Inlägg #1: Postat: 2005-03-06 00:36:00
|
Jan E |
Hoppsan, den kommentaren tog visst skruv! Det är inte varje dag man lyckas reta upp Mike så till den milda grad. Jag pekar definitivt inte ut nån här som möjlig våldtäktsman, jag har bara hos vissa noterat en i mitt tycke viss vårdslöshet när det gäller den viktiga frågan om samtycke vid sexuellt umgänge. Samma personer som hyllar Annas minst sagt avslappnade inställning till sex hånar dem som har mage att ifrågasätta vissa hockeyspelares moral.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-06 16:12:00
|
AmerikaMike |
Nej det tog inte skruv det missade målet med ett ljusår. Vad jag vet är det ingen som förespråkat att man ska vara "vårdslös" med samtycke. Bara att man ska vara realistisk och mycket försiktig med att anklaga människor för brottsliga handlingar utifrån förutfattade meninga om mäns och kvinnors beteende. Nå vem är det du syftar på med dina insinuationer?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-06 18:05:00
|
Jan E |
Tror inte vi har nåt mer att säga varandra just i denna fråga. Föreslår att du i stället sätter dig ner och skriver en artikel som utvecklar Thomas Mattssons resonemang om genusvetenskapens likheter med nazismen och ger förslag på hur vi kan göra oss immuna mot de mekanismer, som t ex tron på genusteorier, som kan leda till grövre former av fascism. Du kanske också kunde få med nåt om feministers strävan efter att krossa kärnfamiljen. Den artikeln skulle bli kul att kommentera!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-06 19:49:00
|
AmerikaMike |
Tack för förslaget, jag har ett förslag till var du kan stoppa upp ditt förslag...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-06 23:31:00
|
Jan E |
Men Mike lille, mitt förslag var helt uppriktigt. Ser du nåt sakfel?
Men samtidigt kan du väl ta herr Mattsson i hand och tillsammans söka hjälp hos nån kvalificerad terapeut; det är inte nyttigt att gå omkring och vara så där orolig och ängslig.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-07 10:26:00
|
pUs |
Du får faktiskt gärna berätta vilka du syftar på med ditt "vissa", Jan E. Jag tycker att det är ganska svagt att häva ur sig något så grovt och sen bara snacka bort det.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-07 14:23:00
|
AmerikaMike |
Tja Jan E vad tror du Gudrun S menar när hos säger "död åt familjen"? Det är uppenbart att du inte har en susning om vad de vänsterfeministiska ideologierna står för. Du verkar tro att det handlar om jämlikhet, "peace love & understanding"! Därför jamsar du aningslöst på med dina floskler. Jag har redan nyanserat min syn på kopplingarna mellan fascism och feminism i kommentarerna till Mattsons och Lundhals artiklar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-07 14:28:00
|
AmerikaMike |
Fortsätt du lille Jan att blanda bort korten och att komma med dina patetiska försök till förolämpningar. Vi vet alla att du varken har "balls" nog att precisera och stå för dina anklagelser eller att be om ursäkt.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-07 15:11:00
|
Jan E |
”Men parallellerna är ändå skrämmande och det blir allt tydligare att svenskarna inte är immuna mot de mekanismer som kan leda till grövre former av fascism.” Tycker du att detta är att nyansera? Och din genomgång av parallellerna mellan feminismen och nazismen i kommentarerna till Lundahls artikel? Nyanseringar?! Kyss mig där bak. Jag kallar det noja.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-07 15:11:00
|
Jan E |
För övrigt är inte GS på något sätt representativ. Hon är genom sin kommunistiska bakgrund, sitt skattefuskande och sin populism en omöjlig frontfigur för flertalet sansade feminister och det har också visat sig i färska undersökningar att hon inte drar upp intresset för ett ev. feminstparti. Hon är inget att vara rädd för helt enkelt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-07 15:12:00
|
Jan E |
Men som jag sagt tidigare så finns strategiska fördelar för borgerligt sinnade med att ett vänsterinriktat feministparti ställer upp i valet eftersom ett sånt parti skulle sno röster från Persson. Och så kan jag inte se att jag för tillfället har anledning att be om ursäkt.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-07 15:57:00
|
AmerikaMike |
Så menar du då att svenskarna är "immuna" mot fascism? Vad grundar du i så fall det på? Kalla parallellerna jag radar upp vad du vill men så länge du inte kommer med hållbara argument faller det bara tillbaka på dig själv
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-07 16:02:00
|
AmerikaMike |
Svar 10, Precis EXAKT så argumenterade många intellektuella runt om i Europa angående Hitler innan han tog makten. Han var inte heller "något att vara rädd för". OBS, jag säger INTE att Gudrun S. är en ny Hitler eller att feninsm är nazism.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-07 21:26:00
|
pUs |
Jan E; Jag väntar. Se svar nummer 6, som du uppenbarligen missade.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-03-07 21:31:00
|
AmerikaMike |
Svar 14, Du har tydligen missat att det är åsiktspolisen, Jan E, som leder förhören här. Själv svarar han inte på frågor, det är bara "buset" som tycker fel som ska ställas till svars.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-03-08 12:26:00
|
Jan E |
Svar 6: Har inga illusioner om att göra dig nöjd, men jag gör ett försök. Anna är uppenbarligen en stark tjej som har förmåga att välja, t o m när hon är ”helt borta”. Detta får man naturligtvis respektera, men jag tycker mig märka en oreflekterande attityd i en del kommentarer kring denna öppna inställning hos en tjej som tycks veta vad hon vill och hennes budskap att ”tjejer tar minsann för sig lika mycket”.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-03-08 12:27:00
|
Jan E |
Visst tar tjejer för sig, men problemet är att initiativ till sex från en tjej inte leder nånstans om inte motparten är intresserad, medan dessvärre det omvända inte alltid gäller. Det finns mao risker och man ska vara försiktig med att generalisera utifrån Annas erfarenheter.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-03-08 12:27:00
|
Jan E |
Det man kan utläsa av en del kommentarer här är att en berusad kvinna, eller en kvinna som på annat sätt är ”helt borta”, som har gjort sexinviter men sedan blir mer eller mindre däckad ändå får ta ansvar för vad hon satt igång om hon händelsevis inte skulle vara nöjd efteråt. I Annas fall slutade det lyckligt, hon var uppenbarligen med på noterna mer än vad som framkom av berättelsen. Och grannen hade kanske mer koll på läget än vad som framkom.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-03-08 12:27:00
|
Jan E |
Men min poäng är att flera kommentarer inte alls tycks reflektera över de risker som fanns i situationen. Det är detta jag menar med vårdslöst resonemang. Det är inte detsamma som att per automatik stämpla någon som en som är beredd att begå övergrepp, men det är helt klart att man med en sån lättsinnig inställning till ämnet ”sex med berusad kvinna” kan hamna där eller åtminstone ganska nära.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-03-08 12:28:00
|
Jan E |
Mitt budskap är: försiktighet med sex med berusade eller på annat sätt drogade kvinnor som man inte känner väldigt, väldigt väl.
|
|