Inlägg #1: Postat: 2005-03-14 13:21:00
|
tomster |
Så, rättigheter hos en individ behöver inte betyda finansieringsplikt från samhällets sida. Så om lesbiska har rätt att bli föräldrar det har de, de kan ju självinseminera och hur ska vi hindra dem från att göra det och varför? betyder inte det automatiskt att vi andra har skyldigheten att finansiera det. Det är ju dessutom svindyrt eller blandar jag ihop korten nu?, så lite restriktion kan man väl begära?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-14 13:23:00
|
tomster |
För hur man än vrider på det så är lesbiska kvinnors biologiskt betingade oförmåga inte det största problemet i samhället, framför allt inte tillräckligt stort för att motivera att jag ska betala för det. Men det är så typiskt Sverige, ska nåt vara tillåtet så ska alla pröjsa för det ockå, även de som är helt obrydda, som t.ex. heterosexuella män som jag. Helt mongo. Jag skiter i vem som uppfostrar vilka barn, jag förstår bara inte varför jag betalar för allt?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-14 13:24:00
|
tomster |
Och då kanske nån säger att det här med att pröjsa alla andras saker, det är en bra sak. Jag svarar "NEJ!". För det är just detta att vi måste betala för andras livsstil som gör att vi inte vill tillåta dem. Om existensen av homosexuella och lesbiska inte höjer min skatt så kan jag inte argumentera emot deras rättigheter. Men om deras rättigheter ökar mina kostnader kan jag det. Men jag har ju inget att göra med om folk vill bli föräldrar, eller hur?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-14 13:26:00
|
tomster |
Men genom denna betala-för-varandra-hysterin så för vi in högst personliga och privata frågor i vår demokratiska sfär. Och om vi anser att vi demokratiskt kan finansiera en livsstil så kan vi demokratiskt förbjuda densamma. I själva verket borde vi som inte är lesbiska ha någon rätt alls att utöva inflytande över deras fortplantning. Men nu ska vi betala den, så då har vi den rätten. Det tycker jag är fel.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-14 13:36:00
|
Fowler |
Jag har inte tagit ställning i frågan om de ska behöva betala eller inte, men är det inte så att homosexuella betalar skatt som går till heterosexuellas barn. Livstilsresonemanget tycker jag är tveksamt, då kan man diskutera om homosexuella ska betala för heterosexuellas "livsstil" för det måste ju i så fall också anses vara en livsstil.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-14 16:18:00
|
tomster |
Det tycker jag också. Det var min poäng. Eftersom vi betalar för varandra anser vi oss ha rätt att ifrågasätta varandras livsstilar. Det vanligaste argumentet jag hör från drogmotståndare är rent egoistiskt att de inte vill betala för t.ex. mitt knarkande. Det är jag med på, men jag kan ju inte skriva ur mig ur sjukförsäkringen, det får jag ju inte. Så vi hålls fångna av vårt välfärdssystem, vilket jag personligen absolut inte tror är nödvändigt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-14 16:19:00
|
tomster |
Så, ja, om straighta ska betala flators inseminationer har givetvis bögar rätt att ifrågasätta om de ska betala straightas inseminationer. Du får samma sak med t.ex. homoäktenskap. Hur kan det ens vara en fråga? Jag är inte bög, så vad har jag med det att göra? Staten är ju "neutral", så varför bestämmer den hur man får / inte får leva?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-14 16:20:00
|
tomster |
Vi har en del livsstilar som är förbjudna, partyknarkaren är t.ex. totalförbjuden, trots att han existerar, mår ganska väl och inte utgör ett hot för samhället. Främsta motiveringen till förbudspolitiken är som sagt att folk inte vill vara solidariska.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-14 17:19:00
|
Fowler |
Jag tycker iof inte att heterosexualitet och homosexualitet är livsstilar. För mig är livsstilar ngt man väljer t.ex. partyknarkande. Men om du vill kalla det livsstilar så ok! Jag reagerade väl främst på att det inte var tydligt att du även klassar heterosexualitet som en livsstil. Själv vill jag vara solidarisk.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-15 10:56:00
|
Marcus |
Tomster snälla någon! nej förmågan att vara förälder sitter inte i könet.. men för fan... En lesbisk kvinna är lika bra mamma som en annan kvinna, men hon är inte en bra pappa och tvärt om. Kön spelar roll, det vet alla vi som jobbar i barnomsorg,
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-15 13:08:00
|
Sailor |
Allt ska inte alltid BARA handla om lika rättigheter för alla, det ska även handla om lika skyldigheter för dessa.
