Inlägg #1: Postat: 2005-03-06 17:49:00
|
thomtom |
Björn_T.
Feminismen står för upphöjande av kvinnors rätt och värde, tyvärr ofta på mäns bekostnad. Vi skall inte ha en rörelse till i Sverige, som sätter en grupp människor över en annan, på grund av kön, hudfärg, etnicitet eller något annat. Utgångspunkten skall i stället vara att alla individer skall ges samma fri- och rättigheter.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-07 11:27:00
|
Michael Lundahl |
Björn: Vad är "politik"? Också ett svårt begrepp att sätta en exakt definition på eftersom det finns många olika varianter. Men likväl är det ett begrepp som måste användas.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-07 11:29:00
|
Michael Lundahl |
thomtom: Skitsnack igen. Det finns inget inom det som alla feminismer har gemensamt som säger att kvinnor skall premieras på ett för män menligt sätt. Enbart varianter ute på yttersta kanten har någonsin sagt att kvinnor skall få mer än män. Nu dillar du skit igen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-07 20:10:00
|
thomtom |
Michael Lundahl.
Tack detsamma. För mig är det uppenbart att feminismen står för att premiera kvinnor framför män. Det håller åtskilliga här på sidan och på andra håll med mig om.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-07 21:51:00
|
Björn_T |
Michael: Politik är idéer om hur gemensamma angelägenheter ska vara ordnade. Vad man sedan anser vara gemensamma angelägenheter kan ju variera, men det är det som är definitionen. Det som man inte anser vara gemensamma angelägenheter kan man inte heller anse vara politik. En liknande definition måste också finnas för feminismen, annars blir begreppet oanvändbart, precis som begreppet politik skulle vara utan nyss nämnda definition.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-07 22:08:00
|
thomtom |
Michael Lundahl.
Det ligger i sakens natur att den livgivande idén bakom all feminism är att gynna kvinnors ställning i samhället. Vissa rörelser menar uttryckligen att det skall ske på mäns bekostnad, andra hävdar att bägge könet skall gynnas i retoriken. I praktiken kommer dock all feminism att, i allt väsentligt, ensidigt gynna kvinnor på mäns bekostnad. Detta eftersom samhällets resurser är begränsade. Det är vad vi märkt de senaste 30 åren.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-08 14:25:00
|
jeppelin |
Cirkeln är sluten! Det sista i Thomtoms kommentar är precis vad de säger som thomtom betraktar som sina fiender. Tolkar jag rätt om jag säger att thomtom vill att skillnaderna i makt och möjligheter mellan män och kvinnor skall bestå?
|
|