|
Inlägg #1: Postat: 2005-03-11 09:47:00
|
|
stålis |
Känner mig skeptisk till alla kampanjer i västerländska medier till stöd för demokrati i Ukraina och andra länder. Lite Wag the Dog-känsla efter debaclet i Irak. Vi européer har nog av vårt och bör
hålla oss neutrala i konflikter i andra världsdelar. Framför allt bör USA det.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-11 10:36:00
|
|
Sandra Kaissi |
Du borde vara skeptisk Stålis. Jag kan inte säga att jag är opartisk i denna fråga men tycker ändå att Bush och Rice är två clowner som upprepar saker gång på gång för att det ska verka mer sant Democracy in Lebanon must flourish....as if he cares. We have firm evidence...yeah where, lägg det på bordet så vi kan se det. Och Usa kan inte hålla sig neutral då de har en plan med Mellanöstern...vilken återstår att se.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-11 13:19:00
|
|
stålis |
tack för svar. glatt överraskad. missförstå inte bara - jag missunnar varken ukrainare, irakier eller libaneser rättssäkerhet och yttrandefrihet. men hur skall vi här borta hos oss kunna ta ställning i konflikter så långt från oss? hur lätt kan vi inte p g a okunnighet bli manipulerade? ja, du förstår.
vet inget om dej. men du kan gärna berätta om du är kristen libanes eller gift med en libanes, drus eller vad. bara smånyfiken. ingen speciell orsak.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-11 13:39:00
|
|
Sandra Kaissi |
Du har helt rätt, det är inte lätt och egentligen ganska omöjligt att sätta sig in till exempel det som pågår här om man bara följer västerländsk media. Det är inte ens lätt om man är på plats. Jag förstår naturligtvis att du inte missunnar någon demokrati. Det kan ju ibland se enkelt ut om man kommer utifrån men Libanon är ju uppbyggt på ett helt annat sätt än till exempel Ukraina. Här är ju religionstillhörigheten så viktig även vid val.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-11 13:41:00
|
|
Sandra Kaissi |
Själv är jag svensk och gift med en muslimsk libanes. Jag anser inte att syriska trupper och definitivt inte deras underättelsetjänst ska vara här. Det finns helt enkelt ingen bra anledning till det och skapar mycket oro bland befolkningen här.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-11 16:07:00
|
|
stålis |
Tack för utförligt svar. Men nu blir jag lite brydd. Trodde muslimer din man är ju muslim, men ni kanske tycker olika? var för syrisk närvaro. Men jag är skamligt okunnig om libanesisk politik.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-11 16:07:00
|
|
stålis |
Vet inte ens vem den där politikern var som blev mördad nyligen. Om han var kristen eller muslim gissar muslim. Har man haft en muslimsk regering eller har det varit samlingsregering med kristna, muslimer och druser? Har libanons regering bett syrierna att ha trupper i landet? Jo, man kan säkert googla fram uppgifter. Får väl göra det.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-11 17:30:00
|
|
Sandra Kaissi |
Ja du Stålis det är inte lätt att ha koll på allt ;. Skämt åsido, människor från alla religioner har olika åsikter här. Däremot så kan man säga att då både Amal och Hezbollah är shia så det finns onekligen många shiamuslimer som stöder regeringen och Syriens närvaro i landet. Rafik Hariri var för övrigt sunnimuslim.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-11 17:34:00
|
|
Sandra Kaissi |
I Libanon måste presidenten alltid vara en maronit kristen, premiärministern sunnimuslim och talmannen av den lagstiftande församlingen fritt översatt shiamuslim. Du kan läsa mer på
Länk: en.wikipedia.org
där en enkel översikt ges.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-11 19:08:00
|
|
stålis |
Skummade wikipedia. Lärde mig lite nytt:
moderna konstitutionen 1926, palestinierna som kom efter 1948, etc. Reflektion: hur svårt det är att bevara mångetniska nationer. Tänker på Irak. Även det väl en kolonial skrivbordsprodukt skapad efter ottomanska rikets fall?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-11 19:09:00
|
|
stålis |
Tror du att den libanesiska modellen, som du beskriver med fördelning av ministerposter efter religion, verkligen är en fungerande modell? Eller kanske man bör ta efter den schweiska modellen med en federation med själstyrande enklaver? Eller är det redan så?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-11 19:14:00
|
|
stålis |
Men som sagt: jag håller mig utanför andra länders konflikter, så gott jag kan. Indirekt spiller de ju över på omvärlden. T ex fick vi ju en förfrågan från Sharon att ta emot kristna milismän som flyktingar och även hisbollah-fångar. Vet inte om jag låter okänslig, men jag tycker att vi gjort så mycket för världen och att vi måste se om vårt eget hus nu. Jag har gått från "humanitär interventionist" till "neo-isolationist" på fem år.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-11 20:34:00
|
|
Sandra Kaissi |
Egentligen tror jag inte den här modellen håller men det är svårt att veta vilken som skulle göra det och hur pass mycket man kan få folk att bortse från sina tillhörigheter. Jag tycker att man kan ge stöd till länder som utvecklas men de bör ta största ansvaret i det hela själva annars blir det konstiga lösningar precis som du nämnde i inlägg 10.
|
| |