sahlin anser inte att Sverige är en svensk stat och att det är viktigt att invandringen inte rubbar den demografiska balansen. Medan Peres anser att en judisk befolkningsmajoritet är något bra, intar hans svenska kollega närmast den motsatta ståndpunkten. Sveriges regering anser inte ens att det svenska folket har en gemensam historia."

Artikeln "Antisemitismen II":

Länk: samtiden.com
Inlägg #58: Postat: 2005-03-21 19:18:00
Ropixdaniel
Svar 46: Ja, jag vill att Israel ska bli avskaffat men inte bara Israel, och på frivillig väg. Min idol, för övrigt: den amerikanske juden Larry David. Svar 51: tvång gillar jag inte. Exempel på en väg att gå är att helt enkelt utvidga EU väldigt mycket. Sen får man se vad som händer. Jag har ingen åsikt om folkomröstning om EU:s grundlag.
Inlägg #59: Postat: 2005-03-21 19:25:00
Ropixdaniel
Svar 52: en sverigedemokrat är en som röstar på sverigedemokraterna, vilket betyder att exakt alla sverigedemokrater röstar på sverigedemokraterna. "Varför gör muslimer på ett visst sätt?" är väl inte samma typ av frågeställning? Jag vill inte kommunicera med mina föräldrar i onödan, på samma sätt som man på gatan undviker folk man känner... Om du fokuserar på vad jag säger, inte på min attityd, så fokuserar jag inte på din attityd, okej?
Inlägg #60: Postat: 2005-03-22 13:52:00
tomster
Med skitforum menar jag den extremt dåliga tekniska lösningen. De har satt en gräns vid 500 tecken för att man ska betala för att skriva. Ungh. Det stör diskussionen. En ny sajt där det är gratis att skriva och gratis att diskutera borde startas av de mest drivna skribenterna här, oavsett åsikt.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...