|
Inlägg #1: Postat: 2005-03-08 11:19:00
|
|
jeppelin |
T.ex så hävdar hon kvinnor ser helheter medan män ser detaljer, och att detta hänger ihop med att kvinnor högre utsträckning använder båda hjärnhalvorna. Det senare påståndet finns det vetenskapliga belägg för, det förra är mer tveksamt, och samband mellan de två är ren och skär spekulation.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-08 11:26:00
|
|
jeppelin |
Hennes påståenden är med andra ord ohederliga, oveteskapliga och populistiska på samma sätt Gudruns tal om talibaner eller Thomas Mattssons snack om Feminazis vid makten.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-08 11:49:00
|
|
thomtom |
jeppelin.
Annica Dahlström är en av världens mest erkända forskare i neurobiologi, enligt en den gängse uppfattninge i vetenskapliga tidskrifter. Men den du och den svenska regeringen vet uppenbarligen mer om ämnet än vad elitforskarna i ämnet gör.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-08 11:51:00
|
|
thomtom |
jeppelin.
Dahlströms forskning kan ha brister, men genusforskarnas brister har i regel så stora brister att ämnet knappt kan kallas för vetenskap.
Det viktiga är dock att regeringen vill stoppa publikation av Dahlströms forskning och sätta sig över vetenskapen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-08 13:52:00
|
|
jeppelin |
Hon har inte bedrivit forskning som påvisar någon som helst korrelation mellan hur manligt respektive kvinnligt en individs hjärna arbetar med hur dessa individer agerar i samhället. Därmed är hennes slutsatser om detta ogrundade. Det är ohederligt att försöka ge dessa ogrundade uppfattningar legitimitet genom åberopande av en status som forskare inom orelaterade områden. Hon är därmed i samma åsiktsbaserade forskningsliga som många genusforskare.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-08 13:55:00
|
|
jeppelin |
Och visst är det uselt att hon stoppas p.g.a. sina åsikter. Tyvärr verkar all forskning inom området genus/kön vara betydligt mer präglad av politik och åsikter än av vetenskaplighet.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-08 13:58:00
|
|
jeppelin |
Ja, jag glömde: anledningen tuill att jag anser att du är en ohederlig populist är att du anänder hennes status som forskare inom neurologi till att ge legitmitet åt en populär åsikt som inte är relaterad till hennes forskning.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-08 17:30:00
|
|
thomtom |
jeppelin.
Vad kallar du regeringen med Jens Orrback i spetsen, när de stöttar sig på Anna Wahls forskning?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-09 11:18:00
|
|
jeppelin |
-Ohederliga populister. Det har varit den mest adekvata benämningen på regeringen ett bra tag
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-09 12:26:00
|
|
thomtom |
jeppelin.
Det anses alltid anmärkningsvärt när en man tar ut svängarna gentemot den feministiska medianomenklaturan. Är man däremot feminist så kommer man undan med vad som helst, för vi är så vana vid att så skall det vara.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-09 12:40:00
|
|
jeppelin |
Ett lika klassiskt som patetiskt retorisk grepp det där, att utmåla sig som den svaga parten. "Så fort man råkar vifta med en flagga är man visst rasist nu för tiden" eller "som vit medelålders man har man ingen rätt att utrycka sig idag". Jag tycker att en sådan inställning hör mer ihop med rättshaverister och privatspanare än samhällsdebattörer.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-09 12:42:00
|
|
jeppelin |
Kolla runt bland artiklarna på sourze om du tycker att feminister kan säga vad de vill, eller sök lite på vad som står i Svenska dagbladet eller Svensk Tidskrift. Du är inte så maktlös mot etablissemanget som du villl utmåla det som och framför allt inte så ensam! och dina fiender är inte så många och enade som du vill låta påskina.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-09 12:48:00
|
|
thomtom |
jeppelin.
Det var uppmuntrande ord. Jag får verkligen hoppas att de stämmer, även i fall jag har mina dubier. Samtidigt tycker jag att benägenheten att utmåla sig som ständigt drabbad är så gott som synonym med feminismen i landet.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-12 08:54:00
|
|
Zenze |
kan det måhända vara den tiden i månaden i såfall ska kvinnor inte äga tillträde till det ofäntliga rummet fören dom kommer ut på adra ändan och känner sig mer som en vanlig svennso
|
| |