Affirmationer - om att affirmera

Inlägg #1: Postat: 2005-03-16 22:11:00
AC Collin
Lindansaren som inte får tänka: "jag får inte ramla" är ju en klassiker, som exempel på att man inte ska tänka i negationer. Men då borde ju Stig-Helmer ha tänkt "Jag kan flyga. Jag är orädd". Det låg inte lika bra i munnen. ;-
Inlägg #2: Postat: 2005-03-16 22:54:00
Tommy
Så sant ... Eller den gamla indianen som bestämde sig för att dö en speciell dag och tid. Detta för att hans släktingar och vänner skulle kunna komma förbi på en fika i samband med avskedet : ...
Inlägg #3: Postat: 2005-03-17 13:02:00
stålis
För att vara allvarlig: risken med affirmationer har förstås testat för länge sen är att man blir gruvligt besviken. I folktron finns ju även att man inte skall utmana ödet genom att vara för optimistisk. Läste att man i Grekland sa "vilken ful unge" eller om det var att man grät och ojade sig i stället för att bli glad åt ett nyfött barn, så att inte gudarna skulle få lust att göra ngt elakt. Det som jag kallar "tvärtomighet"!
Inlägg #4: Postat: 2005-03-17 15:43:00
AC Collin
svar 3. Aha, då är det det min mamma lider av. Jag har slutat beklaga mig för henne. Huvudvärk - då är det hjärnhinneinflammation. Ont i ryggen, en släng av scolios. Halsont - halsböld. Eller är det en generationsfråga alltihop? Räkna med det värsta och bli glad om det är lite migrän?
Inlägg #5: Postat: 2005-03-17 19:55:00
stålis
Troligen. Men är jag lika gammal som "Glittan"?
Inlägg #6: Postat: 2005-03-17 22:31:00
Tommy
Nämenhej Stålis ... Låter ju inte klokt att ojja sig och gråta istället för att vara glad ... Fast så ser det ju ut idag med : ...
Inlägg #7: Postat: 2005-03-17 22:34:00
Tommy
Hej AC Collin ... Då kanske hon skulle gå ett steg åt andra hållet : Huvudvärk - då är det lätt bakfylla. Ont i ryggen, det kliar. Halsont - det kliar : ... ?
Inlägg #8: Postat: 2005-03-17 22:52:00
stålis
Är det inte lite omoget att tro att en metod passar alla, dvs. att alla skulle må bättre av affirmationer?
Man kanske affirmerar på olika sätt? En del genom att be, andra genom yoga, en del genom att skriva, andra genom att motionera, etc. Är förresten cancer psykosomatiskt?
Inlägg #9: Postat: 2005-03-18 00:21:00
Tommy
Det är nog mest moget att inte vara för säker på saker och ting. Som jag ser det affirmerar vi hela tiden. Så varför inte ta makten och själv bestämma vad vi vill affirmera. "Det enda vi måste göra är att välja och dö och att inte välja är även det ett val" som J P Sartre skrev i någon bok ...
Inlägg #10: Postat: 2005-03-18 01:06:00
stålis
Mycket klokt av Sartre. "Vi föds på nytt hela tiden", sa Tom Ripley i en film jag såg nyss. Lite som Sartre. Egenskaper är aldrig permanenta. Tror jag han hävdade. Feghet är ingen konstant hos en mänska, utan dagen därpå är den fege modig. "Existentialismen är en humanism" kanske det stod i.
Inlägg #11: Postat: 2005-03-18 01:10:00
stålis
"Im good enough, smart enough, and Doggone it, people like me". Och om de inte gör det, så är det okej! ;-

Länk: al-franken.com
Inlägg #12: Postat: 2005-03-18 09:03:00
Tommy
Låter som en spännande bok med ett "spännande" omslag : ...
Inlägg #13: Postat: 2005-03-18 11:44:00
AC Collin
svar 5. Du är yngre än min mamma, Stålis ;- Men både dina och mina föräldrar har ju påverkats av sina föräldrar, och de i sin tur av sina. Och uppväxtförhållanden. Landsbygd, storstad. Ensambarn, många syskon. Osv. Jante som styr och ställer, mer eller mindre. Om man drabbats av sorg och ser allt i svart... Eller vitt. Kanske VALT att se allt i vitt? Det är lika självuppfyllande som det svartsynta? Gud så jag pladdrar...
Inlägg #14: Postat: 2005-03-18 12:19:00
Tommy
Så sant så sant ... Sorgen är viktig att uttrycka. Sedan kommer dock en punkt den är olika för alla människor då det är dags att gå vidare. Om vi då stannar kvar i sorgen blir det lika konstlat som att stanna kvar i glädje när vi känner sann sorg ...
Inlägg #15: Postat: 2005-03-19 14:01:00
stålis
Tack AC. Inte för att jag har ngn åldersnoja, det vet du ;-
Laddar...