|
Inlägg #41: Postat: 2005-03-06 15:41:00
|
|
sthlmjesper |
Det stämmer att alla feminister inte är radikalfeminister.
Dock kan man börja undra när man ser hur dessa passivt accepterar att radikalfeministerna är de enda som syns i tv och våra dagstidningar.
Om de nu i allmänhet tycker så annorlunda, varför ser man då i stort sett bara medhåll från deras håll när det gäller Schyman o co´s uttalanden ?
En enda kritisk artikel mot ex .Schyman från någon grupp feminister skulle visa på motsatsen.
Jag väntar fortfarande på en sådan...
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2005-03-06 16:39:00
|
|
Stefan_B |
svar 39: Ah, men här missar vi återigen de ack så förrädiska definitionerna. För att åter knyta an till liknelsen med politik: anser du att politiken har ledande företrädare vars åsikter anses gälla för all politik? Troligen inte, det Persson säger har väldigt lite med Reinfeldt att göra. På samma sätt är t.ex. Schyman inte företrädare för liberala feminister.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2005-03-06 16:42:00
|
|
Stefan_B |
svar 40: Varför skulle Schyman o Co inte vara feminister? Att vara feminist handlar, enligt mig, i första hand om att man anser att det existerar könsorättvisor och att dessa bör bekämpas. Det som skiljer olika grupper åt är hur detta ska uppnås. Att Schyman inte skulle ha fått kritik av mer liberala och konservativa feminister tror jag inte ett ögonblick på.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2005-03-06 16:51:00
|
|
thomtom |
Stefan_B.
Det duger bra att kalla sig liberal om man förespråkar lika lön och annan likabehandling oavsett kön, hudfärg, etnicitet mm. Att ta ställning för feminismen ger bara upphov till ännu ett system för sortering och rangordning.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2005-03-06 16:59:00
|
|
Stefan_B |
svar 41: Att de inte får mediautrymme är inte detsamma som att de är passiva. Tyvärr har Schyman blivit något av massmedias cirkusapa, någon som man alltid kan lita på att ha något provocerande att säga som lämpar sig i fetstil på förstasidor. Vad gäller andra gruppers specifika åsikter om Schyman så får du nog fråga dem. Gissningsvis håller de med henne om en del, och håller inte med om annat.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2005-03-06 17:21:00
|
|
Stefan_B |
svar 44: Kanske. Men bara för att man är liberal så betyder det ju inte att man håller med om att könsorättvisor existerar, inte sant? Feminismen utgår från könen, och orättvisorna mellan dessa, till skillnad från liberalismen som utgår från individen. De är inte en och samma, och den ena kan inte ersättas av den andra.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2005-03-06 19:26:00
|
|
sthlmjesper |
Svar 42 :
Som sagt, jag anser inte att liknelsen mellan orden feminism och politik är vettig.
Om det vore så att "feminism" var lika vagt som "politik", varför pratas det då om att starta ett feministparti ?
Det skulle ju då vara samma sak som att starta ett parti som skulle bedriva "politik" fast utan partiprogram.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2005-03-06 19:28:00
|
|
sthlmjesper |
svar 43 :
Enligt din definition är inte Schyman och co feminister, eftersom de inte är intresserade av att rätta till könsrelaterade orättvisor som drabbar män.
Tvärtom, så vill de införa nya exempelvis genom Schymans mansskatteförslag.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2005-03-06 19:32:00
|
|
sthlmjesper |
Jag tycker inte man kan ursäkta hur mycket extrema uttalanden som helst i feminismens namn med motiveringen att det finns feminister som tycker annorlunda.
Tillämpar man samma princip skulle man inte kunna kritisera någon ideologi, vare sig kommunismen, nazismen, liberalismen osv.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2005-03-06 19:37:00
|
|
sthlmjesper |
forts.
Någon skulle enligt samma princip starta ett nazistparti, med en partiledare som vräker ur sig hatiska uttalande. Om någon kritiserar detta så plockar man fram en helylleperson i partiet som har rakt motsatt åsikt och är jättesnäll.
Man kan inte kritisera nazismen kan de då säga. Alla nazister tycker inte likadant..
Hur en rörelse uppfattas beror självfallet på vad de ledande inom rörelsen säger offentligt.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2005-03-06 20:38:00
|
|
Friskytten |
"Hur en rörelse uppfattas beror självfallet på vad de ledande inom rörelsen säger offentligt." Fullständigt riktigt! Tack Jesper! Att det skulle vara så svårt att kläcka denna klara formulering om saken. Men nu är det gjort! Och nu ska detta citeras! Den som vägrar fatta denna princip är en uppenbar intellektuell bluff!
