|
Inlägg #1: Postat: 2005-03-16 14:29:00
|
|
Andreas Viklund |
MP3.com var en fungerande gratismusik-sida för några år sedan. Under åren 2000-2002 betalade MP3.com ut en del av sina reklamintäkter till sidans medlemmar, alltså de artister som gav ut sin musik gratis. Ju mer populär musiken var desto större del av pengarna fick man, och den summa det handlade om var en miljon amerikanska dollar per månad.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-16 14:30:00
|
|
Andreas Viklund |
Men ju större MP3.com blev, desto mer intresserade blev de stora skivbolagen av sidan. Den erbjöd ju musik som komkurrerade med skivbolagens egen musik, och MP3.com blev gradvis sämre och sämre. Bland annat började artister som Madonna och Eminem ligga högst på topplistorna, trots att deras musik inte gick att ladda hem från MP3.com överhuvudtaget...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-16 14:32:00
|
|
Andreas Viklund |
De som blev lidande av detta var givetvis gratismusik-artisterna, som efter två år av ständiga försämringar av villkoren till slut fick se MP3.com begå självmord. Sidan såldes, och världens största samling av gratis MP3-musik försvann ut i tomma intet. Download.com ska nu försöka bygga upp systemet igen, och det finns många andra sidor som fungerar på liknande sätt. Skriv ett mail till mig så tipsar jag gärna om bra gratismusiksidor.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-16 14:34:00
|
|
Andreas Viklund |
Intäkterna för min del kommer från livespelningar, licensiering av enskilda låtar, royalty från tidigare skivkontrakt, STIM-ersättning, reklam och sponsring, uppdragsproduktioner, egen skivförsäljning och privata donationer. Jag har inte blivit rik på musiken, men det går alldeles utmärkt att leva på musikskapandet idag.
|
| |