Frihet – utan ansvar? 3

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2005-03-09 19:22:00
Franklin
Vi svenskar har länge nog agerat som mjäkiga fjantar. Kriminella världen över SKRATTAR ÅT OSS. Sverige anses vara ett lågriskland, och om man åker fast är fängelserna som rena hotellen. Dessutom får man BETALT av staten när man muckar. Pengar som i många östländer är en mindre förmögenhet. Ska vi fortsätta dalta eller ska vi säga stopp?
Inlägg #22: Postat: 2005-03-09 19:43:00
Jurjax
Franklin: Du har nog rätt ändå... Vi hottar upp straffen lite så att det känns. Strängare straff och tuffare fängelsemiljöer har ju trots allt, har det visat sig, leda till minskad kriminalitet...... Lika bra att införa dödsstraff direkt, det torde ju vara det ultimata sättet av avskräcka folk från att begå brott i vårt land.
Inlägg #23: Postat: 2005-03-09 19:46:00
Jurjax
Och det är klart som fan man ska få betalt av staten när man muckar. Vem ska annars ge dig pengar när du kommer ut? Han i källaren till restaurang Svinborst som tar 200 procent i ränta efter två veckor eller? Ett straff ska lika mycket som det är ett straff i ordets bemärkelse också verka förebyggande. Det är ju inte meningen att fängelset ska skapa ännu råare typer. Det håller väl du också med om, Franklin?
Inlägg #24: Postat: 2005-03-09 21:12:00
YP
Wolfas: Enligt min mening är fattigdom ingen ursäkt till att begå brott på andra människors beskostnad.
Inlägg #25: Postat: 2005-03-09 22:34:00
Franklin
Jurjax: Nu använder du sämsta sortens argumentation. Blandar in hårdare straff och tom dödsstraffet fast detta över huvud taget inte har med saken att göra. Mycket dålig retorik. Det handlar fortfarande om att utvisa UTLÄNDSKA medborgare som begår GROVA brott Jurjax. Förklara gärna för mig var i FELET ligger!
Inlägg #26: Postat: 2005-03-09 22:38:00
Franklin
Ska vi låtsas som det regnar? Ska vi strunta i att det skapas BROTTSOFFER i Sverige som får lida? Ska vi skita i den enorma kostnad detta medför? Allt detta bara för att...ja just det...för vad?????? Varför? Återigen, förklara gärna för mig varför vi INTE ska utvisa grova kriminella som kommer hit enkom för att begå brott. Det vore intressant att höra.
Inlägg #27: Postat: 2005-03-09 22:41:00
Franklin
För övrigt tror jag inte på hårdare straff. Men det är inte detta debatten handlar om för fem öre. Den handlar om att utvisa utländska medborgare som begår grova brott i vårt land. Och detta ska vi naturligtvis kunna skydda oss emot. Helst utan gap om rasism från individer som inte förstår allvaret i situationen.
Inlägg #28: Postat: 2005-03-10 00:32:00
Jurjax
Med risk att låta som en barnunge, men det var du som började tjata om grövre straff, Franklin: "...och om man åker fast är fängelserna som rena hotellen." Så var det med det.
Inlägg #29: Postat: 2005-03-10 00:39:00
Jurjax
Angående utvisning av grova brottslingar. Du kan som utlänning utan svenskt medborgarskap idag dömas till fängelse utvisning, antingen under en begränsad tid eller livstid. Detta innebär oftast att du också, om du tillhör ett land som inte är med i Schengen, nekas inresa i hela Schengenområdet. Med andra ord: utvisa invandrarbrottslingar är något som redan görs idag.
Inlägg #30: Postat: 2005-03-10 00:39:00
Jurjax
Men jag tycker personligen att straffet ska avtjänas i det land brottet har begåtts, så till vida det inte föreligger risk för inhumanitär behandling, det vill säga fall liknande det där en svensk hamnade i fängelset på Guantanmobasen.
Inlägg #31: Postat: 2005-03-10 00:44:00
Jurjax
Skälet till varför jag tycker att straffet bör avtjänas i det land där brottet har begåtts är dels att olika lagar gäller i olika länder. Det vore absurt om vi skulle fängsla en svensk medborgare i Sverige för ett brott som han har begått i tex Singapore, och som i Sverige inte ens är straffbart.
Inlägg #32: Postat: 2005-03-10 11:07:00
Wolfas
YP: Okej, och det är alltså där våra åsikter går isär. Jag tycker det är konstigt att folk inte begår fler brott.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...