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2005-03-07 00:53:00
|
|
Stefan_B |
svar 47: Ett feministparti är inte nödvändigtvis detsamma som Feminismens parti. Jag vill minnas att kring de diskussioner som förts nyligen om feministpartier så har det talas om att de aktuella kommer att ha en viss inriktning. Schyman har talat om sitt parti som "vänsterinriktat", osv. Sen är det ju knappast så att feministerna är mer intresserade av glasklara definitioner: de vill ju alla framställa sig som de äkta feministerna.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2005-03-07 00:58:00
|
|
Stefan_B |
svar 48: Det är ett gränsfall, det medges. Dels är ju inte just min definition allenarådande, dels så behöver det ju inte vara så att Schyman o Co faktiskt inte vill rätta till könsorättvisor som drabbar män, utan bara anser att dessa är få alternativt oviktiga i relation till kvinnors problem. Kärnfrågan är kanske huruvida man måste fokusera på båda könens orättvisor för att räknas som feminist. Jag anser det, men majoriteten kanske inte håller med...
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2005-03-07 00:58:00
|
|
Stefan_B |
svar 48: Det är ett gränsfall, det medges. Dels är ju inte just min definition allenarådande, dels så behöver det ju inte vara så att Schyman o Co faktiskt inte vill rätta till könsorättvisor som drabbar män, utan bara anser att dessa är få alternativt oviktiga i relation till kvinnors problem. Kärnfrågan är kanske huruvida man måste fokusera på båda könens orättvisor för att räknas som feminist. Jag anser det, men majoriteten kanske inte håller med...
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2005-03-07 01:04:00
|
|
Stefan_B |
svar 49-50: Men du behöver inte ursäkta någonting! Vad jag tycker att du bör göra är dock att rikta kritiken dit den hör hemma, dvs. mot argumenten och dess faktiska företrädare, istället för att rikta kritik och svepande generaliseringar mot en hel rörelse. Vad gäller "ledande" inom rörelsen så vet jag att Schyman inte representerar alla feminister, så varför skulle dessa behöva ta skit för hennes upptåg?
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2005-03-07 01:09:00
|
|
Stefan_B |
forts. F ö, hur relevant anser du att det är för dig hur en rörelse "uppfattas"? Om du faktiskt vet att Schyman inte representerar alla feminister, varför skulle du då påverkas av hur hon "uppfattas"?
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2005-03-07 01:12:00
|
|
Stefan_B |
svar 51: Jag skulle tro att principen är glasklar för de flesta, herr Friskytt. Vad som fortfarande återstår att leda i bevis är att t.ex. Schyman skulle vara "ledande" inom HELA den feministiska rörelsen, och inte bara den radikala inriktning som hon verkar i. Visa mig att det är så, så ska jag hålla med dig, men inte förr.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2005-03-07 08:33:00
|
|
sthlmjesper |
Svar 52 :
Ja, jag har märkt att feminister inte verkar vilja definiera feminism.
Ändå verkar det så väldigt viktigt för många av dem att man kallar sig feminist.
Lite märkligt. Är man månne rädd för kritik om man tydliggör vad det hela handlar om och ger en bra definition ?
Många feminster ser alla som kallar sig vid detta namn som en enda stor familj som inte får kritiseras.
Då bör man också ta ansvar för de extrema uttalanden vissa av de ledande av dem gör.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2005-03-07 08:39:00
|
|
sthlmjesper |
Svar 53 :
Det du beskriver är just kärnan i min kritik här.
Då skulle man aldrig kunna kunna kritisera feminismen oavsett hur extrem och utflippad den än blir.
Protesterar någon, så tar man bara fram någon person som har en annan snällare definition av feminism, så är saken löst !
Det håller inte.
Jag kallade mig själv feminist när jag var yngre. Jag slutade med detta eftersom extremister tilläts ta över den offentliga talan för rörelsen utan några protester.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2005-03-07 08:46:00
|
|
sthlmjesper |
Svar 55 : Naturligtvis är det bra att rikta kritik mot argumenten och företrädare mot feminismen. Det gör jag gärna.
Angående svepande generaliseringar, så kan man tex kritisera sossarna för deras högskattepolitik, fast det förmodligen finns flera sossar som inte stöder detta.
Återigen. Vad höga representanter i rörelsen förespråkar är det som definierar rörelsen.
|
| |