|
Inlägg #21: Postat: 2005-03-09 16:25:00
|
|
tomster |
Paris Hilton kan göra massor jag inte kan, tack vare sina pengar. Om de sakerna sen ger henne mer lycka än de saker jag kan göra gör huh? för mig är en annan fråga. Men speciellt svårt är det nog inte att göra balla grejer om man är rik och bry sig om vad resten av världen tycker behöver man ju inte heller göra, om man är rik. Jag däremot vill helst inte att min arbetsgivare ska veta allt om mig, för då får jag nog sparken. Det problemet har ju inte Hilton.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-03-09 16:37:00
|
|
Anna Ekelund |
Lena Katharina: Du skriver till en ensamstående studerande mamma som vet allt om att vända på slantar. Jag står ändå fast vid mina åsikter, men blir nyfiken på vad du uppfattar som naivt och korkat. Berätta!
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-03-09 17:06:00
|
|
Lena Katharina |
Visst:
Vad kan Hilton göra som inte jag kan göra? Ett par ex. Hon kan: Köpa så många böcker hon vill, hon kan gå på alla de teaterföreställningar hon vill, hon behöver inte äta falukorv och makaroner, om hon inte vill. Hon kan ta så lång semester hon behöver/vill för att vila upp sig från vad det nu är hon gör. Skulle min livskvalite bli bättre om jag hade mer pengar? Ja, absolut.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-03-09 17:10:00
|
|
Lena Katharina |
Trots att du gärna vill framställa dig som en modern kvinna är du förvånansvärt konservativ på många sätt. Du buntar ihop feminister i beskrivningar som sura kärringar med hennafärgat hår. gammal dålig klyscha, inte modern längre Vidare skålar du för de som är för jämställdhet _men_ du undantar de som kämpar för lika lön, och du hånar de som är rädda för att gå ensamma genom en park på kvällen.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-03-09 17:16:00
|
|
Lena Katharina |
Din beskrivning av traditionella rikemansdöttrar är också den både klyschig och omodern. Tysta beskedliga som läser på universitet och gifter sig med någon passande? Har du aldrig hört talas om det nya brat packet? Är du aldrig ute på krogen? Vilka lever mest rövare? Jo, rikemansdöttrarna. Dessutom är det länge sen kvinnor ansågs som fina när de var tysta och log.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-03-09 17:19:00
|
|
Lena Katharina |
Sen din förklaring varför Paris har gjort mer för jämställdheten än tusen Schyman. Den är direkt korkad ursäkta uttrycket, men jag hittar inget som passar bättre. Att en stenrik, oallmänbildad bimbo, som slätar av sina kompisar i tid och otid, inte bekymrar sig för att brösten hoppar ut och tar ansvar för att något ex sprider en gemensamt tagen hemmaporris? Ursäkta, men vad fan har det med jämställdhet att göra, överhuvudtaget?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-03-09 17:22:00
|
|
Lena Katharina |
Vidare: att ta ansvar som kvinna, det är lika fult som när hon fiser högt. Där kan jag bara säga, nej det gör jag inte och jag fiser högt också, när jag känner för det.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-03-09 17:24:00
|
|
Lena Katharina |
Eftersom jag förmodar att du inte personligen känner Paris Hilton har du ingen aning om hur hon reagerar på olika saker. Om du utifrån dagspressen dragit dina slutsatser om henne, så kan jag meddela att det i samband med sexvideon rapporterades att hon tagit illa vid sig och tyckte att deras sexakt var privat och inte allmängods. Det är en sak att vara sexliberal, en annan sak att vara allmängods.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-03-09 17:26:00
|
|
Lena Katharina |
Rättelse svar 27.
"där kan jag bara säga, nej jag tar ansvar och jag fiser högt också, när jag känner för det"
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-03-09 17:28:00
|
|
Lena Katharina |
Summa summarum: Kvinnor och män är människor. Feminismen är bra, när det inte missbrukas byt dock namn på rörelsen eftersom det inte ska vara en kvinnorörelse, utan en rörelse för förbättringar för samtliga medborgare, oavsett kön.
Paris Hilton har inte gjort ett skvatt för jämställdheten.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-03-09 17:32:00
|
|
Lena Katharina |
Ska kanske avsluta med det positiva, för det finns sådant också jag är inte bara en surkärring;.
Ut och njut av livet, njut av att du är kvinna och låt andra njuta av att du är kvinna om du själv vill, förstås. Livet är kort och det blir inte roligare än vad vi gör det till:
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-03-09 22:36:00
|
|
Anna Ekelund |
Tack! Jag blir glad att du tar dig tid att förklara.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-03-09 23:15:00
|
|
Lena Katharina |
Jo, det måste jag ju göra. Jag kan ju inte bara kritisera utan att precisera vad det är jag kritiserar. Kör hårt tjejen, fast vi tycker olika om saker och ting är du samtidigt rätt uppfriskande. Ha det bra:
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-03-10 01:45:00
|
|
thomtom |
Lena Katharina.
Det låter som om du övergett feminismen och övergått till liberalismen: " Feminismen är bra, när det inte missbrukas byt dock namn på rörelsen eftersom det inte ska vara en kvinnorörelse, utan en rörelse för förbättringar för samtliga medborgare, oavsett kön. Paris Hilton har inte gjort ett skvatt för jämställdheten."
/Med hopp om det bästa, thomtom
P.S. Många inbitna feminister verkar vara sura kärringar som inte kan hävda sig på annat sätt. Hur kan det komma sig? D.S.
|
| |