På kvinnodagen bör vi tänka på Lotta och Eva

Inlägg #1: Postat: 2005-03-11 10:01:00
stålis
Med anledning av Billy Butts artikel om Lotta och Eva lite mer fundera över:

"Jag tyckte det var konstigt den gången jag misshandlade min pojkvän så tyckte alla - inklusive jag, min pojkvän, hans föräldrar, psykolog, att det var han som var boven och jag offret. Han t.o.m. polisanmälde sig själv. Jag började undra hur långt jag skulle kunna gå innan han blir offret och jag förövaren."
Inlägg #2: Postat: 2005-03-11 10:01:00
stålis
Jag fick en spricka i handen och blåmärken på knogarna på knogarna - han blåmärken och sår över hela kroppen."

"Det skyldiga könet" i Aktuell Säkerhet nr 1. 2005
Inlägg #3: Postat: 2005-03-11 10:02:00
stålis
"I MITTEN OCH SLUTET av 1980-talet lärde Petra Östergren ut självförsvar till kvinnor. Bland annat höll hon en särskild kurs för lesbiska kvinnor. Flera av dem berättade att de blivit kränkta och misshandlade av sin partner. Senare besökte Petra Östergren flera centrum i USA och Australien för personer som blivit misshandlade i samkönande förhållanden."
Inlägg #4: Postat: 2005-03-11 10:02:00
stålis
- Så en dag fick jag ett brev från en man som blev slagen av sin fru. Jag svarade kort att det väl var möjligt, men att min uppgift var att hjälpa kvinnor och inte män. Min solidaritet med våldsutsatta var väldigt begränsad.

Samtidigt säger Petra Östergren att hon mycket väl kände till att mödrar slår sina barn samt att misshandel och våldtäkt förekommer även bland homosexuella och att män blir slagna av sina fruar."
Inlägg #5: Postat: 2005-03-11 10:03:00
stålis
- Jag teg om män som blivit utsatta och upprepade ständigt samma radikalfeministiska ramsa. Männen slår för att de har makten och genom att slå bevarar de denna makt. Genom att omprogrammera männen skulle man få slut på våldet."
Inlägg #6: Postat: 2005-03-11 10:04:00
stålis
PETRA ÖSTERGREN märkte att det inte fanns någon skillnad mellan hur lesbiska kvinnor och heterosexuella män som blivit slagna av sina partner beskrev sina upplevelser. De nämnde samma mönster av kontroll, hot, övervakning, bestraffningar, svartsjuka - och fysiskt våld."
Inlägg #7: Postat: 2005-03-11 10:04:00
stålis
- Det är inte mindre kränkande för att en man blir slagen av en kvinna. Homosexuella kvinnor som blir misshandlade är precis lika rädda som heterosexuella när de lämnar den som slår dem. Män beskrivs fortfarande som starka, aktiva och våldsamma, enligt Petra Östergren. Kvinnor däremot skildras som passiva, mjuka och fredsälskande.- Tystnaden kring det kvinnliga våldet skadar en verklig jämlikhet mellan könen. En kvinna som slår är psykiskt sjuk, en man som slår visar sitt rätta ansikte."
Inlägg #8: Postat: 2005-03-11 10:04:00
stålis
Det finns ett antagande om den naturliga kvinnliga godheten. Om en kvinna bryter det mönstret anses hon lida av en psykisk störning, hävdar Petra Östergren."

Länk: dn.se
Inlägg #9: Postat: 2005-03-11 10:06:00
stålis
Så länge det är så här, så kommer kvinnor automatiskt att ha ett psykologiskt övertag i alla rättstvister. Om vi blir medvetna om våra undermedvetna attityder till män och kvinnor, så kanske antalet oskyldigt dömda män kan minska.
Laddar...