Inlägg #1: Postat: 2005-03-04 14:36:00
|
AmerikaMike |
Med den desillusion som följer välfärdsamhällets tillkortakommanden, den höga arbetslösheten och allmänna ekonomiska nedgången kommer ropen på kraftag mot de inbillade "folkfienderna" att tillta i styrka.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-04 16:33:00
|
Inger Olsson |
AmerikaMike: Håller helt med dig, det går inte att jämföra genusvetenskapen med nazismen. Men det att p r o b l e m a t i s e r a det manliga könet till fördel kvinnan ÄR farligt och inte förenad med sunda vetenskapliga metoder.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-04 16:34:00
|
Inger Olsson |
Och sen begriper jag inte artkelförf. koppling till Charles Darwin. Den s k "socialdarwinismen" bygger INTE på hans teori om evolutionen som idag är spikad via genetiken utan på politiska, i grunden liberala, idéer som ville erövra världen då man trodde att man kunde få fram "elitmänniskan" på några få år. Man missförstod eller gick snarare in för att missförstå! C Darwin och då ytterst vad gäller tidsperpektivet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-04 16:35:00
|
Inger Olsson |
Dessutom fanns dessa utrensningsidéer tidigare, långt före Darwin kom med sin evolutionslära. Sju "vita" världvälden styckade t ex Afrika på bara några få år i imperalismens namn. Och orsakerna torde man nog finna i vår västerländska filosofi...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-04 16:54:00
|
thomtom |
Inger Olsson.
Det går kanske att jämföra rasbiologin med genusvetenskapen och nazismen med extremfeminismen.
Jag nämnde Stalins gynnande av det man i Sovjet kallade "kreativ darwinism", för jämföra hur man där styrde vetenskapen vilket regeringen nu försöker göra i Sverige på 2000-talet.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-04 17:18:00
|
Inger Olsson |
Jo, du vill väl uppmärksamma s k "vetenskapliga" grenar och vad dessa kan och ställer till med. På den punkten är vi eniga. Blir lissen i ögat när man blandar in C Darwin för allt vad skit människor politiskt ställer till med!
Sen är det ju så att genusvetenskapen kommer till Sverige på 80-talet från USA och har som grund feministisk teoribildning. Om det har jag skrivit i min artikel.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-04 17:18:00
|
Inger Olsson |
Något som man kanske inte alltid tänker på är DET "krig" som biologerna förde med feministerna och som "tvingade fram" genusvetenskapen!!! D v s man tvingades förneka all biologi, ty annars skulle "vi" falla tillbaka på essensen att vara kvinna! ALLA våra egenskaper och beteenden bestäms nu utifrån socialt skapade roller.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-04 17:19:00
|
Inger Olsson |
Och var hittade de substans för dessa påståenden? Jo, genom freudianska studier på 30- och 60-talet av barn som föddes med två kön. t ex Stoller: "Sex and Gender"Genusvetenskapens "vetenskapliga"stöd för sina teorier om sociala konstruktioner har de alltså byggt på mutationer... Vi vet ju hur det gick för dessa barn.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-04 17:24:00
|
Lermannen |
Problemet i jamforelsen "Nazism" och "Feminism" ligger val anda i att mannen inte utgor nagon minoritet i samhallet. Maktmassigt snarare tvartom. Feminismen drar alldeles for hart i spakarna men det gor aven oppositionen med jamna mellanrum.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-04 17:27:00
|
Lermannen |
Man ar dessutom mer fysiskt kapabla an kvinnor vilket skulle gora det svart for Schyman och co att stalla till med nagot storre hallaballo.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-04 17:46:00
|
Inger Olsson |
Lermannen: Fysiskt kapabla??? Tror du att män som går på anabola steroider är de som bygger upp komplexa samhällsteorier/system? Och så gäller heller inte för kvinnor.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-04 17:50:00
|
AmerikaMike |
Problemet är snarare att när man tänker på nazizterna tänker man på Auschwitz och judeutrotning men inte så mycket på de psykologiska och samhälleliga förhållandena som gör att den typen av ideologier når framgång.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-04 17:55:00
|
thomtom |
Det "nazistiska" eller könsrasistiska momentet i extremfeminismen ligger i att den rangordnar kvinnor som överlägsna män, av all skäl, dvs både biologiska och psykosociala. Kombinationen av feminstisk överideologi jfr rasbiologin i mellankrigstiden, dåliga tider ekonomisk kris, jakt på syndabockar och en karismatisk ledning, kan resultera i en diktatur.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-04 18:12:00
|
Lermannen |
Att Inger: Det jag menar ar att det blir mkt svart om inte omojligt for de militanta feministerna att satta sina planer i verket med tanke de fysiska forhallanden som rader. Jag talar inte bara om anabola missbrukare utan om genomsnittet. Hotet som det talas om ar inte reellt utan nastan skrattretande langt borta fran vad som skulle kunna bli verklighet.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-03-04 18:42:00
|
Inger Olsson |
Lermannen: De "militanta" feministerna uppfattar jag inte som att det är en fysisk styrka de använder förutom att käften hatet glappar.
Thomtom: Det går inte att utesluta att feministisk över-?ideologi kan leda till diktatur. Vi kan redan se i våra läroböcker att mycken kunskap ska läggas "åt sidan" och "könsmaktsordningen" lyftas fram. Och nej, jag ska inte tala om var de har snott det ifrån ;-
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-03-04 18:43:00
|
Inger Olsson |
Men det finns samhällsforskare som just varnat för detta "bildningsklimat". Och vad vet vi vilken ekonomisk konjuktur vi går in i och dess konsekvenser? Vem skulle använda "dåliga tider" som tungt argument och varför? Som bekant kan folket välja sin diktator, som sen bränner opassande böcker...
Och vi HAR redan ett faktum, "Kön förnekas som politisk dimension" i riksdagen! Inte ens Kd eller moderaterna vågar prata om kvinnor OCH män OCH barn...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-03-04 23:02:00
|
Daniel Wijk |
Inger: Det kanske är bättre att benämna alla som barn i det framtida samhället eftersom ingen ska ha rätt att göra som dom vill med sina liv utan ska styras av den psykiskt störda storasystern. Grundarna av den utsprungliga feminismen skulle spy om den såg vad som utspelas i världen idag i dess namn.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-03-04 23:05:00
|
Daniel Wijk |
"One still wants to know whether feminists´ airplanes would stay airborn for feminist engineers." -- Margarita Levin, en matematikfilosof angående den feministiska vetenskapen.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-03-05 10:44:00
|
Marcus |
Jag tycker att det går aldeles utmärkt att jämföra feminizmen med nazismen. Historien upprepar sig. Gudrun kanske inte kommer skapa koncentrationsläger men ideologin är ändå snarlik. Extra skatt för män. Hellre fälla än fria misstänkta våldtäcktsmän etc.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-03-07 16:53:00
|
Inger Olsson |
Daniel: Jag tror också som du att dessa kvinnor som fick KÄMPA för mänskliga idag "självklara" rättigheter skulle "vända sig i graven" om de fick se hur simpla, odrägliga, bortskämda, neurotiska de s k feministerna är idag och vilka idéer de lutar sig på! Vem tänker inte på Elise Ottosen Jensen? DET var en kvinna!
|
|