|
Inlägg #1: Postat: 2005-03-01 22:14:00
|
|
Josefinea |
Nej jag tror inte att systemet fungerar så idag. Vi har fått ganska mkt indikationer på att så är fallet. Oavsett vad så kan jag inte se hur min text "fokuserar på hur synd det är om kvinnan". Jag tror dock att en förändring av attityden kring alla dessa spekulationar om hur kvinnor knullar o ångrar sig kan leda till mer adekvata utredningar o färre kränkta kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-03-01 22:20:00
|
|
Daniel Wijk |
Men så länge som det finns kvinnor som anser att vanligt samlag är våldtäkt på kvinnan så kan man inte föra en ordentlig diskussion kring detta. Titta exempelvis på vad Mysan skriver som kommentar på de flesta debattartiklar som rör detta så får du se vilka åsikter en del kvinnor har. Det, om något, gör mig mörkrädd och när jag blir det så är min första reaktion att hitta lysknappen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-03-01 22:26:00
|
|
Josefinea |
Jo jag tror absolut man kan föra en ordentlig diskussion kring detta, även om det finns andra personer som har andra åsikter. Nu har jag inte följt Mysans kommentarer och vet inte vad hon tycker om våldtäkt, så jag har svårt att svara på det du skriver. Om du finner det svårt att föra en ordentlig diskussion med Mysan så är mitt förslag att du undviker det.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-03-01 22:27:00
|
|
Daniel Wijk |
Tänk dig att man har sex med en som tycker på det sättet och blir anmäld för våldtäkt. Du blir behandlad som om du är dömd från början och dina bekanta kanske inte längre är så bekanta med dig utan håller sig på behörigt avstånd för att inte råka ut för "guilt by assiosiation". Om du funderar lite så ser du vilka sorts "rättsprocesser" i historien detta liknar. Skillnaden är att häxor finns inte, men våldtäktsmän finns. Dock ska inte en anklagad vara skyldig innan så bevisats.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-03-01 22:28:00
|
|
Josefinea |
Kollar du kommentarerna på en del av mina artiklar, t ex "Jag är skyldig till en våldtäkt" så kanske du blir än mer mörkrädd. Jag letar inte efter lysknappen i det läget. Jag letar efter ett kraftverk.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-01 22:31:00
|
|
Josefinea |
Ja, jag är medveten om, även om jag inte till fullo kan sätta mig in i det då jag aldrig upplevt det, det fasansfulla i att bli orättmätigt anklagad för våldtäkt. Det är en förbannat allvarlig anklagelse och jag anser att de som falskanmäler skall bli dömda.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-03-01 22:33:00
|
|
Daniel Wijk |
Men flera av dom som för en sådan debatt i samhället idag verkar vara av den sorten som jag beskrev för dig. Då orkar dom flesta inte ta en debatt från sina vanliga positioner utan ter sig istället till något som man mer kan likna för en motpol. Det är det som är problemet idag och det beror på de offentliga feminister som tar varje försök de kan för att angripa män som grupp. Jag ser utifrån det du skriver att du vill ha en riktig diskussion, jättebra!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-01 22:35:00
|
|
Daniel Wijk |
Typiskt att vi ska sitta och skriva samtidigt, kan förstå om folk blir irriterade när de läser detta. Ha förståelse, gott folk...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-01 22:50:00
|
|
Josefinea |
Hm jag vet inte om jag håller med dig där. Jag är alls inte säker på att hållningen "vanligt samlag är våldtäkt" är särskilt vanlig? Jag har sällan stött på den. De enda ggr är i gamla texter från 70-t, då feministiska tänkare resonerar kring hur män lider av vaginaavund och bara måste "tränga sig in" och överta och hur det i kvinnlig anatomi inte finns någon egentlig relevans av penis, då njutning sitter i klitoris. Du får damma av de gamla obskyra böckerna för att finna sådana tankar, tror jag!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-02 04:44:00
|
|
Daniel Wijk |
Mm, men nu sa jag ju inte att just den typen var vanlig utan att den finns. Kanske är den lika vanlig hos kvinnor som det är att vara våldtäktsman om man är man?
|
| |