|
Inlägg #21: Postat: 2005-03-14 16:20:00
|
|
Jan E |
Jag råkar ha SOF:s hemsida som en webbfavorit. Och jag har inte underkänt deras beskrivning av nämnda fågelart, den är helt korrekt, ungefär som de beskrivningar man kan läsa i uppslagsböcker. Men förändringar och tendenser som har uppmärksammats under senare tid går ju inte att ha med i en faktaruta, sådant får man läsa om på nyhetsplats. Förstår du skillnaden?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-03-14 16:21:00
|
|
Jan E |
Man kan ju ta silltruten som ett annat exempel. Silltrutkolonier har under de två senaste åren drabbats av massdöd och man vet ännu inte varför. Sådant kan man heller inte läsa om i en artbeskrivning. För att återgå till gråsparven så kan man ännu inte säga att den är utrotningshotad, man kan dock konstatera att den minskar i landet som helhet och på så sätt är den ju hotad.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-03-14 16:21:00
|
|
Jan E |
Och du: det finns ingen skillnad i betydelse mellan orden ”käring” och ”kärring”. Båda har samma ursprung, men stavningen ”kärring” är numera vanligast.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-03-14 16:22:00
|
|
Jan E |
Ganska kul att en feministsatir kan utvecklas till ett seminarium om en specifik fågelart!
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-03-14 20:12:00
|
|
Inger Olsson |
Jan E: Var vänlig och läs vad du skriver, hur du inleder din diskussion bara här.
I svar 22 tar du plötsligt tillbaka att gråsparven INTE är utrotningshotad och plötsligt vet tydligen ändå SOF något jmf med i ditt svar 13.
ATT någon art minskar under en viss period behöver INTE betyda att den är hotad och ännu mindre att den är utrotningshotad. Då måste man samla in mer faktaunderlag för att dra den slutsatsen.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-03-14 20:14:00
|
|
Inger Olsson |
Kul???? Seminarium???
Visst, nu förstår jag varför du älskar att tugga för tuggandets skull...
Och du det är skillnad mellan "käring" och "kärring".
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-03-14 21:41:00
|
|
Inger Olsson |
Och Anna: hade inte tänkt att kommentera din artikel. Den säger mig inte så mycket mer än att du har verbal fantasi. Och VAD den ev. säger mig om feminism håller jag för mig själv. Det får vi ta en annan gång.... ;-
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-03-14 21:55:00
|
|
Jan E |
Inger O: Det är du som läser dåligt. Var har jag sagt att gråsparven är utrotningshotad? Jag har medvetet undvikit ett så drastiskt ord. Jag har sagt att den minskar och att den därmed är hotad eftersom de livsmiljöer som den haft håller på att försvinna pga människans påverkan, och det är miljöer som knappast kommer tillbaka. Vad läser du in i ordet ”hotad” egentligen?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-03-14 21:55:00
|
|
Jan E |
Att den är hotad betyder ju inte att det är kört, förhållanden kan ändras, den kan t ex försvinna inom vissa områden men öka inom andra. Och visst måste man samla in mer fakta, där har du fullkomligt rätt.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-03-14 21:56:00
|
|
Jan E |
Återigen, det är ingen skillnad mellan käring och kärring. Eftersom du inte tror mig – hur skulle du kunna göra det? - får du här en länk till en artikel skriven av en prorektor vid en institution för svenska språket. Är det månne tillräckligt auktoritativt? Länk: tinyurl.com Kolla också i NE.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-03-15 07:59:00
|
|
Anna Drangel |
Inger: Jag använde lite överdrivet ordet utrotningshotad i början av den här tråden för att visa ngt som de flesta kanske inte känner till: just att gråsparven är hotad. Jag borde kanske ha skrivit hotad, men gjorde det som motvikt till thomthoms kommentar. Vad vi senare diskuterat är om gråsparven är "hotad" eller inte.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-03-15 07:59:00
|
|
Anna Drangel |
Även om du Inger fortfarande inte kan ge med dig på den punkten ler jag för mig själv om hur en tråd kan ändra karaktär. Och det var kul att få reda på att Jan E är en intresserad amatörornitolog.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-03-15 08:05:00
|
|
Anna Drangel |
Får önska er båda en underbar dag. Solen skiner ivarjefall där jag sitter. Och jag har precis varit ute och matat fåglarna. I två dagar har dom har jag bara kunnat ge dom solrosfrön och nötter, men igår hittade jag äntligen hampfrön i en affär. Så vi får se om det kommer ngn gråsparv till bordet idag. Jag har inte sett ngn gråvsparv ännu i år, men mesarna är det gott om, speciellt tofsmesen.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-03-15 09:45:00
|
|
Jan E |
Anna, har du tofsmesar vid ditt fågelbord?! Nu blir jag lite avis. Den är kul att se med sin punkfrilla. Men den syns sällan inne i stan, bor du utanför? I mina talgbollar utanför köksfönstret klänger mest gråsparvar, talgoxar och blåmesar.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-03-15 16:15:00
|
|
Inger Olsson |
Jan E och Anna D: Jag överlåter åt andra att studera och bedöma ovanstående dialog. Det är inte mitt problem!
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-03-15 18:15:00
|
|
Anna Drangel |
Ja, en av fördelarna att bo utanför stan är just djurlivet. För att göra dig ytterligare avundsjuk: nötskrika, hackspett, koltrast, trädkrypare, nötväcka m fl. Har även sett gulsparv. I helgen flög en sparvhök in på verandan. Jagade en koltrast. Fick hjälpa den ut. HÄFTIGT!
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-03-15 20:35:00
|
|
Jan E |
Koltrastar har vi förstås i massor av där jag bor på norra Södermalm, men ingen av de övriga. Kul om höken! Precis det du berättar blev jag vittne till på mitt sommarställe i ytterskärgården för några år sedan. En taltrast flög in genom ytterdörren jagad av en sparvhök. Trasten satte sig på ett bord, rejält tilltufsad men vid liv.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-03-15 20:35:00
|
|
Jan E |
Forts. Höken försökte äta sig ut genom ett fönster. Jag släppte ut den efter att ha tagit några bilder. Sedan ”kammade” jag trasten lite och lyfte ut den på backen. Den var chockad och hyperventilerade med öppen näbb. Efter en kvart hade den kvicknat till och flög iväg. Ett spännande fågeldrama.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-03-20 22:29:00
|
|
Sunny |
Jan: Jag bor ox i Stockholm Enskede o till mitt fågelbord kommer bara talgoxar.
O berusade sidensvansar som partajar på jästa äpplen o rönnbär ifrån i höstas. Jag har inte sett
en enda gråsparv i år alls.
Några halvtama skator är stammisar: De lever på hundarnas mat den mesta tiden på året då jag matar hundarna ute. De är smarta: en lockar i väg hunden medan den andra stjäl o så byter de plats.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2005-03-21 22:12:00
|
|
Anna Drangel |
Skator är häftiga!
|
| |