Inlägg #21: Postat: 2005-03-18 11:46:00
|
Thomas L. Aabo |
Unto är lustig. Han kommer gång på gång med sitt "he he" i trådarna trots att han förlorat debatten.
Snavka om galen verklighetsuppfattning.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2005-03-18 16:37:00
|
Fowler |
Diesens resultat, eller sammanställning, var väl inte direkt överaskande, har man inte kommit fram till samma sak vad gäller svarta och vita i USA? Det börjar lukta unket när man väljer att blunda för en sida av verkligheten men tar till sig t.ex. Carlboms analys. Högerpopulism är vad det kallas och unket var ordet.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2005-03-18 20:54:00
|
Friskytten |
Det har aldrig slagit dig att det faktiskt går att fuska med statistik lika bra oavsett om Atlanten är ett hav som man menar ligger i väst eller i öst? Förvisso finns högerpopulism, men det var inte sådan vi såg i artikeln. Sortera det du läser med lite mer finess.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2005-03-18 22:08:00
|
stålis |
Fowler: är du bra på engelska så kan du få en länk av mig som motsäger klichébilden av att amerikanska rättssystemet är orättvist mot t ex färgade?
|
|
Inlägg #25: Postat: 2005-03-18 22:10:00
|
stålis |
Enligt artikeln på länken så svarar de svarta amerikanerna för över 50 procent av alla mord de senaste 30 åren, så om de oftare döms för mord är i så fall inte konstigt. Beträffande våldsbrott mellan vita och svarta, så är i 90 procent av fallen offren vita. Enligt den artikel jag kan länka till.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2005-03-18 22:17:00
|
stålis |
Marie Abrahamsson i SvD kritiserade Diesen för att han inte redogjorde för om invandrare begick fler grova brott än svenskar. Således behöver inte överrepresentationen av invandrare i fängelserna bero på att de utsätts för etnisk diskriminering av rättssystemet. Det kan bero på att de är överrepresenterade i brottsstatistiken.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2005-03-19 00:08:00
|
Friskytten |
Fullständigt riktigt. Förstår alla logiken i detta? Om inte: koka starkt kaffe, och läs sedan artikeln igen. När jag var liten gosse fanns det fortfarande kokkaffe.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2005-03-19 04:40:00
|
Scooby |
Svar 26: Vi leker med tanken att invandrare och svenskar ur alla möjliga socioekonomiska aspekter är identiska grupper, vilket gör att vi kan isolera effekten av invandrare/svensk och brott. Vi jämför grupperna och finner att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken. Om det inte beror på diskrimineringvilket ju diesen verkar övertygad om vad kan det då bero på? De är mer brottsbenägna. För att.........?
|
|
Inlägg #29: Postat: 2005-03-19 10:11:00
|
Redliner |
stålis! att du genast sågar christian diesen på alla punkter visar att du inte är intresserad av argument som inte talar mot invandrare - oavsett hur välunderbyggda dessa argument är. just därför tycker jag att det är korrekt att kalla dig främlingsfientlig. du drivs av en agenda där invandraren är den stora fienden, och du vill uppenbarligen inte lyssna till fakta som förstör denna hotbild.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2005-03-19 12:36:00
|
tomster |
Ja, stålis, please. Har DU läst Diesens artikel eller har du bara andra skribenters åsikter att använda? Du är en citatdroppare av rang, men har du läst artikeln? Hennes kommentar om mer brottslighet per capita förtar ingenting av hans artikel, vad jag kan se? Det handlar ju om gapet anmälningar -> åtal -> straffets hårdhet. Invandrare anmäls oftare och av anmälningarna går fler till åtal och av de så fälls fler och får hårdare straff.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2005-03-19 12:38:00
|
tomster |
Om de är mer brottsliga så skulle de proportionerligt anmälas oftare och naturligtvis fällas oftare. Men procentandelen fall som går till åtal skulle vara samma som för svenskar, om ingen diskrimering förekom. De döms hårdare och det går oftare till åtal. Men du bemöter ju ingenting, du bara säger att en annan person säger att den var kass. Har du läst den?
|
|
Inlägg #32: Postat: 2005-03-19 23:57:00
|
stålis |
Ja, ja, ja. Får väl läsa den jävla artikeln då. Nån som har en webbadress tillgänglig?
|
|
Inlägg #33: Postat: 2005-03-22 09:50:00
|
Jan Schmidt |
Svar 21: Thomas L Aabo, är "debatten" bara en tävlan för dig? En kamp, som man antingen kan vinna eller förlora? Är debatt och diskussion inte till för att vi ska lära oss av varann och förhoppningsvis komma fram till en punkt där vi kan enas? I sann demokratisk anda? Nä, förlåt mig, det är klart att det inte är, det bevisar du ju gång på gång med dina inlägg...
|
|
Inlägg #34: Postat: 2005-03-22 09:50:00
|
Jan Schmidt |
P.S, Thomas L. Aabo, hur många "debatter" har du "vunnit"?
|
|