Utgå inte från våldtäkt

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-03-05 11:34:00
Anna Drangel
Att sedan folk drar sina slutsatser utifrån egna upplevelser mm som i ditt fall att du upplevde det OK att vakna med en kille i dig. Behöver inte betyda att alla situationer är jämförbara. Man behöver inte UTGÅ från våldtäkt så fort någon vaknar upp och har haft en blackout.
Inlägg #2: Postat: 2005-03-05 11:35:00
Anna Drangel
Men säg att du var denna tjejs kompis och hon säger till dig att hon blivit våldtagen. Då utgår du väl ifrån att hon pratar sanning. Likväl som jag inte upplever att du ljuger i din beskrivning. Och vid en anmälan om våldtäkt är det ju faktiskt upp till en jury att avgöra vem som ljuger och vem som pratar sanning.
Inlägg #3: Postat: 2005-03-05 11:42:00
Anna Drangel
Att sedan tjejer kan vara lika kåta som killar är självklarhet lika självklart som att solen går upp på morgonen. Och det är möjligt att man måste skriva om det om o om igen för att folk ska fatta. Men att utifrån argumentet att tjejer är lika kåta som killar till att man inte ska utgå från våldtäkt även om tjejen upplever att hon blivit våldtagen haltar resonemanget.
Inlägg #4: Postat: 2005-03-05 11:49:00
Anna Drangel
Visst hon kanske ljuger, men man måste ivarje fall ta hennes berättelse på allvar.

För övrigt en bra text! Lättläst och välskriven. För det språkliga en klar femma.
Inlägg #5: Postat: 2005-03-05 15:56:00
Kruzze
Kommer svenskarna någonsin att bli kvitt sin akilleshäl? Vi är ett "offerfierat" folk som tar första bästa chans att skuldbelägga andra och utropa oss själva till offer för allt möjligt. Jag spyr inombords på denna destruktiva inställning och förstår inte varifrån den härstammar. Är det för att vi aldrig upplevt elände på riktigt här i vårt land jämfört med övriga världen eller finns det någon annan orsak till att vår grundläggande mentala inställning är "jag är ett offer"?
Inlägg #6: Postat: 2005-03-05 16:42:00
Anna Drangel
Fattar inte riktigt vad du menar för att vara helt uppriktig. Så du menar att det är svenskt larv att anmäla någon för våldtäkt? Typ: så farligt var det inte. Eller vad menar du eg?
Inlägg #7: Postat: 2005-03-05 18:05:00
Kruzze
Dina synpunkter är rätt typiska för den allmäna debatten och politiken i vårt samhälle. Mentaliteten i Sverige är att alltid i första läget utgå från att man är ett offer, och eventuellt i ett andra läge ta ett eget ansvar. Super man sig full, raggar på en brud/kille och "kommer till sans" när man är i färd med att ha sex med vederbörande BÖR man ta ett eget ansvar också och inte bara gorma "JAG ÄR ETT OFFER".
Inlägg #8: Postat: 2005-03-05 18:07:00
Kruzze
Jag Har själv råkat ut för att ha minnesluckor och "komma till sans" under själva akten. Men inte fan tänker jag anmäla de tjejerna för våldtäkt för det. Handlingsfrihet att kunna supa sig dyng kräver att man tar ansvar också. Eller vill du att vi ska fria rattfyllon också för att de inte är medvetna om att de kör bil apraka och inte minns något?
Inlägg #9: Postat: 2005-03-05 18:12:00
Kruzze
Utgångsläget bör alltid vara att om man är dyngrak och vaknar upp i någon annans säng så ska man gå till sig själv först och främst. Först om man efteråt får reda på omständigheter att det hela inte gick frivlligt till kan man börja misstänka något annat. Det är att ta ansvar för sig själv och andra, och inte i första läget göra sig själv till offer.
Inlägg #10: Postat: 2005-03-05 22:01:00
Anna Drangel
Jo, du har några poänger där, men om har blivit drogad är det svårt att ta ansvar för sina handlingar.
Inlägg #11: Postat: 2005-03-06 01:00:00
Kruzze
Jasså det säger du. Jag tror att det är betydligt vanligare att folk dricker mycket alkohol, hamnar i ett fylleragg och efteråt vaknar upp med minnesluckor och en sängkamrat, än att de blir drogade och utnyttjade av någon illvillig person.
Inlägg #12: Postat: 2005-03-06 11:26:00
Anna Drangel
Självklart, men det är inte det vi diskuterar...
Inlägg #13: Postat: 2005-03-06 11:28:00
Anna Drangel
Och jag tycker fortfarande rubriken på Annas text är lite missvisande. "Utgå inte från våldtäkt" när vadå??? När tjejen säger att hon blivit våldtagen? Ja, men det är ju så det ser ut för många idag.
Inlägg #14: Postat: 2005-03-06 12:00:00
Kruzze
Artikeln handlade om en effekt av att dricka alkohol som kallas "minneslucka" men som inte gör att man slutar att fungera "normalt". Du försöker dribbla bort det budskapet på sedvanligt feministiskt maner, och det gör mig irriterad. Nu har jag diskuterat färdigt med dig eftersom du inte håller dig till artikelförfattarens ämne.
Inlägg #15: Postat: 2005-03-06 20:22:00
Anna Ekelund
Utgå inte från våldtäkt det första du gör när du vaknar upp i en främlings säng och inte minns någonting från gårdagen. Är det förtydligande nog?
Inlägg #16: Postat: 2005-03-07 09:30:00
Anna Drangel
Vem har sagt att tjejer gör det?
Inlägg #17: Postat: 2005-03-07 10:36:00
Biff
Anna Drangel, det är inte så många tjejer som gör så, men enligt kvällspressen är det väldigt många som önskar att tjejer gjorde så. Som det verkar förhålla sig angående hockeyskandalen anser sig tjejen inte alls våldtagen eller utnyttjad. Istället är det diverse åsiktsorganisationer som anser att hon blev det. Inte heller verkar det vara tjejen själv som gjorde anmälan, eller har jag fel?
Inlägg #18: Postat: 2005-03-07 21:13:00
Anna Drangel
Vad jag läst om är att hon gick till en läkare dagen efter för smärtor i underlivet. Och att hon tror att hon blivit drogad.
Inlägg #19: Postat: 2005-03-07 21:37:00
Biff
Ja, men tydligen verkar det vara så att hon bara ville undersöka ifall hon hade haft sex. Eftersom hon hade haft det, men inte kom ihåg samlaget, verkar sjukhuspersonalen själva ha dragit slutsatsen att det måste röra sig om våldtäkt, enligt deras egen definition. Sedan har diverse manifestationsträngtande journalister och jurister hakat på. Tycker du inte att det är underligt att kvinnan har hamnat i sån oerhörd skymundan? Knappt en kommentar från henne, ens genom hennes talesmän, har hörts.
Inlägg #20: Postat: 2005-03-08 07:58:00
Anna Drangel
Vad jag vet så hade hon vaga minnesbilder från att ha vaknat till på natten och två av killarna hade haft sex med henne, men att hon sedan läst i tidningen dagen efter att ytterligare en var med. Att kvinnan har hamnat i skymyndan är väl inte så konstigt. Det är väl där hon velat vara.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...