Vi kan inte ”ta tag” i folks rätt att avsluta sina förhållanden bara för att dom har barn, det vore hemskt mot alla inblandade, inte minst barnen.
Jag tror ändå att dom flesta när dom väl skaffar barn inte har skillsmässa i åtanke, åtminstone hade inte jag det, även om detta senare hände.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-15 13:09:00
|
Sailor |
Det går inte att lagstifta fram bra föräldrar, men det går att lagstifta fram så bra förutsättningar som möjligt för barnet att få en bra uppväxt och det är där våra meningar går isär.
Enligt min mening är det inte bra för en pojke t.ex att växa upp utan en manlig förebild, samma gäller såklart för flickor och kvinnliga sådana, men även vice versa är väldigt viktigt enligt mina erfarenheter.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-15 13:10:00
|
Sailor |
Detta tror jag gäller såväl i spruckna heteroförhållanden som i homoförhållanden eller att skaffa barn som singel, men skillnaden emellan dessa är enligt mig återigen, att i den förstnämnda ändrades förutsättningarna från beslutet om barn togs, medan det i dom bägge sistnämnda var själva förutsättningen för att barn skaffades överhuvudtaget.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-15 13:10:00
|
Sailor |
Alla ska inte ha rätt att få uppfostra ett barn, någonstans på vägen krockar detta med barnens rätt till en bra uppväxt, frågan är ”bara” var den gränsen skall dras.
Jag tror att allt till syvende o sist handlar om personlig övertygelse, det finns inga omutbara belägg o bevis i själva sakfrågan om t.ex singlar eller homosexuella blir bra föräldrar eller inte.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-03-15 13:10:00
|
Sailor |
Allt faller tillbaka på vad vi som diskuterar detta tror, vad vi tror oss ha lärt om detta & annat genom att kanske som mig umgås med våra egna barn, eller genom att arbeta, umgås eller studera andras, vissa lägger sig väl säkert bara till med en åsikt för att ha en verkar det som ibland c: / Tack för mig
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-03-15 22:38:00
|
Marcus |
Jag håller med dig Sailor
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-03-16 12:20:00
|
Sailor |
Tack för det Marcus c:
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-03-16 22:04:00
|
Emma |
Senaste forskningsupptäkterna i Nature 050317 visar att de genetiska skillnaderna mellan män och kvinnor är av allt att döma väsentligt större än vad de flesta trott. En effekt av att X-kromosomen är så komplicerad och fungerar på ett så avvikande sätt. Normalt brukar det antas att de flesta särdrag hos könen beror på könshormoner. Men många fysiska och kanske också beteendemässiga särdrag hos kvinnor kanske i stället beror på generna i den andra X-kromosomen.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-03-16 22:06:00
|
Emma |
Enligt kartläggningen har varje X-kromosom drygt 1 000 gener. Om alltså en fjärdedel av dessa är fullt fungerande på den andra kromosom som alla kvinnor bär, innebär det i praktiken att kvinnorna har 250 extra fungerande gener. - Det här betyder att det i grunden finns inte bara en mänsklig arvsmassa, utan två: en manlig och en kvinnlig, säger en av forskarna bakom studien, molekylärbiologen Huntington Willard vid Duke University i USA.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-03-16 22:06:00
|
Emma |
|
|