|
Inlägg #1: Postat: 2005-03-02 23:22:00
|
|
bubblan |
Så, nu är det inte så att jag räknar en människas personlighet i antal uppspinn och nedspinn elektroner i hjärnbarken. Jag bara ger ett ytterst ensidigt perspektiv. Ett tillika sant perspektiv, men bara ett av flera. Samhällsstrukturer aka civilisationen lägger naturligtvis näsan i blöt också. Det är kanske mer det som bör ifrågasättas nu när väldigt få i detta land medvetet ser maximerad förökning som största livsmål.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-02 23:24:00
|
|
bubblan |
Alltså, svaret på din fråga har en biologisk del, vilken vi inte kommer komma ifrån, men det är bara en grund. Men utöver en grund för vår reflexmässiga, primitiva tanke, är det också en viktig grund till varför vårt samhälle ser ut som det gör.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-02 23:28:00
|
|
bubblan |
Jättebra artikel. Allt smutskastande av mannen, som grupp, som vidrig porr- och våldgalning är ohälsosamt för samhället. Sex samtyckeligt är bra för människans välbefinnande och när kvinnor börjar se våldtäcktsmän i fler och fler män, samtidigt som män långsamt börjar ta åt sig och buntas ihop med de STÖRDA individerna som utför dylika brott, blir det nog mindre hälsosamt sex i samhället. På grund av rädsla.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-02 23:40:00
|
|
B.Å. |
"En kvinna kan bara föröka sig var nionde månad medan en man, teoretiskt sätt, kan göra det varje dag". Har du tid att vidareutveckla detta resonemang?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-03 00:13:00
|
|
bubblan |
Ja, mänsklig graviditet pågår i runt nio månader, så, med 275 killar och en tjej kan en graviditet produceras per nionde månad. En kille och 275 tjejer kan under nio månader, rent teoretiskt producera 275 graviditeter. Är det ett åsikts- eller semantikproblem?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-03 00:28:00
|
|
B.Å. |
Jag förtår vad du menar. Ja man kan väl säga att blir gravid och föröka sig är ungefär samma sak? Skulle ju iaf ta 9 månader innan förökningen, ett barn per dag, blev verklighet i denna hypotes.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-03 00:29:00
|
|
B.Å. |
D.v.s. om det blir en graviditet per dag.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-03 00:36:00
|
|
bubblan |
Således var problemet semantiskt :
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-03 00:45:00
|
|
B.Å. |
För men del nog lite mer fundersam på hur det skulle fungera i praktiken även fast det nu var en teori du framställde. Eftersom kvinnor heller inte automatiskt blir gravida vid ett samlag så kan man ju fortsätta att spekulera om den praktiska möjligheten. Du var ändå tydlig med att säga teoretisk så inget om den saken iaf.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-03 01:02:00
|
|
Anna Ekelund |
En annan fråga sprungen ur något självupplevt: Varför är man så kåt när man är gravid? När jag väntade barn var jag dunderkåt hela tiden. Höll på att knulla och runka ihjäl mig. Är det stenålderskvinnans sätt att hålla familjeförsörjaren intresserad?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-03 01:04:00
|
|
bubblan |
Du har missat poängen. Kort sagt: Kvinnor är av naturen, för artens fortlevnads sak tvungna att vara mer selektiva med partner då de inte kan föra sina gener vidare förrän en gång var nionde månad, medan män kan göra det varje dag. Man kan visst fortsätta spekulera om varje graviditet leder till barn, men det låter vi de som inte förstod textens mening vidara bra göra, ok?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-03 01:10:00
|
|
bubblan |
Jag är inte biolog, men OM jag skulle gissa... Uppenbarligen och detta är ingen gissning beror det på de massiva hormonfluktueringar den gravida kvinnan upplever. Hur pass nödvändiga dessa är vet jag inte, men förmodligen behövs de. En läkare/barnmorska kan säkert ge ett bra svar till varför de förekommer. Kroppen är ju ingalunda i sin vanliga balans.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-03 01:10:00
|
|
bubblan |
Kåtheten är en bieffekt och då det är väldigt ont om naturliga bieffekter man mår dåligt av, är det ju knappast så att det är skadligt att vara kåt och därför "tillåts" den bieffekten!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-03 01:13:00
|
|
bubblan |
För övrigt kan man tänka sig en teori som säger att, utgående från att människan är gjord att vara monogam min inställning, är det kanske t o m en önskvärd "bieffekt" då kvinnan och mannen skall komma än närmare varandra under graviditeten?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-03-03 01:13:00
|
|
B.Å. |
Jag menar inte om varje graviditet leder till barn även om man kan spekulera om de också. Jag menar om varje samlag kan leda till graviditet viket ju alla vet att det inte med automatik gör. Därför blir teori och praktik i detta fall oförenliga.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-03-03 01:16:00
|
|
B.Å. |
Men det över låter jag till andra som inte läser speciellt bra att spekulera om.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-03-03 01:33:00
|
|
B.Å. |
OK
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-03-03 10:40:00
|
|
Mysan |
Så då borde det vara tillåtet att vara kåt utan a tt vara gravid samt att det inte skulle ha med hormoner att göra och att det måste växa en unge i magen.Vi kvinnor måste vara oerhört selektiva om vi ska ha barn.Men först måste vi bli utvalda av en hane som ger oss sexualiteten och tillåtelsen till sexet.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-03-03 14:04:00
|
|
Chris.X |
Bubblan: Jag är övertygad om att du har rätt. Men problemet är att många är biologister när det passar, och pekar på kvinnans biologiska skillnad, samtidigt som könsrollerna INTE är biologiska enligt densamma. Om mäns oönskade könsroller och könsbeteende ska försöka förändras med feminism, ska kvinnors oönskade beteende oxå ändras.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-03-03 14:05:00
|
|
Chris.X |
Hur skulle det t.ex. se ut om en kille skulle säga; "Tyvärr jag är så kåt, det ligger i min natur att vilja föröka mig varje dag..."?
|
| |