|
Inlägg #21: Postat: 2005-03-10 10:05:00
|
|
Emma |
Om jag ska fortsätta med att kommentera din artikel lite, så faller du rätt hårt på de flummiga ideer du anamar angående skolan.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-03-10 10:12:00
|
|
Emma |
En skola utan diciplin skulle vara meningslös. Har du själv gått i skolan? Föräldrarna har huvudansvaret för sina barn tills dom är vuxna. Det spelar ingen roll om föräldrarna är fattiga eller rika, det är samma regler för alla. Kan inte föräldrarna ta ansvar för sina barn, så kan samhället ta ansvaret ifrån dem och du vet väl vad det innebär?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-03-10 10:19:00
|
|
Emma |
Oavsett var man själv står på den politiska skalan, så visade Björklund på civilkurrage när han la ut den här politiken. Något behövdes göra, för skolan fungerade inte som den skulle längre. Detsamma gäller för invandringspolitiken.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-03-10 10:31:00
|
|
Emma |
Svar 10 och 11: "Om judar och araber, kosovoalbaner och serber inte vill bo nära varandra, varför skulle vi vilja bo med dem?”. Här beskriver du det segregerat samhälle som existerar i dagens Sverige. Är det något konstigt med den bilden tycker du? "Invandrare" är dessutom begreppet för människors lika värde, jag ser inget konstigt i användandet av det ordet i debatt om invandring, finns det något bättre ord?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-03-10 10:36:00
|
|
Emma |
Svar 12: Det finns inget mångkulturellt samhälle som fungerar klanderfritt. Mångkulturen fungerar inte i långa loppet. Det ser vi inte minst i Sverige. Fråga dig själv, hur gick det för indianerna i amerika?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-03-10 13:08:00
|
|
Marius |
"Här klipps det och klistras likt turken, tillika socialkommunalpolitikern Sigvard Majasin. Han lyckades inte med sitt uppsåt och det gjorde inte du heller." - Det är nog bara du som kan stå för att jag inte lyckats med mitt uppsåt, att visa att du attackerar mina åsikter med att hänvisa till en politik jag inte står bakom, socialdemokraternas, gång på gång. Något du själv tvingats inse nu.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-03-10 13:08:00
|
|
Marius |
Och nu har man istället blivit, kommunist och/eller fascist, fastän jag lika gärna kunnat vara i stort sett vadsomhelst annat, miljöpartist eller centerpartist för att ta något. Men jag tänker inte fortsätta dementera dina ”partitillhörighetsutpek”, och på så sätt hjälpa dig bocka av alternativen tills du funnit det rätta.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-03-10 13:09:00
|
|
Marius |
Det åligger inte mig att försvara en partitillhörighet du inte känner till, utan dig att lära dig att respektera andras åsikter oavsett deras baggrund. Förresten, vardan detta ständiga behov av att kategorisera människor för att du ska veta hur du ska bemöta dem? Och DU talar om respekt för andras åsikter.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-03-10 13:10:00
|
|
Marius |
Jag blir alltså kommunist eller fascist och tillåter inte andra åsikter för att jag försvarar mig mot att bli attackerad som representant för en politik jag inte stödjer? Där du ogrundat tar utgångspunkt från inget annat än din fantasi. Kanske var mina liknelser inte de bästa, men de fångar tämligen representativt dessa dina ogrundade argumentatoriska utspel.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-03-10 13:10:00
|
|
Marius |
Var i artikeln, om du kan visa, "försöker jag rida på klasskillnader", och på köpet.."hela tiden" och missade du totalt att jag i artikeln hoppades på att folkpartiet skulle återfinna sina liberala rötter? Jag fattar inte varför jag fortsätter diskutera med dig. Du är fördomsfull och trångsynt och ser inte längre än din näsa sträcker sig.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-03-10 13:10:00
|
|
Marius |
Vad gäller skolpolitiken är du antingen blind att se att ekonomiska och sociala faktorer utanför skolan påverkar elevers undervisningsengagemang och sin tur skolgången, eller så struntar du liksom Jan Björklund i de grupper som drabbas mest, bla låginkomsttagare och invandrare. Kanske har du levt så pass tryggt att du aldrig stött på några sådana problem, tur för dig i sådant fall, men alla har inte haft den turen.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-03-10 13:11:00
|
|
Marius |
. Skolk är ett kanske den främsta indikationen på att något inte står rätt till i skolan, du liksom Björklund menar att man ska sopa undan problemen under mattan, för de försvinner knappast om man bötfäller föräldrar. Förmodligen är det därför som denna politik inte ens varit i närheten att tas på allvar och man börjat ifrågasätta om Björklund verkligen är lämplig att verka i skolfrågor.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-03-10 13:11:00
|
|
Marius |
Vidare ska du inte förolämpa mig med fråga om jag gått i skolan, har du? Eller borde jag omformulera mig; har du gått ut grundskolan än? Det är ju först på gymnasiet som det kritiska och korrekt analyserande förmågan utvecklas.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-03-10 13:12:00
|
|
Marius |
Nu till svar 24 och 25: ”Här beskriver du det segregerat samhälle som existerar i dagens Sverige. Är det något konstigt med den bilden tycker du?”, ”Mångkulturen fungerar inte i långa loppet. Det ser vi inte minst i Sverige. Fråga dig själv, hur gick det för indianerna i amerika?” Av någon underlig anledning har jag en känsla av att du inte har någon aning om hur segregationen bland invandrare ser ut, undrar ens om du har några invandrarvänner.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-03-10 13:12:00
|
|
Marius |
När man talar om mångkulturella samhällen talar man om det i flera olika definitioner och diskurser i begrepp som exempelvis partikularistiskt och universalistiskt. USA är ett exempel på den universalistiska diskursen, där man talar om ett normgivande centrum varifrån man kontrollerar kulturella skillnader, i USA utgörs detta centrum av den Anglosaxiska protestantiska kulturen.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-03-10 13:13:00
|
|
Marius |
Med andra ord är detta en definition på ett existerande mångkulturellt samhälle och på hur ett mångkulturellt samhälle kan hållas samman utan att förlora en kulturell identitet. En av flera positiva aspekter man vinner av ett sådant samhälle, är just något jag betvivlar att du med dina erfarenheter stött på; ex på stridande etniska grupper som samsas.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-03-10 13:13:00
|
|
Marius |
Det finns faktiskt de som flyr sina länder från konflikt för att de inte delar de nationella, etniska och religiösa splittringarna och alltså exempel i Sverige där serber och kosovoalbaner, judar och araber osv samexisterar. Vad gäller att ett mångkulturellt samhälle inte skulle fungera i längden och att Sverige är ett exempel på det måste du lära dig lite historia,
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-03-10 13:14:00
|
|
Marius |
, Invandringströmmen till Sverige och det ”mångkulturella Sverige” är i sin begynnelsefas, knappt ett halvt sekel gammalt. Mångkulturella samhällen är för framtiden mer eller mindre oundvikliga med den globaliserade värld som suddar ut nationella gränser och bryggar över transnationella, ta EU som exempel. Så din diskussion är föråldrad, frågan blir istället hur invandrarna ska integreras.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-03-10 13:14:00
|
|
Marius |
Slutligen vad gäller Indianerna är det inte jag som ska fråga mig vad som hände med dem, utan du. De invaderades av en överlägsen militär makt, invandring i modern tid sker inte på samma vis. Jag föreslår att du tar dig lite extra tid på historielektionerna och analyserar saker utanför din trångsynthet och nästipp. Det tjänar du på, jag lovar.
|
| |