|
Inlägg #1: Postat: 2005-03-20 11:23:00
|
|
Ropixdaniel |
Jag vill ha det som i USA. Läs min text USA-Stockholm-Vischan. Inte för att jag vill framstå som cool, men för att jag vill ha det coolt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-20 11:24:00
|
|
stålis |
Minst hälften av svenskarna tycks vilja ha minskad invandring. Frågor till Daniel: 1 Är den hälften "rasistisk"? 2 Varför röstar den inte på SD eller ND? 3 Hur kan väljarna till ett parti som SD 1,5 procent? anses representativa och så farliga som du uppenbarligen tycker? 4 Tycker du inte att ditt försök till psykoanalytisk beskrivning av två sorters SD:are är lite väl fördomsfull?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-20 11:25:00
|
|
stålis |
Min far och hans sambo ca 75 bast röstar SD. Jag tycker inte de stämmer in på din beskrivning.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-20 11:29:00
|
|
stålis |
Daniel: jag tycker du skjuter bredvid målet om du ursäktar en gammal klyscha!. Att "ha det som i USA" är också att ha en invasion av illegala invandrare på 4 000 om dan via mexikanska gränsen. Det är samma PK-ism där som här. With a twist. I Kalifornien ger man illegala invandrare körkort o legaliserar dem. Middle Joe lär inte gilla det. Hollywood-liberalerna däremot strider för denna "rättighet" så fort den hotas dras in.
www.vdare.com
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-20 11:33:00
|
|
Peter Andersson |
Det skulle vara intressant om något "patriotiskt" parti någon gång tänkte tanken fullt ut att ett lands storhet/stormaktspotential mer har att göra med befolkningsmängden än något annat. Och Sverige är ju underbefolkat. Vill de återuppliva stormaktssverige så måste vi sålunda ta hit en 40 miljoner invandrare så fort som möjligt. Fysiskt utrymme finns i alla fall.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-20 11:36:00
|
|
Ropixdaniel |
1 Den hälften är åt det bonniga, rasistiska hållet. Meningslöst att analysera etiketter, men jag kan säga att jag inte vill ha situationen som de vill ha. 2 För att det inte anses rumsrent? 3 Vid vilken procentsats får man börja skriva om det, då? 4 Nej. Din far och hans sambo skulle verkligen behöva tänka kring det här ämnet. Har du lust att skicka en länk till min text till dem?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-20 11:40:00
|
|
stålis |
Peter: kräv folkomröstning om det du föreslår.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-20 11:41:00
|
|
stålis |
Tja, varför inte? Det kommer säkert att få dem att se saken ur din synvinkel. Förresten - de bor på landet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-20 11:42:00
|
|
stålis |
På villkor att du länkar min artikel "svart-vit värlsbild" till dina föräldrar. Agree?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-20 12:02:00
|
|
Ropixdaniel |
I 40 miljoner invandrare ser jag minst 40 miljoner möjligheter. Men de som är rädda för livet och kanske lever lite längre, grattis... ser 40 miljoner problem, och stänger in sig i sina by-samhällen. Om man tar in 40 miljoner direkt är det självklart också större risk att råka ut för något trist. Men jag tar risken och jag gör det för en värld utan gränser och utan illegala medborgarskap. USA tar risken, och är en stormakt. Väldigt få vill flytta därifrån.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-20 12:05:00
|
|
Ropixdaniel |
stålis: Nej, jag skickar det inte till mina föräldrar. Det är din far som behöver filosofisk hjälp.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-20 12:30:00
|
|
stålis |
Bäste Daniel, du är inte ensam om att ta risken, och du vill väl inte frånta svenska medborgare rätten att få bestämma om de vill ha fyrtio miljoner invandrare till? Eller vill du ge alla utländska medborgare i Sverige rösträtt i riksdagsvalen? Problemet med dagens invandring är ju att den inte är a självförsörjande, b självintegrerande utan c bidrar till arbetslösheten.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-20 12:31:00
|
|
stålis |
Dessutom gör du ett förmätet och barnsligt intryck. "Min far behöver filosofisk hjälp." Hör du inte hur löjeväckande det låter?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-20 15:21:00
|
|
Ropixdaniel |
Jag vill ha en värld, jag vill inte bevara Sverige. Att man överhuvudtaget kommer att tänka på möjligheten att kräva mer säkerhet och unik rösträtt bara för att man råkar vara född i Sverige har ju att göra med de historiska händelserna att vissa folkgrupper skapade egna länder och sen stängde in sig i dem. Jag tänker globalt, inte alls nationellt.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-03-20 15:25:00
|
|
Ropixdaniel |
Och var ska man dra gränsen för när invandringen ska anses vara självförsörjande? Är svenskar helt självförsörjande? Kommer de debattörer som nu anser att den är besvärande icke-försörjande någonsin vara nöjd med självförsörjningsgraden? Kommer de någonsin vilja vara med och skapa förändring? Mitt recept är i alla fall att skära ner på säkerheten och bidragen, bana väg för låglönejobb och börjar ta in folk?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-03-20 15:28:00
|
|
Ropixdaniel |
"...bana väg för låglönejobb och börja ta in folk." Varför ska Sverige ha det säkert när fattiga över hela världen vill komma in i landet? Det är det nationella tänkandet som skapar så mycket av det som jag anser vara problem. stålis: nej, jag hör inte hur löjeväckande det låter. Däremot är det löjeväckande att han röstar på sd.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-03-20 18:09:00
|
|
Peter Andersson |
Jag ville bara röra om perspektiven lite, sånt är alltid nyttigt nu när globaliseringen förändrar saker och ting SNABBT. När jag var ung på 70- och 80-talet så skämtade vi om billiga produkter “Made in Taiwan” och “Made in Korea”, det vill saga fattiga länder. På 90-talet körde de om oss ekonomiskt. Nu skämtar vi ibland om det fattiga Indien. Där finns åtminstone 200 miljoner människor som lever på svensk medelklasstandard och fler människor med hög utbildning än vad det finns svenskar TOTALT!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-03-20 18:16:00
|
|
Peter Andersson |
Om vi avrundar lite lätt för huvudräkningens skull så finns det 6 miljarder människor I hela världen och 9 miljoner svenskar. Det ger att 1,5 PROMILLE inte procent av världens befolkning är svenskar. Med andra ord, om alla I hela världen var en människokropp och alla svenskar var alcohol så skulle det svenska inflytande på sin höjd motsvara en hyfsad fredagsfylla. Vilket ju iofs också skulle kunna vara ett skäl att stänga gränserna, att skydda världen mot “alkoholiseras” på svensk kultur. ;-
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-03-20 18:19:00
|
|
Peter Andersson |
Det stora problemet är alltså inte att vi inte skulle ha råd att ta hit "invandrare" och försörja dem, problem är att vi inte har råd att inte ta hit invandrare och sedan låta dem försörja oss! Genom arbete, skatt och andra bidrag till välfärden. Glöm inte att alla former av arbetslöshet till syvende och sist är sociala konstruktioner, inget samhälle har brist på sysslor som borde utföras.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-03-20 20:27:00
|
|
stålis |
Daniel: "Jag vill ha en värld, jag vill inte bevara Sverige." Logiskt sett vill du inte heller bevara USA och Israel. Eftersom du vill ha "en värld" och avskaffa Sverige. Eller gör du undantag för vissa länder? Du kanske vill avskaffa Sverige men inte USA och Israel?
|
| |